Ivan Palacký
Andrea Neumann .001-.011 – vnitřní piano na nejednoznačné mřížce8. 3. 2016
Série článků o umělcích, kteří se na přelomu dubna a května představí na pražském festivalu vs.Interpretation, pokračuje profilem Andrey Neumann z klávesnice Ivana Palackého, s nímž Andrea měla tu čest na pódiu i na albu.
.001_Hráčka na „vnitřní piano“ a mixážní pult Andrea Neumann zaujímá na scéně současné volné improvizace zvláštní místo. Ač stála u zrodu stylotvorného neformálního berlínského uskupení Echtzeitmusik a podílela se nemalou měrou na definici dnes již ustáleného kánonu redukcionistické improvizace, vždycky se živě zajímala o to, co se děje za zdmi této pomyslné exkluzivní místnosti naplněné tichými zvuky, těhotnými pauzami a vyčkáváním na tu „správnou“ chvíli.
.002_Pochází z Freiburgu, vystudovala hru na klasické piano na berlínské Hochschule der Künste a průzkum možností preparace nástroje ji zavedl až ke speciálnímu odlehčenému hliníkovému rámu s nezatlumovanými strunami, který pro ni speciálně sestrojil vyhlášený stavitel klavírů Bernd Bittmann.
.003_Metoda preparace piana je dnes, po desetiletích od jejího „vynalezení“ Johnem Cagem, vlastně již ustálená disciplína s charakteristickým zvukem a bezpečně impozantně znějícími rozšířenými technikami hry.
Systém, který používá Andrea Neumann, je podivným hybridem mezi akustickým resonátorem a elektronickým nástrojem.
Velmi slabé zvuky jsou skrze magnetické snímače, určené původně pro elektrickou kytaru, zesilovány mixážním pultem. Ten je využíván pro modulaci zpětné vazby, do které často přeznívají akustické rázy přenášené rámem piana.
Výsledkem je sofistikované balancování na prahu přirozeného a syntetického zvuku, přičemž si často nejsme jisti, na kterém pólu spektra se ocitáme. Tomu napomáhá i zručná manipulace se zvukovým panoramatem (bleskurychlé „švenkování“ zleva doprava) a virtuózní technika „zoomování“ zvuku (t.j. způsob hry, kdy hudebník rozezní svůj nástroj jaksi nanečisto, bez amplifikace, a pak zvuk v určitém, zhusta nečekaném okamžiku vypustí prudkým zesílením do reproduktorů)
.004_Pro tento propracovaný styl diverzního traktování zvuku je Andrea Neumann vyhledávanou spoluhráčkou v improvizačních párech. Hudebnímu partnerovi ponechávají dlouhé soustředěné pauzy pohodlný prostor pro vyjádření a naopak nečekané sonické výbuchy umožňují zvukovou situaci strukturovat.
.005_Andrea Neuman se v začátcích své aktivní improvizátorské dráhy na přelomu tisíciletí věnovala spíše průzkumu syrových zvukových textur (zejména album „Rotophormen“, Charhizma, 2000 v duu s Annette Krebs).
Ale zmíněná zvuková dualita jí umožňuje účastnit se i projektů založených na ambivalentnějším soundu (nedoceněné album Atøn s Toshimaru Nakamurou, Rossbin, 2001) a popřípadě i konceptuálních projektů jako je cd Lalienation se Sabine Ercklenz (Herbal International, 20010), na kterém hráčky boří klišé spojená s improvizovanou hudbou, když používají v daném žánru nezvyklé atributy jak kompoziční (rytmy) a zvukové (mluvené slovo), tak i vizuální (obal s fotografiemi obou protagonistek jako vystřiženými z béčkových filmů).
.006_Samostatnou kapitolu v kariéře poměrně hermetické osobnosti (Andrea Neumann nikdy neměla svou domovskou webovou stránku) tvoří její organizátorská a editorská činnost.
Je zakladatelskou proslulé berlínské Labor sonor – kreativní platformy pro experimentální hudbu mimo etablované instituce, která sídlí v klubu Kule v centru Berlína.
Kule se spolu se spřáteleným Auslandem stal základnou berlínské redukcionistické komunity.
