Jan Hocek PRINT & Friends: Transformation31. 8. 2015

7. září vychází na nezávislém pařížském labelu Connexe Records nové album (v podobě CD v digipacku, digitálně bude uvolněn až v listopadu) francouzského souboru PRINT & Friends, jednoho z četných projektů saxofonisty a skladatele Sylvaina Cathaly – zove se Transformation a jde již o šestý titul tohoto ansámblu.

Tenorsaxofonista Sylvain Cathala patří k nejvýraznějším postavám na scéně experimentálního jazzu ve Francii. Čile koncertuje a nahrává v různých formacích, nejčastěji v triích a kvartetech, kde uplatňuje neobyčejně plodnou autorskou invenci. Soubor PRINT & Friends sestavil v roce 1996 z dalších výtečných instrumentalistů, s nimiž se potkal při hraní v klubech a na festivalech nejen doma, ale též v zemích Beneluxu, Skandinávie, Pobaltí, taktéž severní Afriky. Čas od času má prostě nutkání psát hudbu pro početnější ansámbly, kde může nejlépe spojit kolektivní a individuální kreativitu, pohybující se mezi hard-bopem, avantgardním jazzem (včetně free-jazzových východisek) a soudobou vážnou hudbou. Nejnovější album Transformation natočil s plejádou jazzových čtyřicátníků, tedy svých generačních vrstevníků - osmičlenný soubor tvoří vedle lídra Stéphane Payen (altsax), Jean-Philippe Morel (kontrabas), Franck Vaillant (bicí), Alain Vankenhove (trubka), Sébastien Llado (trombón, tuba), Giles Coronado (kytara) a Benjamin Moussay (Fender Rhodes). (Mimochodem, posledně dva jmenovaní hrají s fenomenálním klarinetistou Louisem Sclavisem v jeho Atlas Triu!)

Téměř šestačtyřicetiminutové album Transformation obsahuje pět Cathalových kompozic a patří k tomu nejlepšímu, co se letos na poli experimentálního jazzu urodilo; to říkám rovnou, bez obalu. Pokud se hovoří o tzv. telurické rytmice, pak je to tady – máte pocit, jakoby se hudební tok měl rozpadnout pod náporem rytmických poruch. Také polyrytmické plochy s asymetrickou sazbou dechových nástrojů, kytary a elektrického piana vzbuzují mnohdy úžas! Poslech se tak stává dobrodružným výletem, aniž byste k tomu potřebovali acidová povzbuzení. Výletem napříč multi-jazzovým veletokem, notně napájeným i odjinud...

Tak třeba v úvodní kompozici Enée´s Story, byť značně rozvolněné, slyšíme inspirace elektrickým jazzem raných sedmdesátých let i soudobou vážnou hudbou, místy zahřmí rockový riff, v závěru pak dokonce ambient a elektroakustická coda. Následující skladba Phases Of Gravity má zase hodně blízko k alternativnímu rocku (s podobným tahem jako třeba náš MCH Band); dozajista pak nepřeslechnete vášnivým smyčcem zahuštěné kontrabasové sólo, značně zašpiněný trombón a skoro vražednou gradaci hutných dechů. Bezmála bigbandové sazby vévodí skladbě Round The Shrine, než se tok změní v líně valivý proud, z něhož se vyloupnou sóla trubky, tenora a dechberoucí altky, při nichž dochází vespod k fascinujícím zpožďovacím rytmickým fázím podobně jako v minimalismu. Be-bopovým tématem, samozřejmě ale patřičně rozsekaným, je sycena téměř jedenáctiminutová kompozice Eternal Whispers. Sazby dechů mají až metalový tah, přičemž kytara zprvu jen minimalisticky repetuje, než zaburácí ve vypjatém sóle. Blýsknou se zde také pan kapelník a vskutku virtuózní basista, ke slovu přicházejí i zappovské složitosti. Závěrečnou skorobaladou The Frozen God se nese znepokojující lyrické téma v lynchovském duchu, které postupně houstne a dynamizuje (za pomoci trubky hrající výrazná ostinata) v expanzi čehosi, co by se dalo nazvat futuristickým jazz-rockem...

Vezměte zavděk hudební ukázkou staršího data, novinka není zatím k dispozici: 

 

PRINT & Friends: Transformation

Connexe Records (http://connexesphere.com)

 

 

 

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!