Steve Reich: Radio Rewrite
Nonesuch (www.nonesuch.com)
Zatímco na festivalu Struny podzimu se Steve Reich předvedl se svými klasickými skladbami, vyšlo album s jeho novým dílem – Radio Rewrite. Za základ posloužily Reichovi dvě písně skupiny Radiohead: Everything in Its Right Place z desky Kid A a Jigsaw Falling into Place, která se objevila na In Rainbows. Ve skladatelově oblíbené symetrické formě „rychle-pomalu-rychle-pomalu-rychle“ slouží první píseň jako podklad pomalých vět, zatímco druhá se otiskla do rychlých. Nejde o variace ani o přearanžování písní. Reich si z originálů vzal harmonické struktury a fragmenty melodií, z nichž pak postavil svou vlastní hudbu. Ze „starého Reicha“ je tu neúnavný puls, hlasy často se pohybující v kánonech i charakteristická instrumentace pro klarinet, flétnu, smyčcové kvarteto, dva vibrafony, dva klavíry s baskytarou coby méně obvyklým prvkem (hraje newyorský Alarm Will Sound). Ve srovnání s díly, která definovala hudební minimalismus, je v Radio Rewrite samozřejmě mnohem více harmonického i melodického dění, jenže to už je také notně stará vesta. A na nové desce k této staré vestě nepřibyl ani knoflík, spíše je ještě o něco ošuntělejší. V původní podobě písní k sobě pozornost strhuje hlas a barvy nástrojů. Reich hlas odstranil a rockovou sestavu (Jigsaw) či elektronické zvuky (Everything) nahradil uniformním zvukem ansámblu. Zatímco v rychlých větách funguje alespoň onen typický reichovský puls, pomalé věty připomínají zástupy neinvenčních imitátorů minimalistického stylu nebo univerzální filmovou hudbu. Pokud někdo čekal, že inspirace o generaci mladšími muzikanty vnese do imaginace zasloužilého klasika nové prvky, bude zklamán. Reich, sám inspirací pro davy mlaďochů všech žánrů, si svůj styl narušit nenechal.
Že Steve Reich umí i v posledních letech vykročit k aspoň decentnímu pokusničení, dokázal třeba ve skladbě WTC 911 (naše recenze zde), která mi s odstupem několika roků zní zajímavěji než v době svého vydání. Tady se prostě jen ředí.
Jelikož Radio Rewrite samotné trvá jen asi patnáct minut, doplňují desku do prodejné stopáže dvě nové verze starších kompozic. Kytarista Radiohead Johnny Greenwood hraje Electric Counterpoint, jenž Reich napsal v roce 1987 pro Pata Methenyho , což je pozitivní jako připomínka Reichových „zlatých časů“, neukazuje se na ní ale v nové interpretaci mnoho nového, snad o trochu rockovější zvuk. Piano Counterpoint je verze Six Pianos (1973) pro jednu klavíristku – Vicky Chow – znásobenou playbackem. Oproti šesti živým klavíristům je tato verze chladnější a méně energická.
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Videa na víkend - nejlepší skladby milénia
- Videa na víkend - pocty
- Mahan Esfahani: Současných skladeb pro cembalo není nikdy dost
- Zápisky melomanovy 30
- Zápisky z podzemí
- Hermovo ucho: Dopis od Krakatoa
- Videa na víkend - hromadění nástrojů
- Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?
