- Inzerce -

Blind Ruler Cursed Land: For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets

Abrazivní elektronické vlny budují monumenty stínům japonského militarismu. Pozdní ohlédnutí za dárkem od nové generace českého martial industrialu.

Fascinace vojenstvím a totalitou představuje zřejmě hlavní pohon čilého pražského experimentátora Willhelma Grasslicha. Jedním z jeho novějších dítek se stal i sólový projekt Blind Ruler Cursed Land, zaostřený na originální křížení dvou rozdílných žánrů – drone a martial industrialu, stylu v Česku předtím rozvíjeného zejména Vladimírem Hirschem. Rychle však můžeme zapomenout na martial industrialem omílanou estetiku evropských diktatur, BRCL svou pozornost obrátil k mašinerii japonského imperiálního období. Nyní ale Grasslich cítí potřebu projekt posunout dál, a coby zakončení japonské epizody pak v červnu 2022 vydal vlastními silami EP For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets. Počin přiléhavě tematizuje pohřeb hlavního stratéga japonského námořnictva, Isoroku Jamamota (1884–1943), a vyšel coby vinylová deska a MC nosič, který navíc obsahuje dvě přidané skladby. V recenzi tak roztočíme kazetové pásky, abychom dílo poznali v jeho plné síle.

EP se pomalu rozjede dronovějším kouskem For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets. V mixu lze pozorovat volný vír převážně metalických barev, které pomáhá strukturovat jednoduchý sestupnéhoý melodický motiv. Individuální vlny se místy vzedmou i v jeden mohutný proud syntetické energie, překvapivou emotivnost dodávají skladbě i Grasslichovy invokace kryptických válečných hesel. Elektronika se přelije v hudební střípky z nahrávky Jamamotova pohřbu, na což již navazuje další track Cherry Blossoms and Sleeping Giant’s Breath. Rozostřené i čiré oscilace rezonují v chladné a dusivé atmosféře podpořené dezorientující paletou hraných či čistě samplovaných vrstev. I zde Grasslich do kompozice vstupuje svým hlasem, místo melodických zvolání však přináší řád rozhodnou recitací o vztahu lidské oběti a kosmu. První bonusové dílo State Funeral (…) pak dotahuje úvodní skladbu EP skrze vlastní minimalistickou koláž ze záznamu Jamamotova smutečního obřadu, jemně vrstvící vybrané elementy přes sebe. Na závěr kazeta přináší živák staršího tracku In This Sign You Shall Perish, pořízený při koncertu na hradě Pecka. Smršť šumivých frekvencí graduje válečnými pokřiky, symfonickými fragmenty i zuřivými bubny, a představena je tak dynamičtější aranž kompozice, než jak ji nabízí EP Chrysantheme Delirium (2021).

I přes svou kratší stopáž kazeta nikam nespěchá a většinou se tak můžeme dostatečně dlouho kochat členitostí sónických textur. Grasslichovi přidání vlastního vokálu do zkreslených ploch sedne, a For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets od Blind Ruler Cursed Land tak představuje vyzrálé a osobité dílo, jež má i s odstupem času posluchači co nabídnout. Ať už si z jeho sonického opojení militantní mocí vezmeme nějaké etické poselství, nebo EP vezmeme jen jako historickou sondu, vřele jej doporučuji.

Blind Ruler Cursed Land: For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets
Vlastní vydání (https://blindrulercursedland.bandcamp.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.