Jan Hocek Dinosaur: Together, As One22. 9. 2016

16.září vyšlo jedno z nejnetrpělivěji očekávaných jazzových debutů na britských ostrovech. Po šesti letech společného hraní vydává kvartet Dinosaur album s názvem Together, As One, a to na stále prestižnějším labelu Edition Records.

V tomto souboru figurují čtyři výrazní britští instrumentalisté mladé generace. Rytmiku tvoří Conor Chaplin (el.bass) a Corrie Dick (bicí), kteří již stačili projít slovutným ansámblem Chaos Collective. Ten založila trumpetistka a skladatelka Laura Jurd, jež byla v loňském roce vyhlášena BBC New Generation Artist pro roky 2015-2017. To ona stála i za vznikem souboru Dinosaur. Druhým sólistou je pak Elliot Galvin (el.piano, hammondky), jehož trio vydalo nedávno autorský majstrštyk s titulem Punch (recenze zde).

Album Together, As One vyšlo v podobě CD, LP i download. Na ploše 47 minut zní 8 osobitých kompozic, sycených hard-bopem, elektrickým jazzem, minimalismem i rockem, aniž by zaváněly vyprázdněnými, samoúčelnými gesty. Hned úvodní trojlístek skladeb vtáhne posluchače do svých osidel, a místy až bere dech. Kolekci otevírá modální lahůdka ve stylu vrcholného Milese Davise – Awakening probudí skutečně každého a nakopne; minimalistická figura jako podloží, elektrické zvuky a ruchy, třeskuté vyhrávky bicích, malby el.piana, výrazný melodický motiv, sólová trubka elastická, ohebná, plnokrevná, vše se postupně zahušťuje a graduje v dynamických proměnách a rytmických zlomech i sóle bicích, aby tok v závěru zlyričtěl a vzápětí vyústil v počáteční minimalismus. Energický a proměnlivý Robin, střídající jakoby archaicky naivistické barvy kláves se sekanými frázemi a vláčnou formou, vpluje v polovině do podmanivého sólového partu trubky, ne nepodobného lyrické vášnivosti páně Pohjoly, včetně folklorního nádechu ve finále skladby. Květnatá, jakoby balkánsky zabarvená trubka zdobí jinak rockově říznou svižnůstku Living, Breathing; spodní proud přitom tvoří opět minimalistická figura, z níž vyhřezávají mrštná basa a eruptivní bicí. Posluchač pak může trochu vydechnout při dvojici kratších kompozic, půvabně ornamentální Underdog ve stylu Davisova Bitches Brew a zneklidňující, přitom až éterická miniatura Steadily Sinking s chrámovým zvukem varhan. Ta přechází poté do nejdelší skladby alba, devět a půl minuty dlouhé, acidově omamující i zadumané Extinct; pravidelně valivý rytmus, zašpiněná trubka, rozdrásané varhany, gradace pak k nečekaně lahodnému zlyričtění, s výtečnými sóly varhan a trubky. V následující skladbě Primordial evokují Galvinovy klávesy Jana Hammera v raných Mahavishnu Orchestra, takže máme tu čest s výživným jazz-rockem; pestrosytá trubka, dynamické a výrazové přelivy, nabušená sóla, to vše zpoetizováno rozechvělým varhanním hlasem, a přitom gradující zpět k muzice, která ještě nestačila vyšumět. Závěr pozoruhodného alba obstarává psychedelicky zvukoborecká tříminutovka Interlude...

Doporučuji pustit znovu, vychytáte další vrstvy, fajnovosti a dílčí výšlehy jednoho z nejsilnějších jazzových alb tohoto roku!

 

 

Dinosaur: Together, As One

Edition Records (http://editionrecords.com)

 



Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!