Negativland přivezou svou problematickou audiovizuální show na Stimul Nights13. 9. 2016

Tisková zpráva: V rámci Stimul Nights budeme v jeden večer – 24. září v pražském Experimentálním prostoru Roxy / NOD - hned dvakrát naslouchat umělecky přefiltrovaným hlasům všehomíra.

Americký kolektiv Negativland své výbušné směsi míchá z výstupů z masových a korporátních médií a nejednou si svými provokativními audiovizuálními kolážemi vysloužil zájem zákonodárců. Německý soundartista a stavitel hudebních nástrojů, lovec a komponista terénních nahrávek Marc Behrens svůj um předvede v kvadrofonním nazvučení.  

Negativland_Bumbershoot.gif 

Negativland se kolem roku 1980 zrodili v oblasti Sanfranciského zálivu. Pánové si zvolili název podle písně krautrockerů NEU! a dali si za úkol podívat se na zoubek vší manipulativnosti a klišé masmédií, všemu tomu, co je zdánlivě normální a v pořádku.

Alba, která vydávají většinou na vlastní značce Seelenad, jsou zběsilou, značně ironickou směsí útržků hudby a rozhlasového vysílání. Hranice autorství je mnohdy nejasná; někdy si Negativland vystačí s nůžkami a řadí například úryvky rozhovorů do zcela nových významů, jindy sami píší a komponují a dotvářejí tak svá díla do podoby, v nichž je hranice nalezené skutečnosti, manipulace a původní autorské tvorby rozostřena do kaleidoskopu pozoruhodných miniatur.

V souvislosti s manipulací nalezených nahrávek se často používá termín plunderfonie (hybryd slov plundrovat a symfonie), s nímž přišel John Oswald. Negativland se ale zaklínají termínem culture jamming – nejde jim až tak o nové symfonie, spíš o vnesení nejistoty do něčeho zdánlivě tak samozřejmého, jako je rozhlasové a televizní vysílání, reklamní kampaně, báječný svět pop stars…

51YXTFRDFAL.jpg

Samozřejmě to smrdí soudy – výtvarné umění metodu koláže bezezbytku uznalo, hudební průmysl se stále brání. Zatímco John Oswald byl nucen pálit mastery svého alba, Negativland se za píseň s názvem U2 ocitli v hledáčku vydavatele irských gigantů… jejichž název se překvapivě shoduje třeba se jménem německého letadla.

A tak se z audioválečníků stali odborníci i na autorské právo, jeho kličky a absurdity. A jejich bujaré dílo získalo další fazetu – je uměleckým esejem zamýšlejícím se nad tématem lidského a uměleckého vztahu k všudypřítomnému mediálnímu bombardování a nad hranicemi duševního vlastnictví ve veřejném prostoru.

Poslouchat Negativland nyní ale znamená mimo jiné i tak trochu nostalgický výlet do nepřirozeně zářivých osmdesátých let. Internet poskytující tvůrčí svobodu anonymním projektům, jež svá díla mohou nabízet zdarma, manipulaci dat v určitých patrech undergroundu považuje za samozřejmou, osmdesátky a devadesátky jsou oblíbenou municí kdekterého představitele žánrů typu hypnagogického popu či vaporwave. Negativland do estetických krajin, v nichž by nyní mohli být považováni za pionýry, ale dorazili ještě offline.

www.negativland.com

marc.jpg

Německý umělec Marc Behrens se pohybuje v oblastech elektronické a konkrétní hudby, soundartu a videoartu a fotografie. Od roku 1989 vydal více než tři desítky alb a nahrával a lovil zvuky v odlehlých lokalitách západní Číny, Austrálie, Namibie i povodí Amazonky. V rámci výzkumu společenské role umění založil firmu coby umělecké dílo, inscenoval rituál přechodu pro investičního bankéře, v rozhlasové hře Progress spojil půldruhého století své rodinné historie s dějinami techniky a politiky. A jindy si jen tak pouští po vodě dřevěné lodičky s reprákama…

http://www.marcbehrens.com

https://marcbehrens.bandcamp.com/

Buďte 24. září od osmi večer u toho! Vstupenky (250 Kč v předprodeji / 350 Kč na místě) pořizujte třeba na goout, o své účasti dejte vědět třeba zde.    

 

 

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!