Editorsky se Andrea podílela na knize „echtzeitmusik berlin. selbstbestimmung einer szene / self-defining a scene / self-defining a scene“, Wolke 2011, souboru esejí více než padesáti autorů, kteří reflektují vznik živé hudební scény a svůj podíl na ní.
.007_V posledních letech se tato platforma věnuje rozšiřování možností své někdejší poměrně rigidně vymezené estetiky.
Jedna z dílčích charakteristik Echtzeitmusik zní, že jde o hudbu interpretovanou výhradně svými autory.
Hudebníci se však v současnosti pokoušejí tuto perspektivu obrátit.
Přibývá koncertů, během nichž různí autoři transponují signifikantní postupy svých kolegů skrze svoji osobní estetiku (série The Sound of Second Hand Clapping).
Ústředním motivem berlínského improvizačního kotle dnešních dnů je zkrátka hudební tlumočnictví: štafetová koncertní linka, ve které jednotliví skladatelé komponují nový kus na základě zkušenosti z poslechu autora předchozí performance (Transmit power).
Od nulté série dospěla tato pyramidová kompoziční hra k večeru věnovanému violistce Catherine Lamb, jež svou skladbu „pulse/shade“ zkomponovala „na základě poslechu „Sounds Of A Tropical Rainforest in America“ Sven-Åke Johanssona, který svůj kus odvodil od „Animal Nacht“ koncertu kvartetu Allbee/Hochherz/Mangan/Wassermann, který hrál pod dojmem z interpretace Nile Koettinga a Nicolase Houdeho, kteří hráli partituru Fernandy Farah „Music Piece“, kterou zapsala poté co slyšela Serge Baghdassarianse a Borise Baltschuna provést kus od Petera Ablingera, který volně zapsal to, co slyšel během večera s Hook, line and Sinker…atd.“
.008_Sama Andrea Neumann se v současnosti věnuje jakési syntéze několika svých předchozích projektů.
Ze spolupráce s argentinským kverulantským divadelním filosofem a bubeníkem Diegem Chamym jí zůstal zájem o kombinaci stylizovaných tanečních pohybů s abstraktní hudbou a převedla jej do série kompozic s názvem Letraton.
Tato magická hra se zatracovanou technikou playbacku vyráží na koncertě posluchači dech svou jednoduchostí a simultánní precizní neprůhledností. Když ji v loňském roce Andrea provedla v rámci konference o technologiích v hudbě na brněnské JAMU, vyzněla její dokonale domácká robotická show skoro jako parodie na časté nadužívání interaktivních médií v soudobé hudbě.
Divák a posluchač je tu svědkem něčeho velmi neběžného. Nejdříve je okouzlen sofistikovaností kusu. Pak rychle přijde na kloub banálnímu triku, který celou iluzi umožňuje, a dříve než stačí být zklamán, uvědomí si, že kouzlo funguje i tak a možná i přesvědčivěji, než kdyby zůstalo zaumně skryto.
.009_Že se Andrea Neumann v současnosti plně věnuje přesahům improvizace a kompozice dokazuje i její angažmá ve skupině skladatelek Les Femmes Savantes (Učené ženy).
V jejich produkci se hranice obou činností stírají. Abstraktní zvuky, generované improvizacemi, získávají fixované místo v ustálené kompozici.
.010_Jakási charakteristická idiosynkratická nejednoznačnost přístupu ke zvuku čiší ze sólové nahrávky Pappelallee 5.
Dům na této berlínské adrese je obýván několika spřátelenými hudebníky a Andrea často skrze stěny svého bytu slyší zvuky, které pronikají stropem a podlahou.
Jednoho dne se proto rozhodla nahrát improvizované duety s nepřítomnými partnery. Na nahrávce jsou nevědomé party kolegů téměř neslyšné, avšak proporce a struktura převládajících zvuků jsou jimi evidentně ovlivněny.
Zvukový palimpsest ležící na nejednoznačné mřížce.
.011_Andrea Neuman je vzácnost.
Na scéně současné experimentální hudby bychom těžko hledali osobnost se srovnatelnou dávkou soustředěnosti a zároveň dětské bezstarostnosti. Její hudba vane, kam se jí zachce, ale zní, jako by na oněch nepředvídatelných místech bytovala odjakživa.