- Steve Reich / Beryl Korot: Three Tales
- Steve Reich / Ensemble Avantgarde: Four Organs, Phase Patterns, Pendulum Music
- MaerzMusik 2013: Ve znamení korektnosti
- Steve Reich: WTC 9/11
- I vy můžete být géniem
- Josef Klíč: Grafické partitury a texty Sonnyho Halase
- Pauline Oliveros 1932-2016
- David Lang: the national anthems / the little match girl passion
- Pascal Gallois, revolucionář fagotu
- Jean-Claude Risset 1938-2016
- Videa na víkend - Contempuls za dveřmi
- Odešel Eugenius Rudnik, elektroakustický strážce ekecheirie
- Jexper Holmen: Krása z kosmické perspektivy
- Nehybnost 5
- Kevin Volans: Potřebujete-li publikum, nepotřebujeme vás
- Hudební fórum Hradec Králové 2016
- Hermovo ucho: Baryton Buckner
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- František Chaloupka: Selected Works 2006–2015
- MusicOlomouc: zvuková duha v barokních kulisách
- Zkouška sirén - Obklopeni orchestrem
- Hudební intimnosti
- Ondřej Adámek: Körper und Seele
- Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)
- Nehybnost 8
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Láska na dálku v Brně
- Videa na víkend - hory
- Hermovo ucho: Musica speculativa vs. musica corporalis?
- Z obrazu zvuk
- Maria-Paz Santibañez: Echoes et résonances
- Iannis Xenakis: La Légende d'Eer
- Svět zvuků Kaiji Saariaho
- Nehybnost 7
- Zápisky melomanovy 17
- Tõnu Kõrvitz: Mirror
- Videa na víkend - ptačí písně
- Boris Kovač: Times of Day
- Michael Byron: In the Village of Hope; Peter Garland: After the Wars; Chas Smith: Twilight of the Dreamboats
- Videa na víkend - Britská edice
- Osobní úvaha nad operami a seznamy
- Videa na víkend - léto je tu!
- NODO – Dny Nové Opery Ostrava 2016
- Nehybnost 3
- Zápisky melomanovy 14
- Hermovo ucho: Onement anebo Když se „jedinost“ zaměňuje za „jedinečnost“
- Vzpomínka na Ladislava Kupkoviče
- Kaada / Patton: Bacteria Cult
- Terry Riley: The 3 Generations Trio
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Tobias Meier: Interesting
- Videa na víkend - Ladislav Kupkovič
- Nehybnost 2
- Hans Abrahamsen: Let me tell you
- Videa na víkend - Einojuhani Rautavaara
- Nehybnost 4
- Zkouška sirén: experimentující antimodernista John Tavener
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Videa na víkend - nová sezóna
- MusicOlomouc již ode dneška
- Hermovo ucho: Dopis od Merapi
- Martin Smolka: Poema de balcones
- Videa na víkend - nesnesitelně uklidňující hudba
- Cluster Ensemble Plays Philip Glass
- Jan Karman: Geneefse Psalter
- Olga Neuwirth: Goodnight Mommy
- Petr Bakla: Piano Concerto, Classical Blend / Weihnachtsoratorium
- Zápisky melomanovy 16
- Andersen Viana aneb Brazílie není jen olympiáda
- Zkouška sirén - Andrew Downes
- Martin Marek: Loudium
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Videa na víkend - do vesmíru
- Hudební fórum Hradec Králové 2017
- Videa na víkend - třikrát živě
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Björk: Utopia
- Hermovo ucho: Gamelan z klece ven!
- Videa na víkend - Stroje to umí lépe
- Tomáš Hrubiš: Raport
- Videa na víkend - blíží se podzim
- Ostravské dny 2017
- Videa na víkend - zveme na MusicOlomouc
- Sára Medková: De Profundis
- Elektroakustická hudba Zbyňka Vostřáka dnes večer ve Vršovicích
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Videa na víkend - Slovensko
- Zeitkratzer: Serbian War Songs
- Partitura a provedení – Petr Bakla: Elsewhere
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Morton Feldman v DOX
- Iva Bittová - Kafka, Kurtág, kojoti
- Zápisky melomanovy 35
- Michal Rataj: Sentenceless Sentence
- Partitura a provedení – Ondřej Štochl: ve dne stíny, v noci Světlo
- Marek Keprt - Tóny se vModříňují
- Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion
- Iszek Baraque: The Other Side of František Chaloupka
- Zápisky melomanovy 33
- zeitkratzer + Elliott Sharp: Oneirika
- Zkouška sirén - Trochu nižší C4
- Daniel Brožák 1947-2017
- Zkouška sirén - Není anonym jako anonym
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Videa na víkend - Hilmar Örn Hilmarsson
- MaerzMusik – festival vzdorující času
- Zkouška sirén - Kdo je náš mecenáš?
