Z.K. Slabý Roby Glod / Roberta Piket / Mark Tokar / Klaus Kugel: Op Der Schmelz Live29. 4. 2013

Roby Glod / Roberta Piket / Mark Tokar / Klaus Kugel: Op Der Schmelz Live

Nemu Records (www.nemu-records.com)

 

Nemu Records se sídlem v Kölnu nevynikají častou frekventovaností (tato deska má teprve číslo12), zato co titul, to vybroušený kamínek do diadému. Platí to i o albu Op Der Schmelz Live, nahraném živě v kulturním centru Op Der Schmelz v luxemburském Dudelange už v únoru 2010 (vyšlo v dubnu 2013). Původně (podle dostupných materiálů) se zřejmě uvažovalo, že bude přisouzeno Roby Glod Quartetu, výkony všech čtyř zúčastněných jsou však natolik rovnocenné, že se vydavatelé rozhodli uvést v záhlaví celou čtveřici jmenovitě. A tady jsou: saxofonista Roby Glod (s altkou i sopránkou) žije v Luxemburku, pianistka Roberta Piket je z New Yorku, kontrabasista Mark Tokar má sídlo na Ukrajině a hráč na bicí Klaus Kugel, známý především z hudebního spřežení s Vjačeslavem Ganělinem, bydlí ve zmíněném Kölnu a může být označen za šedou eminenci (nejen) tohoto kompaktu. Více tedy než o mezinárodní kvartet, existující nejméně čtyři roky, jde o seskupení čtyř sólistů, oddaných přemítavě meditativnímu komornímu jazzu (ostatně stále všudypřítomnějšímu nejenom na tomto labelu), jehož program není sestavován z obvyklých prefabrikátů, nýbrž z intimní, niterné svébytnosti hráčů.

Všech šest skladeb (na čtyřech se podílí Kugel a Glod, na jedné Piket) v rozmezí od šesti do osmnácti minut, zvukově velice plasticky nahraných Borisem Thomém, využívají hudebníci do poslední noty prostoru, který mají k dispozici, aby neprovokativně snuli svá líčení, aby zaujali tím, jak dokážou vynorovat a vypiplat osobité zvukové i souzvukové čarodění od záchytného prodlévání po závodivé tempování s bohabojnou mírumilovností, uhraňující rozemnutostí i s odvažovaným odvazováním.  Jemně rozmarný sax (ten i onen), klouzavý, zaoblený, matově hebký i záskočně obhlédající, místy svébytně rozkurážený i osobitě zurčivý, zápolivě podpolný klavír, který vedoucímu nástroji nezůstává nic dlužen, skladby přičinlivě rozhrnuje a štafetově přebírá vůdčí melodii, odsekávaný kontrabas, který se dobírá k odemykanému čtverákování, zakrabaceně dranžíruje skladbu, průdušně ji rozkotává, aby ji mistrně rozhaloval vzlínavými tóny, a i když basa tvrdí i tuto muziku svým vybručovaným vybrušováním a schopností bravurně vybírat zadíravé zákruty, bicí ji občas trumfují, neponechají nikoho ve štychu, jejich nezhrublá šramotivost, roztoužněné výbušninky, souměrně zaplňované podmalovávání sled skladeb vymakaně přitajemňovávají a přispívají svou šátravostí, vrčivostí, odcinkáváním k jejich vygradování; v tom je Kugel mistr.

Jestliže jsem hudebníky uvedl jako sólisty, osvědčují tuto vinětu i v samotném zasólování, které tu neberou jako výslužku ani jako pouhou příležitost pro představení svých dovedností, nýbrž jako zaujaté osobnostní příspěvky k odhalování emotivnosti skladeb, a okamžitě zase veplouvají bez ostychu do souhry - víc: do souhernosti a průhernosti celku v nevirválné semknutosti či rujné usebranosti. Ani samostatná hra rytmického tria se z tohoto závodivě úprkovaného blaženství nevymyká, ale když nad jeho trojrozměrnost vzlétne náletový sax, je vábnivost hudebního líčení bez diskuse. A tak do finišové pásky vbíhají všichni čtyři ve vyrovnané formaci. Bylo by škoda, kdyby toto CD (byť po třech letech po konání koncertu) nevyšlo!

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!

Fotogalerie

Slyš zdarma: Mass for men's voices and organ by David Warin Solomons performed in Southwell Minster