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- Milníky Tonyho Bucka
- Sharif Sehnaoui na druhém ročníku vs. Interpretation
- Lê Quan Ninh: Umírat od jednoho nádechu k druhému…
- Jérôme Noetinger na Vs. Interpretation
- Mazen Kerbaj na vs. Interpretation
- Slovník Handa Gote
- Publikace vs. Interpretation
- Martha Mooke a Snění ve zvuku
- Zpívající tyče dnes zahájí vs. Interpretation
- Frozen brass a bambusy
- Kocher / Manouach / Papageorgiou
- Danielsson, Neset, Lund: Sun Blowing
- Urs Leimgruber / Andreas Willers: Pale White Shout
- Robert Dick & Ursel Schlicht: The Galilean Moons
- Peter K Frey and Daniel Studer: Zurich Concerts
- Slava Ganelin / Alexey Kruglov / Oleg Yudanov: Us
- Free Jazz Trio: Avalpán
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Tobias Meier: Interesting
- Nicole Mitchell´s Sonic Projections: The Secret Escapades of Velvet Anderson; Roscoe Mitchell Trio: Angel City
- Parak.eets: Natura Venomous
- Skupina: _archiv; Filip Drábek: 062015; Skupina: Pasáže
- Marcos Pin: Broken Artist
- eEeSeM: ByloNebyloRybaNaruby
- Yan Jun: Na zdraví!
- Hristo Vitchev Quartet: In Search Of Wonders
- Tim O´Dwyer: The Fold (Köln Project)
- Duo Pilot: Live at The MsKs Hnúšťa; Pavel Zlámal: In Between Of Something Else
- Zapisky melomanovy 18
- Jan Faix - Spacosh: Problem
- Matoušek & spol.: Máj ve stínu stroje
- Pit Dahm Trio with Harmen Fraanje: Omicron
- Do Nickelsdorfu na Konfrontace
- Jean-Luc Guionnet: Plugged Inclinations; Bi-Ki ?: Quelque Chose au Milieu
- Joëlle Léandre / Benoit Delbecq / Carnage The Executioner: Tout va monter
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Guillaume Séguron / Catherine Delaunay / Davu Seru: La double vie de Pétrichor
- ...a kam už dneska? Na čtvrttóny na HAMU
- Massola feat. Sedem Minút Strachu
- Akpatok: Two Winters, Two Springs
- Tomáš Palucha: Kámen mudrců
- Uwe Oberg / Silke Eberhard: Turns
- Meson: 5c4l3
- George Cremaschi: 4 Medicines
- Tonbruket: Forevergreens
- Pozítří: A2+ o šesti chodech
- KoMaRa: KoMaRa; The Blessed Beat: MIV
- Piotr Wyleźol: Improludes; Aga Derlak Trio: First Thought
- Yves Robert Trio: Inspired
- Sarah Bernstein Quartet: Still/Free
- Iréne Schweizer / Han Bennink: Welcome Back
- Gebhard Ullmann / Achim Kaufmann: Geode; Almut Kühne / Gebhard Ullmann / Achim Kaufmann: Marbrakeys
- Pozítří: Thermal v Pardubicích
- Ritwik, Maxine a hejno Maxiniánů
- Ozone Acoustyle Quartet: Organic Trio
- Supersilent zítra na Alternativě
- Ivo Perelman + Joe Morris: Blue; Ivo Perelman + Karl Berger: The Hitchhiker; Ivo Perelman + Matthew Shipp: Corpo
- Anna Zaradny: Go Go Theurgy
- Ivo Perelman / Matthew Shipp / Michael Bisio / Whit Dickey: Soul; Ivo Perelman / Mat Maneri / Joe Morris / Gerald Cleaver: Breaking Point
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Fire! Orchestra: Ritual
- Yannis Kyriakides / Andy Moor: A Life Is A Billion Heartbeats; John Butcher / Andy Moor: Experiments With A Leaf
- János Ávéd / Márton Fenyvesi / Ákos Benkó: Balance; Mihály Borbély Quartet: Be by me Tonight
- Reidemeister Move plays Borromean Rings
- Ziv Taubenfeld / Shay Hazan / Nir Sabag: Bones
- Ryoko Ono & Rogier Smal: Wood Moon
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- Jaké je role improvizace na české hudební scéně?
