„Tvar zvuku je tvořen sluchem“ či „zvuk má tvar ucha“ – takto lapidárně shrnuje francouzský skladatel a hudební teoretik François Bayle svoje celoživotní snažení v krátkém rozhovoru, jímž je uveden opulentní box s patnácti disky, obsahujícími téměř celé jeho dílo, včetně vyčerpávajícího stopadesátistránkového bookletu ve francouzštině a angličtině. Tento originální dárek dostal na konci loňského roku ke svým osmdesátinám nejen François Bayle, ale též všichni příznivci akusmatické hudby.
François Bayle věnoval veškeré své vědecké a umělecké aktivity výzkumu akusmatiky – způsobu vnímání hudby, při němž pozornost posluchače není vzbuzována či poutána výraznými melodickými souvislostmi, nýbrž v jejímž centru stojí prostor a zvuk sám o sobě. François Bayle, který se narodil v roce 1932 na Madagaskaru, svoje hudební vzdělání nezískal klasickou formou, nýbrž jako autodidakt, jenž od samého počátku sledoval svoji vlastní cestu, na níž jej v důležitých okamžicích doprovázely velké postavy moderní hudby 20. století – Pierre Schaeffer, Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen a další. Pierra Schaeffera, zakladatele a duchovního otce musique concrete, nahradil François Bayle v čele renomovaného pařížského institutu Groupe de Recherches Musicales (GRM) a úspěšně jej vedl od roku 1966 až do roku 1997. Během třiceti let byl François Bayle aktivní jako skladatel, hudební teoretik a organizátor, mající na svém kontě stovky koncertů, rozhlasových vysílání, seminářů a akcí uspořádaných pro jiné skladatele a též podporu moderních technologií (Syter, GRM Tools, Midi Formers, Acousmographe). V roce 1974 byl autorem projektu Acousmonium, jehož cílem byla realizace systému pro šíření zvuku v podobě orchestru složeného z osmdesáti reproduktorů různé velikosti a rozmanitého tvaru. O rok později se Bayle stal iniciátorem spojení Groupe de Recherches Musicales (GRM) a Institut national de l‘audiovisuel (INA) a stejnojmenného labelu, na němž do dnešního dne vyšly desítky titulů z oblasti elektroakustické hudby. Vedle novátorských skladatelských aktivit lze k Bayleho zásluhám přičíst etablování interdisciplinárně zaměřené teorie hudební produkce a percepce, která výrazným způsobem ovlivnila dnes již šedesát let existující žánr elektroakustické hudby.
Samotný box zahrnuje výhradně elektroakustické skladby. V raných šedesátých letech sice Bayle napsal několik instrumentálních skladeb, které však nejsou součástí tohoto kompletu, podobně jako „smíšené“ kusy, kombinující instrumentální skladby s konkrétními zvuky nebo skladby prováděné v reálném čase.
V Bayleho tvorbě lze zřetelně rozlišit čtyři období, podle nichž je box pomyslně rozdělen na čtyři části. V počátečním „iniciačním“ období hraje hlavní roli monumentální L‘Expérience Acoustique, cyklus čtrnácti skladeb, které François Bayle složil v letech 1969–1972. Trvají od tří do třiceti minut a jsou rozděleny do pěti kapitol. Tato dvouhodinová suita původně rozvržená do deseti hodin v sobě obsahuje tematické náznaky budoucích rozsáhlých kompozic, jež skladatel nazývá „utopie“, popř. „neobyvatelné prostory“. Název skladby Jeîta složené u příležitosti slavnostního otevření jeskynních útvarů nedaleko Bejrútu znamená v aramejštině „šeptání vody“ a souvisí chronologicky s příchodem prvních syntezérů do studií GRM, jež umožnily zaznamenání extrémně vysokých tónů s jiskřivou texturou. Ta se později stala charakteristickým znakem pro Bayleho tvorbu. Toto období vrcholí elektroakustickým diptychem Divine Comédie, v němž nás François Bayle spolu s Bernardem Parmegianim prostřednictvím abstraktní hudby a mluveného slova provádí Dantovým Peklem (Parmegiani) jakož i Očistcem a Rájem (Bayle). François Bayle zde postupně nalézá svůj styl a charakteristický zvuk, velmi proměnlivý, těkavý, bouřlivý, avšak přesto často harmonický, s fantomickou ozvěnou.
