Jan Hocek Nicole Mitchell: Mandorla Awakening II:Emerging Worlds12. 6. 2017

Nicole Mitchell je považována za nejlepší současnou afroamerickou jazzovovou flétnistku a skladatelku. Zároveň je vedle saxofonisty Kamasiho Washingtona hlavní personou nynějšího afro-futuristického hnutí, jež započalo v polovině 50. let díky věrozvěstovi Sun Ra a jeho Arkestra spojením hard-bopu (později free-jazzu), výtvarného umění, existenciální filozofie, mystiky, mytologie a radikálních politických názorů. Vyjadřovalo v podstatě touhu po svobodném životě ve vysněném domově bez útlaku a bídy. Nicole Mitchell více než mystiku či mytologii využívá prvky sci-fi. Se svým souborem Black Earth Ensemble nejprve realizovala dvě hudební pocty nejuznávanější afroamerické autorce sci-fi literatury Octavii Butler (1947-2006): Xenogenesis Suite (2008) a Intergalactic Beings (2014). V roce 2015 vydala vlastní sci-fi novelu Mandorla Awakening: Emerging Worlds; odehrává se v roce 2099, kdy se svět navzdory rovnostářství, kdy jsou všechny aspekty života v rovnováze (technologie a příroda, muž a žena, lidé mezi sebou, neexistují bohatí ani chudí...). Přesto, a nebo právě proto, dochází nakonec k rozkladu. Mitchell tak poukazuje na skutečnost, že žádný model společnosti není zcela optimální, neboť svět je založen na dualitě a je jen otázkou času, kdy jedno potlačí či opanuje druhé. Například v hudbě nelze docílit rovnováhy mezi elektronickou a akustickou formou; elektroniku považuje za mocnou, akustiku za zranitelnou...

K 50. výročí vzniku AACM (Asociace pro prosazování tvůrčích hudebníků) pak 2.května 2015 v Muzeu současného umění v Chicagu představila ve světové premiéře hudební zpracování svého příběhu. Záznam z tohoto koncertu vyšel jako CD a 2LP letos 5. května, tedy skoro přesně dva roky poté, a to díky illinoiskému vydavatelství FPE Records. Na albu Mandorla Awakening II: Emerging Worlds účinkuje Mitchell (flétna, elektronika) s novou podobou Black Earth Ensemble, která umožňuje konfrontaci různých improvizačních jazyků, vycházejících nejen z free-jazzu, soudobé vážné hudby, gospelu a rocku, ale též z lidové hudby, především pak japonské. Vedle dlouholetých spoluhráčů, houslistky Renée Baker, violoncellistky a banjistky Tomeky Reid, kytaristy a hráče na oud Alexe Winga a perkusistky Jovie Armstrong, v souboru debutovali Tatsu Aoki (baskytara, shamisen, taiko), Kojiro Umezaki (šakuhači) a vokalista Avery R. Young.

Všech deset skladeb, zpoloviny propojených v jeden celek, vytváří jedinečný zvukový diamant plný měňavých barev a nečekaných ohybů, hran a plošek. Úvodní Egoes War překvapí úvodním elektronickým hlukem, do něhož se zařízne jako žiletka elektrická kytara, značně rozvolněná. Poté do tohoto ataku na uši vstoupí vlídná flétna, posléze pohladí souzvuk se šakuhači. Ovšem kytara se nevzdává a stále doráží. Dochází ke gradaci a návratu k nemilosrdnému noise. Noisové poryvy kytary se ozývají též v šestém tracku, Forestwall Timewalk; tady ve spojení s bubnem taiko v úvodu, posléze se smyčcovými vlnami a minimalistickou figurou flétny, v závěru ve free-jazzové změti. Na opačném, tedy meditativním, respektive ponorném pólu vytváří pestré palety hřejivých barev tři na sebe navazující skladby – Sub-mission s výrazným zvukem třistrunného japonského nástroje shamisen, The Chalice získává díky souznění smyčcových nástrojů s flétnou a kytarou až mystický nádech, Dance Of Many Hands pak využívá minimalistických postupů, pestrých kontrapunktických smyčcových a flétnových hlasů, jež vyvrcholí v jazzověji laděná sóla flétny, šakuhači a violoncella, zazní také sólově dunící taiko! Následující kompozice Listening Embrace (mimochodem nejdelší na albu – 12:06) je vůbec nesmírně proměnlivá; jsou tu plochy rozvolněnější, s kosmickými zvuky a souzněním japonských nástrojů, stejně tak pravidelnější rytmus, posílený smyčci a baskytarou, se sóly flétny, téměř bluesové kytary a hutných houslí. Až v sedmém tracku, bezmála desetiminutové Staircase Struggle, se ozve lidský hlas; zpočátku gospelový zpěv obklopený free-jazzovým vřením, poté jako naléhavý recitativ, takže píseň dostane podobu melodramatu. Díky soulově, až rhythm-and-bluesově emotivnímu zpěvu dostane spirituální náboj Shiny Divider, na kterou navazuje více než desetiminutová Mandorla Island s působivým antré šakuhači, jejíž meditativnost, postupně se přelévající v emotivní naléhavost, umocňují minimalistické postupy čerpající z afrických a arabských kořenů. Po potlesku pak album uzavírá narockovělá píseň TimeWrap s hustými kytarovými riffy, přílivy smyčců a výtečným sólovým chorusem flétny...

Vskutku vzrušující hudba!

 

Nicole Mitchell: Mandorla Awakening II:Emerging Worlds

FPE Records (http://www.fperecs.com)

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!