- Pauline Oliveros / Roscoe Mitchell / John Tilbury / Wadada Leo Smith: Nessuno
- ŽUŽU
- Steve Lacy: Free for a Minute (1965 – 1972); Paul Rutherford: in Backward Times (1979 – 2007)
- Zápisky melomanovy 28
- Magda Mayas & Jim Denley: Tempe Jetz
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Jan Faix – Marian Petržela: II
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Christoph Erb / Jim Baker / Frank Rosaly: Parrots Paradise
- Festival Hear Me! se vrací do Prahy
- Heath Watts / Blue Armstrong: Bright Yellow with Bass; Franziska Baumann / Christoph Baumann: Interzones Volume I.; The Clarinet Trio plus Alexey Kruglov: Live in Moscow
- Orchestra Of The Upper Atmosphere: 03
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Divergent Connections Orchestra: Odlet III
- Frank Gratkowski / Sebi Tramontana: Live at Španski Borci; Frank Gratkowski / Simon Nabatov: Mirthful Myths
- Free Balkan Quintet: Gankinos
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Deniz Peters / Simon Rose: Edith´s Problem; Simon Nabatov / Max Johnson / Michael Sarin: Free Reservoir
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Mark Alban Lotz / Alan Gunga Purves: Food Foragers
- Akustický geometr John Butcher
- John Butcher v různých konstelacích
- O zvířatech a němých tvářích
- Videoopera a další novinky na Signals from Arkaim
- Jaap Blonk: Irrelevant comments; Tomomi Adachi & Jaap Blonk: Asemic Dialogues
- Surfin' Bazooka: Super Bazooka Trouper
- Thisnis: Variationes Calvariae Locus
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Beam Splitter: Rough Tongue
- The Runcible Quintet: Five; The Remote Viewers: Last Man In Europe
- Dragonfly Breath III: Live at the Stone: Megaloprepus Caerulatus; Bobby Zankel + The Wonderful Sound 6: Celebrating William Parker @ 65
- Ester Poly: Pique Dame
- Amok Amor: We know not what we do; Elliott Sharp with Mary Halvorson and Marc Ribot: Err Guitar; Fred Frith / Hans Koch: You Are Here
- Matthias Müller: Solo Trombone
- Valentin Clastrier/Steven Kamperman: Fabuloseries
- Evan Parker / Mark Nauseef / Toma Gouband: As the Wind
- Savvas Metaxas & Spyros Emmanouilidis: Front / Eventless Plot: Killing Realism
- Martin Archer: Story Tellers
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Pip: Pip.
- Budoucnost
- Count Portmon
- Mike Nord / Georg Hofmann / Andreas Stahel: Tree, Wind & Flowers
- The True Story of Klamm & Pelikan
- Pelikán/Ruinu: Hortus Conclusus; Ruinu/Fusiller: Sticky Magic/Police Fantôme
- Patrik Pelikán: Drift
- Biliana Voutchkova solo: Modus of Raw; The Core Trio live featuring Matthew Shipp
- Reinhold Friedl a Franck Vigroux na Stimul Nights
- Serge Adam/Tania Pividori/Christelle Séry: Robert Desnos – Journal D´Une Apparition
- Hermovo ucho: Kam dospěla meta-hudba a dospěla vůbec?
