Jan Sůsa EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti's Continuum, Part IV13. 7. 2015

Roc Jiménez de Cisneros s různými spolupracovníky produkuje pod názvem EVOL "počítačovou hudbu pro chuligány". Koncept již čtvrté části projektu je dostatečně osvětlen v titulku nahrávky, kterou tvoří raveový "přepis" krásné Ligetiho skladby Continuum pro cembalo z roku 1968. Skladatel v ní experimentuje s rytmickými posuvy a pomocí rychlého tempa vyvolává pocit pomalu se proměňující zvukové masy. Kupředu uhánějící repetice cembalových úderů vytváří zdání kontinuálního zvuku. Nikoli náhodou bývá skladba srovnávána s díly amerických minimalistů, ačkoli Ligeti jejich tvorbu v době psaní skladby neslyšel. Ligeti skladbu dedikoval cembalistce Antoinette Vischer, a v jejím podání je k poslechu, i s ilustrativní vizualizací, umožňující lépe nahlédnout struktury rytmických posuvů, např. zde:

Jiménez de Cisneros ve spolupráci se Stephenem Sharpem přepsali původní Ligetiho skladbu pro rompler od Rolandu, který je ovládán počítačem. Autoři si dali zřejmě dost práce s detaily v posuvech a fluktuacích - dílo není nikdy příliš chladné a odtažité, jak bohužel bývá zvykem u  počítačem generované experimentální elektroniky, a výsledek zní přes množství složitých algoritmů dostatečně organicky. Part cembala zde zastává úsečný orchestrální "stab", z jehož repetitivních sekvencí se může citlivějším jedincům točit hlava a potenciálním tanečníkům se možná utrhnou nohy. Surrealistická dance music občas vzdáleně připomene agresivnější tvorbu Marka Fella, který podobným způsobem obývá šedou zónu mezi taneční elektronikou a experimentální hudbou. Nahrávka vyšla na kazetě ve formátu C-30 a společně s vydavateli nelze než nedoporučit: Play loud.


EVOL: Rave Synthesis Approximations of György Ligeti's Continuum, Part IV
Khalija (http://khalija.bandcamp.com)

 

 

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!