- Inzerce -

Beak>: Kosmik Musik

Bristolské psychedelické trio vydalo svou nejnovější nahrávku společně s kresleným sci-fi románem.

Za formací Beak> stojí od roku 2009 baskytarista Billy Fuller, jenž působil například v Massive Attack či po boku Roberta Planta, a bubeník, vokalista a producent Geoff Barrow, který se podílel i na zásadních počinech kapely Portishead nebo neméně hvězdného hiphopového kolektivu Quakers a kromě toho je proslulý i jako remixér a spoluvedoucí labelu Invada. Na pozici klávesisty a kytaristy vystřídal v roce 2016 Matta Williamse Will Young (též aka Moon Gangs). Narozdíl od své převážně triphopové minulosti, v Beak> tito hráči po svém rozvíjejí spíše ještě starší psychedelicky rockovou estetiku s důrazem na ohlasy německého krautrocku 70. let. Letos jsou mimochodem i koncertně velmi aktivní.

Nejnovějším počinem kapely je spolupráce se spisovatelem Benem Wheatleyem a výtvarníkem Joem Curriem. Kosmik Music je výtvarně provedený sci-fi román vydaný společně s gramofonovou deskou. Dvojici hlavních hrdinů příběhu je nakonec i celý bezbřehý vesmír malý vzhledem k množství pronásledovatelů s nepřátelskými úmysly a hledání úniku ji dovede k nejmysterióznějším otázkám o podstatě existence. Doprovodnou nahrávku lze chápat jako jednu více než dvacetiminutovou instrumentální kompozici, i na streamovacích službách je ale rozdělena na sedm částí.

Již úvodní syntezátorová arpeggia a šumové poryvy nás okamžitě uvrhnou do estetiky německé kosmische musik ála sedmdesátá léta (Can, Tangerine Dream), aby se poté připojily bicí a rockové riffy s patřičně šťavnatým zkreslením a dalšími efekty. Čistě klávesové plochy a beaty se tu několikrát prostřídají, melancholickou bezbřehost kosmu mohou připomenout i kouzelně rozladěné klávesové „smyčcové“ party. Finále pak patří nejintenzivnějšímu a nejdelšímu fláku v plném krautrockovém zvuku. Líčí se tak závěrečné nalezení svobody po postupném vzdalování se od modré planety a sfér známého vesmíru, nebo jde o příliš geocentrický výklad? Posuďte sami.

Beak>: Kosmik Musik
Invada (https://www.invada.co.uk)


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka