Vulkanická činnost svou intenzitou, nebezpečností a zároveň krásou přitahuje lidi od nepaměti. Na rozdíl od jiných přírodních jevů, třeba mořských vln, se sopky nedočkaly takového množství hudebních ztvárnění. Snad kvůli tomu, že nerušené posezení na břehu mořském je poměrně snadno dosažitelné ve srovnání s posezením poblíž soptící hory. I tak tu nějaké vzory máme: Islandský skladatel Jón Leifs v roce 1961 s řádným bušením a řinčením zachytil erupci vulkánu Hekla. Alana Hovhanese roku 1982 inspirovala erupce Mount St. Helens v americkém státě Washington k docela lyrické symfonii.
Skladatel a kytarista Elliot Sharp, mimo jiné autor jedné z kompozic, které zazněly letos na festivalu Ostravské dny nové hudby, se inspiroval vulkánem, který nikdy spatřit nemohl, protože bublal před milióny let, navíc nikoliv na naší Zemi. Oceanus Procellarum je latinský název oblasti na Měsíci, česky zvané Oceán bouří. Přistálo na ní již několik sond právě kvůli zkoumání toho, jak tato největší plocha přivrácené strany měsíce vznikla, a možná i kvůli zkoumání možností těžby radioaktivních prvků, které se tam hromadí. A právě dávný původ této formace předvádí Elliot Sharp s velkou dávkou zvukomalebnosti.
Skladba je napsána pro basklarinetistu Garetha Davise, německý Ensemble Resonanz, respektive jeho smyčcovou sekci, a autora vybaveného elektrickou kytarou. Zatímco komorní soubor hraje hudbu komponovanou za využití různých algoritmických procesů, basklarinet a kytara dostávají občas volnost k improvizaci. Smyčcové nástroje jsou vybaveny alternativními smyčci ze dřeva nebo kovových pružin, čímž dosahují zvláštních zvukových barev.
Elliot Sharp je velice plodný hudebník, takže není divu, že z jeho skladeb máme občas pocit jistého kriticky řečeno opakování, pozitivně řečeno, jednotného osobního stylu slyšeného v řadě jeho komorních i orchestrálních děl posledních let. Mnohé efekty smyčcového orchestru jsou k nerozeznání od klasiků 50. a 60. let, třeba z takzvané „polské školy“ – samozřejmě obohacené o ony speciální smyčce, které dodávají zvuku drsnější a škrábavější témbry. Kompoziční technika, již skladatel popisuje jako práci s molekulami a chaotickými strukturami směřujícími k určitému řádu, slouží k postupným proměnám těchto zvukových mas z jednoho odstínu do druhého. Jistá nepřekvapivost této složky je vyvažována kombinováním smyčců a zčásti improvizovaných pasáží sólové kytary a basklarinetu. Davis i Sharp jsou v tomto oboru protřelí a jejich improvizace jsou zajímavé nejen škálou vyluzovaných zvuků, ale i jejich dávkováním a budováním dramatických křivek.
Necelý čtyřicet minut kompozice je rozděleno do pěti částí a každá z nich pak zase do několika epizod, v nichž se průběžně střídají eruptivní vrcholy a tišší, občas skoro něžné (4. část) plochy. Elliot Sharp zkušeně vyvažuje gradace i tlumení a vyhýbá se tak nudě z pouhé zvukomalebnosti. Osobně ale beru kompozici jako potvrzení dojmu, že je zajímavější coby improvizátor než skladatel.
Elliott Sharp: Oceanus Procellarum
Cavity Search Records http://www.cavitysearchrecords.com/
Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!
Podobné články
- zeitkratzer + Elliott Sharp: Oneirika
- Pascal Gallois, revolucionář fagotu
- Josef Klíč: Grafické partitury a texty Sonnyho Halase
- Odešel Eugenius Rudnik, elektroakustický strážce ekecheirie
- Jexper Holmen: Krása z kosmické perspektivy
- Mosaic: Subterranea; Stuart McCallum & Mike Walker: The Space Between
- Pauline Oliveros 1932-2016
- Jean-Claude Risset 1938-2016
- David Lang: the national anthems / the little match girl passion
- Videa na víkend - Contempuls za dveřmi
- Kevin Volans: Potřebujete-li publikum, nepotřebujeme vás
- Hudební fórum Hradec Králové 2016
- MusicOlomouc: zvuková duha v barokních kulisách
- Hermovo ucho: Baryton Buckner
- Nehybnost 5
- Zkouška sirén - Obklopeni orchestrem
- František Chaloupka: Selected Works 2006–2015
- Videa na víkend - ptačí písně
- Iannis Xenakis: La Légende d'Eer
- Ondřej Adámek: Körper und Seele
- Videa na víkend - hromadění nástrojů
- Krása dneška / PETR KOTÍK (1942) x JAN RYCHLÍK (1916–1964)
- Nehybnost 8
- Kent Carter: Oratorios and Songs
- Láska na dálku v Brně
- Videa na víkend - hory
- Videa na víkend - nejlepší skladby milénia
- Hermovo ucho: Musica speculativa vs. musica corporalis?
