- Inzerce -

Dirigent a Smrt

Autor: Matěj Kratochvíl 31. květen 2010

Lákat publikum na soudobou vážnou hudbu není vůbec snadné. Kreativně k tomuto marketingovému úkolu přistoupil umělecký šéf New York Philharmonic Alan Gilbert, když na inscenaci opery Györgye Ligetiho Le Grand Macabre (premiéru měla ve čtvrtek) lákal sérií internetových videoklipů, v  nichž vystupuje on sám ve společnosti maskované postavy Smrti, hlavní postavy tohoto díla. Na ukázce můžete vidět, že se šéf seriózního tělesa pouští do humoru celkem dětinského, lehká infantilita ale zároveň docela dobře ladí k poetice Ligetiho opery (kde jinde najdete dueto postavené na abecedním chrlení nadávek a ouverturu hranou na klaxony – to vše ovšem v rámci důkladně prokomponovaných struktur).

Gilbert nastoupil na post hudebního šéfa newyorských filharmoniků loni na podzim a jeho jmenování bylo poměrně překvapivé, protože do té doby tento post zastávala různá „velká jména“ od Leonarda Bernsteina přes Pierra Bouleze po Lorina Maazela. Gilbert nastupuje bez statusu hvězdy, zato s odvážnými plány, mimo jiné na větší zastoupení soudobé hudby v  dramaturgii.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.