Matěj Kratochvíl Gareth Davis & Frances-Marie Uitti: Gramercy14. 5. 2012

Miasmah (www.miasmah.com)

 

Klarinetista Gareth Davis i violoncellistka Frances-Marie Uitti patří k významným interpretům-specialistům soudobé komponované hudby. On v poslední době nahrál třeba hudbu Petera Ablingera, pro ni psali Giacinto Scelsi i Louis Andriessen. Zároveň jsou oba víc než jen hráči not zapsaných někým jiným a skladatelé, kteří pro ně píší, je často berou jako spolutvůrce.  Album Gramercy v sedmi skladbách ukazuje, čeho jsou schopny dva nástroje s nejširšími výrazovými a dynamickými možnostmi v rámci evropského instrumentáře, dostanou-li se do rukou hudebníků, kteří v nich neustále hledají nové a nové zvuky – specialitou Uitti je například hra dvěma smyčci zároveň, čímž se její violoncello proměňuje v malý smyčcový orchestr.

Hudba na Gramercy je plynulá, odvíjí se podle nádechů a výdechů či podle volných pohybů paže držící smyčec. Tyto plynulé pohyby ovšem jdou od nejtišších poloh, kdy sotva slyšíme dech proudící klarinetem, po mohutné souzvuky jak z kostelních varhan. Každá část se odvíjí od dlouhých tónů, které duo nechá někdy zaznít v čisté, konejšivé podobě, jindy je skryje pod skřípáním nebo strašidelným kvílením v krajních polohách. V Cold Call slyšíme především neznělé zvuky dechu a smyčce jen letmo klouzajícího po strunách, závěrečná Stained je po většinu času zvukově velice jemná a tonální, před koncem se ale vzepne do hluku. I ve dvacetiminutové Detour se z napínavě protahovaných ploch na několika místech rozletí divoké běhy, i ty v sobě ale mají plynulost a jistou podivnou eleganci. Snivou atmosféru podporuje dozvuk, jenž je zároveň jediným slabším bodem nahrávky. Snad je ho příliš mnoho, snad zní trochu nepřirozeně, každopádně místy na sebe strhává nepříjemně pozornost.

S výjimkou zmíněného dozvuku se album obejde bez jakýchkoliv technologických prvků, ačkoliv hudba vydávané na značce Miasmah je často především elektronická (vydává zde mimo jiné čtenářům HIS Voice známý sibiřský tvůrce Gultskra Artikler). Přesto sem témbry dechu i strun naprosto bez problémů zapadají. Jemnost a drsnost se tu spojují v dokonalém poměru.

Líbil se Vám tento článek? Podpořte nás!

Fotogalerie