Autor: Matěj Kratochvíl 31. květen 2010
Lákat publikum na soudobou vážnou hudbu není vůbec snadné. Kreativně k tomuto marketingovému úkolu přistoupil umělecký šéf New York Philharmonic Alan Gilbert, když na inscenaci opery Györgye Ligetiho Le Grand Macabre (premiéru měla ve čtvrtek) lákal sérií internetových videoklipů, v nichž vystupuje on sám ve společnosti maskované postavy Smrti, hlavní postavy tohoto díla. Na ukázce můžete vidět, že se šéf seriózního tělesa pouští do humoru celkem dětinského, lehká infantilita ale zároveň docela dobře ladí k poetice Ligetiho opery (kde jinde najdete dueto postavené na abecedním chrlení nadávek a ouverturu hranou na klaxony – to vše ovšem v rámci důkladně prokomponovaných struktur).
Gilbert nastoupil na post hudebního šéfa newyorských filharmoniků loni na podzim a jeho jmenování bylo poměrně překvapivé, protože do té doby tento post zastávala různá „velká jména“ od Leonarda Bernsteina přes Pierra Bouleze po Lorina Maazela. Gilbert nastupuje bez statusu hvězdy, zato s odvážnými plány, mimo jiné na větší zastoupení soudobé hudby v dramaturgii.