- Svět zvuků Kaiji Saariaho
- Maria-Paz Santibañez: Echoes et résonances
- Nehybnost 7
- Tõnu Kõrvitz: Mirror
- Z obrazu zvuk
- Hudební intimnosti
- Zápisky melomanovy 17
- Zkouška sirén - Andrew Downes
- Videa na víkend - léto je tu!
- Michael Byron: In the Village of Hope; Peter Garland: After the Wars; Chas Smith: Twilight of the Dreamboats
- Videa na víkend - Britská edice
- NODO – Dny Nové Opery Ostrava 2016
- Zápisky melomanovy 14
- Hans Abrahamsen: Let me tell you
- Nehybnost 3
- Osobní úvaha nad operami a seznamy
- Hermovo ucho: Onement anebo Když se „jedinost“ zaměňuje za „jedinečnost“
- Eyolf Dale: Wolf Valley
- Kaada / Patton: Bacteria Cult
- Tobias Meier: Interesting
- Nehybnost 2
- Vzpomínka na Ladislava Kupkoviče
- Videa na víkend - Ladislav Kupkovič
- Videa na víkend - Einojuhani Rautavaara
- Jan Karman: Geneefse Psalter
- Videa na víkend - Expozice nové hudby
- Nehybnost 4
- Zkouška sirén: experimentující antimodernista John Tavener
- Videa na víkend - nová sezóna
- Hermovo ucho: Dopis od Merapi
- MusicOlomouc již ode dneška
- Videa na víkend - pocty
- Boris Kovač: Times of Day
- Videa na víkend - nesnesitelně uklidňující hudba
- Olga Neuwirth: Goodnight Mommy
- Cluster Ensemble Plays Philip Glass
- Petr Bakla: Piano Concerto, Classical Blend / Weihnachtsoratorium
- Hermovo ucho: Dopis od Krakatoa
- Zápisky melomanovy 16
- Andersen Viana aneb Brazílie není jen olympiáda
- Martin Smolka: Poema de balcones
- Nehybnost 9
- Zápisky melomanovy 30
- Melanoia & Quatuor IXI: Red; Trió Kontraszt: From Dyonisian Sound Sparks to the Silence of Passing; Hans Lüdemann´s Rooms: Blaue Kreise
- Videa na víkend - do vesmíru
- Videa na víkend - třikrát živě
- Birgit Ulher: Matter Matters
- Alan „Gunga“ Purves: Hide+Squeak
- Björk: Utopia
- Hudební fórum Hradec Králové 2017
- Hermovo ucho: Gamelan z klece ven!
- Ostravské dny 2017
- Tomáš Hrubiš: Raport
- Videa na víkend - zveme na MusicOlomouc
- Elektroakustická hudba Zbyňka Vostřáka dnes večer ve Vršovicích
- Videa na víkend - Stroje to umí lépe
- Sára Medková: De Profundis
- Milan Grygar: Akustické kresby; Vizuální partitury
- Videa na víkend - Slovensko
- Orfeo 5: In the Green Castle; Deep Tide Quartet: See One, Do One, Teach One; Martin Archer + Engine Room Favourites: Safety Signal from a Target Town
- Zeitkratzer: Serbian War Songs
- Partitura a provedení – Petr Bakla: Elsewhere
- Morton Feldman v DOX
- Zápisky melomanovy 35
- Olomoucký festival Opera Schrattenbach ve jménu experimentu
- Iva Bittová - Kafka, Kurtág, kojoti
- Videa na víkend - Hudba střelných zbraní
- Michal Rataj: Sentenceless Sentence
- Marek Keprt - Tóny se vModříňují
- Annea Lockwood: Tiger Balm / Amazonia Dreaming / Immersion
- Iszek Baraque: The Other Side of František Chaloupka
- Zápisky melomanovy 33
- Partitura a provedení – Ondřej Štochl: ve dne stíny, v noci Světlo
- Zkouška sirén - Trochu nižší C4
- Videa na víkend - blíží se podzim
- Daniel Brožák 1947-2017
- Mahan Esfahani: Současných skladeb pro cembalo není nikdy dost
- Videa na víkend - Hilmar Örn Hilmarsson
- MaerzMusik – festival vzdorující času
- VanBinsbergen Playstation: Tales Without Words
- Zkouška sirén - Kdo je náš mecenáš?
