Jan Hocek López & Kadziela: Augmentation19. 4. 2018

Galicijskému bubeníkovi Carlosu Lópezovi jsem se tady již věnoval v souvislosti s jeho krátce po sobě vydanými alby Letters From Kobenhavn (2015) a Mandala (2016) (recenze zde). Na konci minulého roku vydal opět na španělském labelu Jazz Activist další nahrávku, tentokrát v kvartetu s polským saxofonistou Maciejem Kadzielou. Zove se Augmentation...

Kadziela (nar. 1990) pochází z jazzové rodiny; jeho otec je trumpetista a saxofonista, bratr Marek patří k hvězdným jazzovým kytaristům v Polsku. Maciej působí od roku 2009 různě ve Skandinávii, převážně v Dánsku. V roce 2014 získal stipendium Nordea Fonden, takže mohl studovat jazz v New Yorku. V Kodani se potkal s Lópezem, který patří taktéž ke světoběžníkům. Kvarteto doplňuje Lópezův dvorní pianista, Galicijec Xan Campos, a dánský kontrabasista Johannes Vaht, známý z působení v kapelách Nezelhorns in an Elephant String, Perssons Sexa a Kathrine Windfeld Big Band. Album bylo nahráno v říjnu 2016 ve studiu Royal Danish Academy Of Music v Kodani a zmixováno v loňském listopadu v Global Sound Studios v Santiagu de Compostela. Album obsahuje osm kompozic; autorsky se na něm podíleli především López (4) a Kadziela (3), jednou skladbou přispěl Vaht.

První tři tracky jsou sice zahrány precizně, ale jde o libý středněproudý jazz, tu ochucený Novým tangem (Buenos Aires), jinde west-coastem (The Quest) či hardbopem (June). Ani stopa po progresivitě, snaze experimentovat. Počínaje čtvrtým trackem, titulní Kadzielovou kompozicí (a nejdelší – 8:18), se ale začnou dít náramné věci! V souladu s titulem dochází ke zvýšení energie a zvětšení snahy po současném zvuku; s pravým hispánským ohněm vzplanou sóla piana a altky, erupce bicích umocňují dravost kvarteta. V další Kadzielově skladbě Konsternacja přichází tvrdé a proměnlivé acid-jazzově rytmické předivo, z něhož se vyloupne rozvolněné klavírní sólo a posléze zdrcující erupce bicích. Příkladem mistrně vystavěné balady, kterou sytí piano a´la Satie a skandinávská zvukomalba, je Lópezův October. A v posledních dvou skladbách přichází ke slovu free-jazz, byť jako koření, ale o to překvapivěji. V A Bad Dream zlověstná nálada vyústí v nervózní naléhavost a zdivočení, album vrcholí Vahtovou skladbou Opop, v níž bebopové sazby s kontrabasovým výbuchem kvarteto přetaví v proměnlivý proud s free-jazzovým pianem. Takový jazz pak při poslechu zvedá z posezu a rozvibruje vzrušením celé tělo…

López & Kadziela: Augmentation

Jazz Activist (http://jazzactivist.com)



Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!