- Présence électronique 2017
- Zvukové stezky a magnetická pole v Anežském klášteře
- Bernhard Lang: Spas nás před všemi, kdo se nás pokoušejí spasit
- Peter Graham: Těch, které zajímá opravdu hudba, je strašně málo
- Zápisky melomanovy 23
- Michael ZT Rose: Phantasmagoria
- Videa na víkend - Svěcení jara
- Skladatel Jiří Kadeřábek hvězdou jarních premiér
- Starý kouzelník aneb Re-Inventing Smetak
- Videa na víkend - Berlín
- Žádný člověk - opera s tichým výbuchem a bez kompromisů.
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern I
- Marek Kopelent - Pročistit partituru
- Ana-Maria Avram 1961-2017
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Hermovo ucho: Colin McPhee – kronikář i pokračovatel balijské hudební tradice
- Videa na víkend - pastorální
- Videa na víkend - zpátky do školy!
- Elliott Sharp: Oceanus Procellarum
- Ivana Loudová 1941-2017
- The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno: Co znamená vésti koně
- John Cage, Reinhold Friedl: Complete Song Books
- Videa na víkend - V hájích pěvců sbory
- Zkouška sirén – populárně vážná hudba
- Videa na víkend - Ostravské ochutnávky
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Nový orchestr, nové místo, nová hudba. Ostravské dny 2017
- Nehybnost 9
- Peter Eötvös - zítra, pozítří a popozítří
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody II - Neklidná šedesátá a počátek industriální hudby
- Bernhard Lang: DW 16 / Songbook I
- Videa na víkend - islámská edice
- Videa na víkend - Sedminásobné RIP
- Videa na víkend
- Proč jezdit do Brna
- Michael Gordon: Dystopia
- Zápisky melomanovy 1
- Videa na víkend - pozvánka na Expozici nové hudby
- Nekonečně dlouhé teď (MaerzMusik 2015)
- Florian Wittenburg: Aleatoric Inspiration
- Peter Ablinger: Voices and Piano
- Videa na víkend
- Michael Vincent Waller: The South Shore
- Kadosch & Babel Eyes: Disappearing Languages
- Videa na víkend
- Attila Tverďák: Elektrická gitara
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- DJ Spooky + Kronos Quartet: Rebirth of a Nation
- Caspar Fúze a Johannes Přerušení Walter
- Leszek Moźdźer & Friends: Jazz at Berlin Philharmonic III; Jazz at Berlin Philharmonic IV – Accordion Night
- Milý deníčku (V tyto dny X)
- Ohlédnutí za Ostravskými dny
- Moravský podzim začíná
- Pavel Zemek Novák: Hovory o jednohlasu
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Per Bloland: Chamber Industrial
- Videa na víkend
- Videa na víkend - Příprava na Ostravu
- Videa na víkend
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Maurizio Carrettin: SynthEnergheia Project
- MusicOlomouc 2015
- Degustace z archivu: Giacinto Scelsi
- Videa na víkend
- Isaak Osipovič Dunajevskij na Kráse dneška
- Videa na víkend
- Music From The Tudorfest: San Francisco Tape Music Center 1964
- Tomáš Liška: Bercheros Odyssey
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- MusicOlomouc nově nakopnutá
- Soutěž o vstup na Punkt Meets Music Infinity
- Videa na víkend
- Videa na víkend: Donaufestival
- Hermovo ucho: Uměl(eck)á inteligence Marvina Minského
- Videa na víkend - Filharmonické Brno
- Michael Gira: Za vše osobně ručím
- První úterek v měsíci: Velikonoční procesí čili O paměti duchů
- CD Latvian Voice
- Videa na víkend
- Iannis Xenakis na Kráse dneška v úterý
- První úterek - napsaný v úterý, ale přeložený až ve čtvrtek - v měsíci: tři odstavce, možná čtyři, při online čtení (a na cestě).