- Bernhard Lang: Spas nás před všemi, kdo se nás pokoušejí spasit
- Présence électronique 2017
- Peter Graham: Těch, které zajímá opravdu hudba, je strašně málo
- Zápisky melomanovy 23
- Michael ZT Rose: Phantasmagoria
- Videa na víkend - Svěcení jara
- Skladatel Jiří Kadeřábek hvězdou jarních premiér
- Starý kouzelník aneb Re-Inventing Smetak
- Martin Marek: Loudium
- Žádný člověk - opera s tichým výbuchem a bez kompromisů.
- Zvukové stezky a magnetická pole v Anežském klášteře
- Hermovo ucho: Staré dobré zvuky v Tate Modern I
- Ana-Maria Avram 1961-2017
- Dobršská brána smyčcům otevřená
- Ivana Loudová 1941-2017
- Hermovo ucho: Colin McPhee – kronikář i pokračovatel balijské hudební tradice
- Videa na víkend - pastorální
- Zkouška sirén - Není anonym jako anonym
- Videa na víkend - zpátky do školy!
- The Plastic People of the Universe & Filharmonie Brno: Co znamená vésti koně
- ReDDeer: New York – St. Johann; HaFFaH: Senza Titolo; Native Aliens Ensemble
- Videa na víkend - V hájích pěvců sbory
- Marek Kopelent - Pročistit partituru
- John Cage, Reinhold Friedl: Complete Song Books
- Zkouška sirén – populárně vážná hudba
- Nový orchestr, nové místo, nová hudba. Ostravské dny 2017
- Videa na víkend - Ostravské ochutnávky
- Terry Riley: The 3 Generations Trio
- Videa na víkend - Berlín
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody II - Neklidná šedesátá a počátek industriální hudby
- Bernhard Lang: DW 16 / Songbook I
- Videa na víkend - islámská edice
- Videa na víkend - Sedminásobné RIP
- Videa na víkend
- Proč jezdit do Brna
- Michael Gordon: Dystopia
- Zápisky melomanovy 1
- MaerzMusik 2013: Ve znamení korektnosti
- Steve Reich / Ensemble Avantgarde: Four Organs, Phase Patterns, Pendulum Music
- Videa na víkend - pozvánka na Expozici nové hudby
- Michael Vincent Waller: The South Shore
- Steve Reich / Beryl Korot: Three Tales
- Steve Reich, málo, nebo příliš mnoho piety?
- Steve Reich: Radio Rewrite
- Steve Reich: WTC 9/11
- Videa na víkend
- Attila Tverďák: Elektrická gitara
- Hermovo ucho: Odkládané čtení aneb Jen tak si (o hudbě) číst…
- DJ Spooky + Kronos Quartet: Rebirth of a Nation
- Caspar Fúze a Johannes Přerušení Walter
- Leszek Moźdźer & Friends: Jazz at Berlin Philharmonic III; Jazz at Berlin Philharmonic IV – Accordion Night
- Milý deníčku (V tyto dny X)
- Ohlédnutí za Ostravskými dny
- Moravský podzim začíná
- Pavel Zemek Novák: Hovory o jednohlasu
- Videa na víkend - Ligeti jr., Ilgenfritz, Stratocluster
- Per Bloland: Chamber Industrial
- Videa na víkend
- Videa na víkend - Příprava na Ostravu
- Videa na víkend
- John Zorn: Pellucidar – A Dreamers Fantabula; Simulacrum; The Song Project Live at Le Poisson Rouge
- Maurizio Carrettin: SynthEnergheia Project
- Kadosch & Babel Eyes: Disappearing Languages
- Videa na víkend
- Videa na víkend
- Vysokorychlostní elektronická hudba a osvobození od paměti
- MusicOlomouc nově nakopnutá
- Iannis Xenakis na Kráse dneška v úterý
- Pozítří: Industrial v husitském kostele
- Liška a Stockhausen na Strunách podzimu
- Hermovo ucho: Hudba mocnější než sama moc
- Tomáš Liška: Bercheros Odyssey
- Music From The Tudorfest: San Francisco Tape Music Center 1964
- Videa na víkend
- První úterek v měsíci: Velikonoční procesí čili O paměti duchů
- Soutěž o vstup na Punkt Meets Music Infinity
- Videa na víkend
- Videa na víkend
- Isaak Osipovič Dunajevskij na Kráse dneška
- Videa na víkend
- Péter Eötvös: Concertos
- Degustace z archivu: Giacinto Scelsi
- Giacinto Scelsi
- Kovové okénko: Neakceptovatelná tvář svobody I - Myšlenky rychlejší než zvuk
- MusicOlomouc 2015
- Florian Wittenburg: Aleatoric Inspiration
- Peter Ablinger: Voices and Piano
- Nekonečně dlouhé teď (MaerzMusik 2015)
- Hortus Musicus, stará i nová hudba a soutěž o lístky
- Klaus Lang: Organ Works Vol. 2
- Zápisky z podzemí
- Rok jubilantů a strašení soudobou hudbou
- Nehorázné peníze
- Videa na víkend - zveme na Echofluxx 15
- První úterek - napsaný v úterý, ale přeložený až ve čtvrtek - v měsíci: tři odstavce, možná čtyři, při online čtení (a na cestě).
