Produkce zvukových bank pro samplery – hardwareové o softwareové – se v posledních letech stala specifickým odvětvím hudebního průmyslu. Velkou část trhu zabírají prefabrikované smyčky, z nichž se jako ze stavebnice staví taneční kousky, koupit si ale můžete už asi jakýkoliv nástroj, na který si vzpomenete. (Jedním z průkopníků byl český jazzový kontrabasista Miroslav Vitouš, jenž stál za vznikem samplovaného symfonického orchestru v době, kdy byla tato oblast ještě v plenkách.) Mnoho takových knihoven samplů zaštitují svým jménem slavní producenti, čímž kupujícím poskytují iluzi, že jejich hudba bude právě tak dobrá. V hudbě k reklamám, filmům, počítačovým hrám – prostě tam, kde má hlavní slovo efektivita produkce, nikoliv originalita – se zvukové prefabrikáty hodí. Pár firem v branži se zaměřuje na segment „divných zvuků“ a k nim patří také SonicCouture. A tato značka se rozhodla využít obrovského archivu Chrise Watsona, známého umělce terénních nahrávek, a ze stovek hodin jeho materiálů vytvořila „virtuální nástroje“ pro ty, kdo svou hudbu chtějí zpestřit nezvyklými témbry, ale nemají chuť se brodit jihoamerickými bažinami, strkat mikrofony pod nos tygrům nebo je nořit do arktického ledu. Stačí mít počítač s hudebním programem, zaplatit něco přes sto euro a paleta ze zvuků planety je vám k dispozici pod názvem Geosonic. Podle ukázek si na své přijdou milovníci new age kýče a autoři hudby ke cvičení jógy, kreativitě se ale jistě meze nekladou. Spokojeny nakonec mohou být obě strany: autoři hudby získají bez námahy zajímavé zvuky, Chris Watson zúročil roky práce mimo komerční sféru.
Chris Watson a planeta ve vašem sampleru
Tančit v rytmu slz
Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze
Příběh z jediného úderu
Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha
Hudba v srbských protestech
Protivládní demonstrace očima hudebnice.
Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus
Nové podoby pulzací i nehybných ploch.
Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu
Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.
Cinkat, listovat, zavřít oči
Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.
Zkouška sirén: In C, šedesát let poté
Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí
Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka
Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.
Hermovo ucho – Hudba v Plošinách
Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.
Mýtus o alfalabuti
Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.