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Klaus Lang: Organ Works Vol. 2
- Hortus Musicus, stará i nová hudba a soutěž o lístky
- Giacinto Scelsi
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody I - Myšlenky rychlejší než zvuk
- Videa na víkend - zveme na Echofluxx 15
- Nehorázné peníze
- Hermovo ucho: Hudba mocnější než sama moc
- Pozítří: Industrial v husitském kostele
- Liška a Stockhausen na Strunách podzimu
- Videa na víkend
- Rok jubilantů a strašení soudobou hudbou
- Péter Eötvös: Concertos
- Max Richter: Sleep
- Berg a staré filmy s novou hudbou synagoze
- Videa na víkend - čínská edice
- Alois Hába – Busoni mu říkal Ali Baba...
- Miroslav Srnka: South Pole
- Iannis Xenakis - Přesný strůjce zvuku hrubě tesaného
- Peter Graham: Wabi
- Sir Peter Maxwell Davies
- Henryk Górecki: Symphony No. 4
- Videa na víkend - Mozart, čili MocUmění
- Hermovo ucho: Písek jako metafora
- Cyklus Krása dneška v jedenácté sezóně najel na mělčinu
- Michal Nejtek nově koncertně i na CD
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Bohyňování v Olomouci
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Slova a hudba: Imaginární dialog
- Festival Maerzmusik: Hudba a čas v digitálním věku
- Gigabajty kazet
- Nehybnost
- Miroslav Srnka: Chamber Music
- Lunaris: Music by Jonathan Östlund
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Eva Šušková: secret VOICE electric
- Poprvé v Pavilonu A
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- Tvar, prostor a čas
- The Long Now 2016 – Ve znamení bdění
- George Cremaschi: 4 Medicines
- David Rosenboom: Naked Curvature
- Videa na víkend - mizející jazyky
- Hermovo ucho: Harmonie a poezie podle Michaela Pisara
- Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki's 3rd Symphony)
- Pierre Boulez
- Pierre Boulez píše operu (pravděpodobně)
- Quasars Ensemble: Néo-Classicisme
- Laurie Anderson: Heart of a Dog
- Videa na víkend: ragby a jiné koordinované pohyby
- Rajmund Kákoni & Eugen Prochác: Accelerande
- Tim Hodgkinson: Onsets
- Linda Catlin Smith & Eve Egoyan: Thought and Desire
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Kámen jak cyp
- Když Kolumbus objevil Ameriku...
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Hudební fórum Hradec Králové
- Terra Nova a Aurora Borealis
- Nexus and Sepideh Raissadat: Persian Songs
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Hermovo ucho: Niblockova retrospektiva v Brně
- Milan Knížák / Opening Performance Orchestra: Broken Re/Broken
- Tim, s lidmi
- Július Fujak: Various comprovisations
- Gordon, Lang, Wolfe: Lost Objects
- Jan Karman a vymítání ďábla
- John Adams: Absolute Jest - Grand Pianola Music
- Videa na neděli - Gilberto Mendes
- FitkinWall: Lost
- Videa na víkend - Sinatra, Curran, Heino
- Probuzeni k tomu, co se děje
- László Sáry: Hyperion´s Song Of Destiny
- Ne:Bo:Daj: Leter tu develoter
- Lost Objects v Národním divadle
- Jan Steklík: Grafické partitury
- Dieter Schnebel: Minulost není kompletní
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions