- Inzerce -

Earth: The Bees Made Honey in the Lion’s Skull

Southern Lord (www.southernlord.com)

 

Dylan Carlson na začátku 90. let podladil svoji elektrickou kytaru a v  hlemýždím tempu (zato pořádně nahlas) začal přepisovat dějiny psychedelického rocku. Základní kámen žánru, kterému se dnes říká drone metal, byl položen v roce 1992 albem Earth 2: Special Low-Frequency Version. Zatímco impozantní zvuková stěna alba nepřestala inspirovat rockové experimentátory, Earth se po nástupu grunge vydali cestou komerčnějších postupů. Carlson se čím dál více zaplétal do problémů s  drogami a po sérii nepříliš povedených desek kapela v letech 1997 až 2005 stagnovala úplně. Nový úsvit Earth přišel s obnoveným zájmem o  drone metal. Sunn O))) je citují jako své vzory a pod křídla svého labelu Southern Lord vzali obnovený Carlsonův projekt. Earth nikdy nejsou stejní a Dylan Carlson v posledních třech letech obohatil svoji hudbu o vlivy, které v tvrdém rocku tak často nejsou ke slyšení. Na albu Hex (Or Printing in the Infernal Method) a loňském Hibernaculum (složeném z nových verzí starších skladeb) zněli Earth jako zvláštní mix stoner rocku a country. Na nejnovější nahrávce The Bees Made Honey in the Lion‘s Skull je dokonce posílil Bill Frisell. Jazzový kytarista a  spolupracovník třeba Johna Zorna pomohl k celkovému zklidnění hudby Earth, která teď dosahuje skoro meditačních poloh, k čemuž výrazně pomáhá také elektrické piáno, jež obsluhuje Steve Moore. Carlson v  rozhovorech cituje jako hlavní inspirační vzor jazzrockovou fúzi 60. a  70. let, v jeho nynější tvorbě však můžeme rozpoznat i vlivy blues či  bluegrassu. Earth s touto deskou určitě ztratí další z fanoušků, kteří si zamilovali jejich dřívější agresivní styl. Carlsonovi ale čajový dýchánek s jazzmany neubral nic na intenzitě, jen je jaksi rafinovanější. Pomalé repetitivní riffy se zadírají pod kůži stejně efektně.


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka