- Inzerce -

Cassiber: The Way It Was

Cassiber: The Way It Was

ReR Megacorp (https://www.rermegacorp.com)

 

Cassiber (der Kassiber) znamená moták, tedy vzkaz propašovaný z vězení. Mezi lety 1982-1992 pod tímto názvem působila angloněmecká skupina, první „velký” projekt bubeníka Chrise Cutlera po News From Babel. V News From Babel se Cutler obklopil třemi ženami, v Cassiber třemi – později jeden ubyl – Němci, samými multiinstrumentalisty, skladateli a virtuózy: Christophem Andersem (zpěv, kytara, sampler, tenorsaxofon…), Heinerem Goebbelsem (klávesy, sampler, kytara, baskytara, pásky, zpěv, čínské housle…) a Alfredem 23 Harthem (saxofony, klarinety, trubka, pozoun, elektrické violoncello atd…), kteří spolu před Cassiber působili v Takzvaném levicově radikálním dechovém orchestru (Sogenanntes linksradikales Blasorchester). V kombinaci s virtuózním bubeníkem, textařem a marxistou Cutlerem, který svůj instrumentář obohatil o live electronics, vzniklo hudebně i politicky značně extrémní komando. Cutler je ostatně pevně přesvědčen, že progresivní politický světonázor musí jít ruku v ruce s progresivní hudbou, jinak by mu hrozil pád do bahna agit-propu.

Hudba Cassiber byla vysoce těkavá a torza písní se v ní prostřednictvím dynamických střihů střídaly s názvuky jazzu, improvizace, kabaretu, punku i funku, jednu ze stěžejních rolí mělo používání sonických ready-mades. Metoda plunderfonie – složenina slov „plundrovat“ a „symfonie“ – zde opravdu byla hodna svého jména.

Chris Cutler o strategii skupiny v kapitole Cassiber svého textu Plunderphonia otištěného ve sborníku Audio Culture (Continuum, 2004) píše: „Skupina (…) používala postupy, v nichž samply sloužily jako struktura i úlomky kulturního smetí. Cassiber tvoří složité celky; žádnou skladbu nelze zredukovat na partituru, soubor instrukcí nebo formuli. Většinu díla skupiny charakterizuje simultaneita a superponovaná hlediska – jakož i napětí mezi invencí a vášní na jedné a „mrtvým“ materiálem na druhé straně. Když skupina vznikla, zpěvák Christoph Anders pracoval se stolem s hromadou kazet obsahujících smyčky nebo syrové extrakty nejrůznějších hudebních stylů (v jediné skladbě Cassiber se mohly vyskytovat třeba fragmenty Schuberta, Schoenberga, Shangri-La’s, Marie Callasové a Them). Vynález sampleru mu dal do rukou podobný nástroj, s mnohem větším množstvím materiálu a nekonečně větší transformační silou; to vše bylo okamžitě přístupné prostřednictvím obyčejné klaviatury. Znamenalo to, že na [„nalezené“ nahrávky] mohlo být hráno způsobem, jaký byl do té doby nemožný – i když kýžený. [Tyto nahrávky] mohly být stejně nestálé jako kterýkoli [živě] zahraný part – a zrovna tak přerušované. Využití důvěrně známých fragmentů v hudbě Cassiber – i když jsou tyto fragmenty často rozpoznatelné a tudíž referenční – se neodvíjí od jejich rozpoznatelnosti, která je přijímána jako vedlejší aspekt, ale od jejich hudební role ve výsledné skladbě. Zatímco house a rap používají samply k tomu, aby posílili to, co je známé, Goebbels a Anders je používají, aby důvěrně známé proměnili v cizí, vykolejené, aby je proměnili v trosky – ale (a to je klíčové) trosky stejnou měrou strukturální i dekorativní. A něco takového dokáže nabídnout jen zplundrovaný materiál.“

Je namístě dodat, že na hudbu Cassiber nelze aplikovat přívlastek „chytlavá“, stoprocentně jí ale sluší adjektivum „energická“. Příval zvukových fragmentů bez zřetelného kompozičního záměru (to neznamená, že tam není, rozhodně ale není okatě vypíchnut) uši posluchače strhne stejně nemilosrdně jako půdní sesuv; metafora laviny zde taktilně ani barevně nesedí.

Devatenáctiskladbová, hodinová kolekce The Way It Was je sestavena z dříve nevydaných úryvků koncertních i studiových záznamů seřazených tak, aby tvořily pomyslný koncert. Díky tomu se spíše než čtveřici studiových alb skupiny podobá živáku Live In Tokyo, který vyšel v roce 1998 v ReR Megacorp v dvoudiskové edici; na druhém CD materiál koncertu prošel remixérským mlýnem japonských Ground-Zero, o generaci mladší skupiny stavějící na roveň kompozici, improvizaci, náhodu a plunderfonii, jejíž leader Otomo Yoshihide byl skalním fanouškem Cassiber. (O historii a strategiích Ground-Zero pojednává tento příspěvek na webu, kde se zrovna nacházíte.)

Toto album je první vlaštovkou chystaného Cassiber Boxu, který má shrnout kompletní studiovou diskografii skupiny a obsahovat DVD plus nejméně jedno CD s bonusovým materiálem. Kdo po celém boxu touží a The Way It Was již má, může objednat levnější verzi bez The Way It Was, aby dvakrát neplatil za totéž. Takhle to u Cutlerova vydavatelství ReR Megacorp chodí, příkladem budiž vynikající box kompletních nahrávek This Heat, který byl rovněž uveden patřičnou „návnadou“. Jeden podstatný rozdíl tu ale je – v době nepřející fyzickým médiím je podobně nákladný podnik závislý na podpoře veřejnosti a Cutler nabízí subskripci. „Předplaťte si co nejdříve, peníze vám z účtu vezmeme až dva měsíce před vydáním, pokud k němu dojde,“ vyzývá vydavatel tadyhle.







 

Už jste si předplatili? Já bych ten box totiž moc chtěl.