- Jaap Blonk: Hlas a algoritmy
- Max Richter: Sleep
- Berg a staré filmy s novou hudbou synagoze
- Iannis Xenakis - Přesný strůjce zvuku hrubě tesaného
- Videa na víkend - čínská edice
- Alois Hába – Busoni mu říkal Ali Baba...
- Peter Graham: Wabi
- Henryk Górecki: Symphony No. 4
- Festival Maerzmusik: Hudba a čas v digitálním věku
- Sir Peter Maxwell Davies
- Miroslav Srnka: South Pole
- Videa na víkend - Mozart, čili MocUmění
- Frans Friederich: Sample Years # 3: Paris 2015
- Cyklus Krása dneška v jedenácté sezóně najel na mělčinu
- Michal Nejtek nově koncertně i na CD
- Bohyňování v Olomouci
- Slova a hudba: Imaginární dialog
- Hermovo ucho: Písek jako metafora
- Frans Friederich: Ambient #3 – Calendarium
- Gigabajty kazet
- George Cremaschi: 4 Medicines
- Lunaris: Music by Jonathan Östlund
- Nehybnost
- Miroslav Srnka: Chamber Music
- Szymon Klima / Piotr Wyležol / Adam Kowalewski: Lutoslawski Retuned
- Poprvé v Pavilonu A
- Valér Miko Trio: Vibrations, States, Emotions
- Eva Šušková: secret VOICE electric
- Peter Eötvös - zítra, pozítří a popozítří
- Dganit Elyakim: Falling Better; Szilárd Mezei Trio: Secret Public
- David Rosenboom: Naked Curvature
- The Long Now 2016 – Ve znamení bdění
- Videa na víkend - mizející jazyky
- Colin Stetson: Sorrow (A Reimagining Of Gorecki's 3rd Symphony)
- Tvar, prostor a čas
- Hermovo ucho: Harmonie a poezie podle Michaela Pisara
- Pierre Boulez
- Pierre Boulez píše operu (pravděpodobně)
- Laurie Anderson: Heart of a Dog
- Videa na víkend: ragby a jiné koordinované pohyby
- Podevětadvacáté na Music Unlimited
- Quasars Ensemble: Néo-Classicisme
- Rajmund Kákoni & Eugen Prochác: Accelerande
- Videa na víkend: do Blavy na Next...
- Tim Hodgkinson: Onsets
- I vy můžete být géniem
- Kámen jak cyp
- Když Kolumbus objevil Ameriku...
- Hypercolor: Hypercolor; James Ilgenfritz: Floorplan I
- Hudební fórum Hradec Králové
- Terra Nova a Aurora Borealis
- Nexus and Sepideh Raissadat: Persian Songs
- Ulrich Krieger: Winter in the Abyss
- Linda Catlin Smith & Eve Egoyan: Thought and Desire
- Hermovo ucho: Niblockova retrospektiva v Brně
- Tim, s lidmi
- Július Fujak: Various comprovisations
- FitkinWall: Lost
- Gordon, Lang, Wolfe: Lost Objects
- Jan Karman a vymítání ďábla
- John Adams: Absolute Jest - Grand Pianola Music
- Videa na neděli - Gilberto Mendes
- Videa na víkend - Sinatra, Curran, Heino
- Jan Steklík: Grafické partitury
- László Sáry: Hyperion´s Song Of Destiny
- Milan Knížák / Opening Performance Orchestra: Broken Re/Broken
- Probuzeni k tomu, co se děje
- Ne:Bo:Daj: Leter tu develoter
- Dieter Schnebel: Minulost není kompletní
- Lost Objects v Národním divadle
- CD Latvian Voice