- Loz Speyer´s Inner Space: Life on the Edge; Stuart Popejoy: Pleonid
- Spontaneous Music Ensemble: Withdrawal
- Matouš Hrbek: Šlo nám o to, aby se muzika přenesla na plátno a malba do muziky
- Po každém hraní umřeš
- Blazing Flame Quintet: The Set List Shuffle; Trio Now!: Live at Nickelsdorfer Konfrontationen
- Michiel Braam: Gloomy Sunday; Daniel Erdmann´s Velvet Revolution: A Short Moment of Zero G
- Agnes Hvizdalek: Index
- Sova smrti: Sova smrti
- The Urge Trio: Live at the Hungry Brain
- Thanos Chrysakis, Christian Kobi, Christian Skjødt, Zsolt Sőrés Quartet: Carved Water
- Birchall / Smal / Webster: Drop Out
- I.P.A.: I Just Did Say Something
- VocColours / Alexey Kruglov / Roman Stolyar / Oleg Yudanov / Andrei Razin: Russian Affair
- Thumbscrew: Convallaria
- Gareth Lubbe / Simon Nabatov: Lubatov; Simon Nabatov Trio: Picking Order
- Achim Kaufmann / Frank Gratkowski / Wilbert de Joode: Oblengths
- Yasunao Tone / Talibam! / Sam Kulik: Double Automatism
- Evan Parker: Monoceros
- Matthieu Donarier Trio: Papier Jungle
- Sun Ra & His Intergalactic Research Arkestra: Planets Of Life Or Death Amiens ’73; Sun Ra: Duke Ellington’s Sound Of Space; Sun Ra: Solo Piano Venice 1977
- Videa na víkend
- Pascal Niggenkemper: Look with Thine Ears
- Gratkowski / Kruglov / Nabatov / Yudanov: Leo Records 35th Anniversary Moscow
- Marcio Mattos: SOL/os/
- Špinavé spodní prádlo: Rány na buben
- John Russell / Phil Durrant / John Butcher: Conceits 1987 / 1992
- Videa na víkend
- Superimpose: Edinburgh
- Jonas Kocher - Ilan Manouach: Skeleton Drafts
- John Russell with…
- Sult: Svimmelhed
- Thanos Chrysakis / Ernesto Rodrigues / Abdul Moimême / Guilherme Rodrigues / Miguel Mira: EXAÍPHNES; Thanos Chrysakis: Above the Hidden Track an Endless Blaze
- Weavels: The Living Puzzle
- Rudi Fisherlehner / Olaf Rupp: Live At Lydfestival Aarhus
- Pawel Kaczmarczyk Audiofeeling Trio: Something Personal
- Ponec vstupuje do patnácté sezóny...
- Bill Orcutt & Circuit Des Yeux: All That’s Real
- Pohyblivý orchestr na Vítkově
- Martin Archer & Bo Meson: Echoic Enchantment
- Dieter Kern: bez názvu
- PRINT & Friends: Transformation
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- The Milo Fine Free Jazz Ensemble featuring Steve Gnitka: Earlier Outbreaks of Iconoclasm
- Buffa / Battaglia / Bodrato / Mazzucco: Pow-Bee
- Paolo Angeli: S’Û
- Meinrad Kneer´s Phosphoros Ensemble Plays Christian Morgenstern
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Urs Leimgruber / Jacques Demierre / Barre Phillips: 1↦3⊨2:⇔1
- Kdo sedí na trůnu?
- Alessandra Eramo: Roars Bangs Booms
- Videa na víkend
- Milý deníčku (V tyto dny V)
- Mooncup Accident: Drill Is Gone
- New York v osmdesátých: Knitting Factory – zrod scény
- Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy
- Švýcarskoitalská Stimul Night
- Martin Archer & Engine Room Favourites: Bad Tidings from Slackwater Drag
- Pozítří: SEC_ & Dario Sanfilippo + Mooncup Accident (a taky Tony Buck popozítří)
- Videa na víkend
- Jacques Demierre and The Thirty Pianos Orchestra: The Thirty And One Pianos
- Inclusion Principle: Third Opening
- Labfield: Bucket Of Songs, Ingar Zach / Miguel Angel Tolosa: Loner
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- Ayala Valva: Help Me Escape From This Place
- Gurun Gurun: Kon B
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Nový „kreol“ Paolo Angeli bude hrát s intenzivní navigací bez hranic
- Actis Dato Quartet: Earth is the Place
- Christoph Erb / Fred Lonberg-Holm / Michael Zerang: Easel Bloom
- Ivo Perelman / Matthew Shipp: Callas