Druhému období s příznačným názvem „akusmatické“ vévodí skladba Grande polyphonie. Prvky zvukové askeze na straně jedné, vynálezectví a touha experimentovat se zvukem na straně druhé – tak lze ve stručnosti charakterizovat nejen zmiňovanou Grande polyphonie, ale též Vibrations composées a Camera oscura. V kompoziční technice využívá François Bayle naplno nových technických možností sedmdesátých let, ale ve skladbách zároveň nechává zaznít motivy a inspirace vzešlé od svých předchůdců (ozvěny zvukového světa Pierra Henryho v Grande polyphonie). Poslední skladbou v chronologii tohoto období je Érosphere, která pro mne kdysi znamenala první příležitost seznámení s Bayleho tvorbou. François Bayle ji nazval „gravitačním zákonem touhy“. Skladba zahrnující tři části a dvě preludia se nás z prostředí každodenního lidského chaosu pokouší přivést k touze po zdánlivě nedosažitelných nebeských výšinách, prostých jakéhokoliv nesouladu. Výrazně bohatší a jemnější zvukový rejstřík zde předznamenává budoucí Bayleho skladatelské i zvukově technické postupy.
V centru třetího období, označovaného jako „rychlost světla“, se nachází cyklus Son Vitesse-Lumiere I–V, který se skládá z pěti na sobě nezávislých skladeb. Zvukové prostory se zvětšují, otevírají a přivádějí nás do pomyslného nebe (na rozdíl od skladby Érosphere, která je dává jen tušit). Odhaluje se „nová hudební doba“, jíž nás François Bayle doprovází až do dnešních dnů. Další skladby z tohoto tvůrčího období Motion-Émotion, Fabulae a Theatre d‘Ombres potvrzují svou pestrostí a rozmanitostí nastoupenou cestu, jíž už nelze opustit. Sám autor metaforicky popisuje svoje záměry takto: „Ryzí poslech v akusmatické situaci, tyto zvukové obrazy, jsou jako motýli poletující akustickým prostorem a ukazující posluchači barevný okamžik. Je to svět mimo běžnou zkušenost, svět sám o sobě. Starý svět vyprávějící nové příběhy.“
Skladby z posledního, čtvrtého období jsou nazývány jako „oktofonické“. Již v první skladbě La Main Vide z této periody je patrný příklon ke zvukové barevnosti a pestrosti, propojené ztišenými pasážemi, které jako by byly stvořeny k plnému odevzdání se slyšenému zvuku. Přes značný obsahový posun od původních idejí Pierra Schaeffera je třetí část skladby nazvaná Invention věnována právě zakladateli musique concrete resp. akusmatiky. Z tohoto období rovněž pochází dosud nevydaný hudební materiál. Zvukové obrazy mnoha reálných situací, nemajících konkrétní obsah ani vysvětlení – zvuk kroků, strojů, hlasy, dav lidí, klaksony, ptáci apod., žádný z nich nezazní v původní podobě, ve své „triviální brutalitě“. Hlasy nelze rozpoznat, stroje dovedně skrývají svůj pravý účel, kroky nevedou nikam, dotek reality se nekoná. Výmluvný je i název jedné z nejnovějších skladeb: Rien n‘est réel – Nic není skutečné. Zajímavou genezi vzniku mají tři novinky dedikované skladatelům, jimž François Bayle vděčí za mnohé: jemnou L‘Orielle étonée věnoval svému učiteli a duchovnímu otci celé řady skladatelů dvacátého století Olivieru Messianovi, zvukově nekompromisní Univers nerveux neúnavnému experimentátorovi Karlheinzi Stockhausenovi a Arc, pour Gérard Grisey svému souputníkovi Gérardu Griseymu.
Je však třeba zdůraznit, že tvůrčí období Françoise Bayleho nejsou nikterak ostře ohraničena a nepředstavují změnu zásadních myšlenkových, skladatelských ani zvukových postupů. Je tomu právě naopak, jednotlivá období plynule přecházejí z jednoho do druhého, vzájemně se prolínají a časově splývají. O kontinuálnosti Bayleho práce svědčí i skutečnost, že některé ze starších skladeb, jako např. Jeîta z roku 1970 a Les Couleurs de la nuit ze začátku osmdesátých let, jsou uvedeny v nových verzích z roku 2012, Érosphere pak ve verzi z roku 2009.
„Zvuk nemá žádný tvar, je neviditelný, a proto mu sluch dává tvar. Zvuk je rysem energických bytostí, neviditelných duchů, kteří se pohybují mezi námi, disponují vůlí a dostávají se nám na kůži. Náš sluch, tento nástroj přežití, je okamžitě zaznamená, právě proto, že je celý tento proces neviditelný. Nasloucháme tomu, co se teprve odehraje. Právě to mě zajímá, a proto je také podle mě akusmatika kouzelným darem technologie pro naši inteligenci,“ jak praví François Bayle o svém světě myšlenek a zvuků.