- Ivo Perelman / Mat Maneri / Joe Morris: Counterpoint; Ivo Perelman / Whit Dickey: Tenorhood
- Dario Sanfilippo & Sec_: Fame d’Aria
- Champion / Drake: Le chant des pierres; Angeli / Drake: Dëghe
- S Pavlem Strakou o hraní k filmům v Ryběnaruby
- Ventil
- Jean-Luc Guionnet - Éric La Casa: Home: Handover
- Satoko Fujii Tobira: Yamiyo Ni Karasu; Satoko Fujii Orchestra Berlin: Ichigo Ichie
- Kaja Draksler & Matiss Čudars: Miniatures From Our Living Room
- Wakushoppu modulární i regulérní
- Christoph Irniger Trio: Octopus
- Videa na víkend: KontrA2punkt
- Léandre / Delbecq / Houle: 14 rue Paul Fort, Paris
- Norbert Stein Pata Messengers Play Rainer Maria Rilke: Das Karussell
- Mats Gustafsson: Torturing The Saxophone
- Milý deníčku (V tyto dny XIII)
- Thanos Chrysakis / Chris Cundy: Music for Chamber Organ & Contra Bass Clarinet
- Ute Wassermann / Birgit Ulher: Radio Tweet
- Anthony Braxton / Derek Bailey: First Duo Concert
- Michal Nejtek/Pavel Hrubý/Jaromír Honzák/Daniel Šoltis: Phoenix; Pavel Hrubý/Dušan Černák: Panoptikon
- Július Fujak: Various comprovisations
- Degustace z archivu - Žabí hlen
- HEAR ME!: Den první
- Steve Lacy Quintet: Last Tour
- Grencsó Open Collective with Rudi Mahall: Marginal Music / Rétegzene
- VocColours & Eberhard Kranemann: Luxatio
- Meinrad Kneer Quintet: Oneirology
- Jan Steklík: Grafické partitury
- Jak bylo na posledním Wakushoppu
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Daemgen, Fischer, Harth: Confucius Tarif Reduit
- Uwe Oberg / Frank Paul Schubert / Wilbert de Joode / Mark Sanders: Rope
- Urs Leimgruber / Alex Huber: Lightnings
- Adam Golebiewski: Pool North
- Henrik Munkeby Nørstebø: Melting into Foreground
- Der Marebrechst, Levicová avantgarda a další na Singals from Arkaim
- Badrutt - Belorukov - Kocher: Rotonda
- První úterý v měsíci… aneb Co zbývá ze století? (Dneska něco o minulosti)
- Guus Janssen: Meeting Points
- Le Pot: Hera
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- John Dikeman / William Parker / Hamid Drake: Live at La Resistenza
- Simon Nabatov / Mark Dresser / Dominik Mahnig: Equal Poise
- Henry Kaiser + Ray Russell: The Celestial Squid
- Didi Kern: Celý život se zdá být velkým improvizovaným koncertem!
- Milý deníčku (V tyto dny XII)
- Uwe Oberg: Twice, at Least
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Punkt 2015
- Poprvé a za peníze: Tanečník
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Kámen jak cyp
- Videa na víkend – Alternativa 2015
- Ograja: Bez návodu k použití; Vlezu si do škvíry
- Merzbow, Mats Gustafsson, Balász Pandi, Thurston Moore: Cuts of Guilt, Cuts Deeper; Merzbow & Xiu Xiu: Merzxiu; Merzbow: Wildwood
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- Girls In Airports: Fables
- Praag: Souzdarmah
- Simon Rose + Stefan Schultze: The Ten Thousand Things
- ZS: Xe
- SWQ: Ramble
- Vyacheslav Ganelin / Alexey Kruglov / Oleg Yudanov: Live in Shenzhen / Russian New Music in China
- The Necks: Vertigo
- Chiara Liuzzi: Floating… visions of Billie Holiday
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- WWW - WintschWeberWolfarth: Thieves Left That Behind
- Hear Me! v Pardubicích
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Veryan Weston / Jon Rose / Hannah Marshall: Tuning Out
- Sekhmet: Te shii es tah
- Tim Hodgkinson: Onsets
- Milý deníčku (v tyto dny XI)
- Mural: Tempera
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Luca Sisera Roofer: Prospect
- Olomoucký festival Opera Schrattenbach ve jménu experimentu
- Topos Kolektiv na Nákladovém nádraží
- Jak bylo na únorovém Wakushoppu?