Francouzská líheň

  
25

Hynek Dedecius vyzvídá u zajímavých vydavatelství elektronické hudby. Jak funguje francouzská scéna, s jakými problémy bojuje a co inspirativního z ní vychází?

Jak se vede malým nezávislým francouzským labelům? Co je tíží? Co je těší? Co je pro ně nejtěžší? Výsledkem našeho nevědeckého průzkumu, který spočíval v oslovení několika značek napříč hudebním spektrem, je následující zpráva o stavu zkompilovaná z reakcí zodpovědných osob.

 

BiP_HOp: Kreativní a dobrodružná současná elektronická hudba ze všech koutů světa, na konci první pětiletky již 33 nahrávek. Vedle alb od projektů jako Si(cut).db, Tennis, Iris Garrelfs, Angel nebo Scanner také velmi zajímavá série Bip-Hop Generation mapující vývoj světové scény prostřednictvím exkluzivních kousků od významných umělců. Vede (společně s dalším indie labelem Pandemonium Records) Philippe Petit z Marseille. www.bip-hop.com, www.pandemoniumrecords.com Active Suspension / Clapping Music: Dvě značky v rámci jedné členité pařížské rodiny. Experimentování všeho druhu s často poněkud netradičním popovým nádechem, od elektroniky po folk a indie-pop (živé nástroje převládají u  CM). Domov umělců jako Domotic, Encre, O.Lamm, The Konki Duet, Hypo. www.ascorpus.com Talitres: Tato pět let fungující značka se sídlem v  Bordeaux se specializuje na licencování anglo-amerických nezávislých rockových souborů jako iLiKETRAiNS, Calla, Idaho, The Wedding Present, Tunng, Piano Magic. www.talitres.com List: Mladý pařížský label soustřeďující se na různé variace ?minimalistické? hudby, zejména puristické, ambientně zbarvené digitální tvorby, a prostor a interakce mezi elektronikou a akustikou. Sogar, Miou Lips!, Günter Müller & Steinbrüchel nebo sám šéf labelu Hervé Boghossian. www.list-en.com Tanzprocesz: Netlabel (mp3 volně ke stažení, cd-r) podporující freenoise, lo-fi, noise, improvizaci, podivnosti, freerock. Nahrávky od Smegma, Gang Wizard, Overthruster, Robedoor… http://tanzprocesz.free.fr

 

PROBLÉMY

 

BiP_HOp: ?Nejzávažnější problém je šíření a distribuce. Jedná se opravdu o zásadní faktor, protože i když bys vydal tu úplně nejúžasnější nahrávku na světě, pokud se o ní veřejnost nedozví, zůstane ležet na skladě.?

 

List: ?Všichni vědí, že malé (a kvalitní) labely jsou na tom špatně a  mnoho jich zaniká, ale nikdo na to neupozorňuje! Myslím, že stahování (peer-to-peer) je navzdory obecně rozšířené domněnce o přínosu v podobě propagace umělců jednou z hlavních příčin těchto problémů. Momentálně je bez příspěvků odjinud prakticky nemožné vydávat experimentální hudbu v  nákladu 500?ks a nepřijít přitom k finanční újmě. Mladí lidé jsou, zdá se, za hudbu ochotni utrácet čím dál míň peněz, nicméně nadějně se vyvíjí sektor placeného stahování.?

 

Talitres: ?Pro nezávislý label je problematické především proniknout do sdělovacích prostředků. Nám se naštěstí celkem daří v tištěných médiích, o našich titulech se píše v periodikách Inrockuptibles, Rolling Stone, Libération nebo Télérama (i když se z drtivé většiny jedná jen o  recenze), u rádií je ale situace úplně jiná. Dostat se na playlist významných komerčních stanic je v podstatě nemožné, a jelikož prodej nosičů závisí především na rádiích, máme smůlu. Naše produkce se občas objeví na stanici France Inter nebo lokálních nezávislých rádiích (Ferarock, Istar) a tím naše možnosti končí.?

 

Tanzprocesz: ?Dostat se k novým zajímavým skupinám lidí.?

 

AS/CM: ?Nedostatek peněz, samozřejmě. Mezi námi a veřejností stojí média, jenže my si je můžeme těžko naklonit, když nemáme na to si u nich koupit reklamu. V Paříži jsme se v průběhu času jakž takž dostali do povědomí lidí, ale mimo hlavní město je to složité. Budovat si pozici ve Francii bylo vždycky těžké, my v tom ale nepolevujeme, i když v mnoha případech je významnější zájem v mezinárodním měřítku.?

 

ŘEŠENÍ

 

BiP_HOp: ?Celý systém je šíleně zkorumpovaný. Ti nejmocnější už léta obsazují reklamní prostor v obchodech, dostávají nejvíce prostoru v  médiích, nakupují si pravidelnou rotaci v rádiích, platí za viditelné umístění v hudebních supermarketech… prostě monopolizují pozornost veřejnosti. Jak jim můžeme konkurovat? Vytváříme sice určitou paralelní síť, ale to se nedá srovnávat. Chtělo by to, aby lidé jako jednotlivci projevovali větší zájem a zvědavost??

 

List: ?Řešením by mohlo být vydávání cd-r s originálním zpracováním obalů v nákladu 100 až 300 kusů. Počet takových labelů proto taky momentálně závratně roste. Lisování cd vyjde draho kvůli glass masteru, přičemž minimální počet kopií je obvykle 500. U cd-r glass master není zapotřebí a stovka kusů se zvládne raz dva. Problémem je pak ale distribuce, nižší životnost cd-r? Druhou možností je zřídit placené stahování skladeb poskytované přímo labelem, tahle metoda ale ještě podle mě není plně akceptovaná, jak ze strany umělců, tak veřejnosti. Většina netlabelů vydává hudbu, která byla předtím nabídnuta regulérnímu labelu a odmítnuta, proto se málokdy jedná o kvalitní hudbu (i když se to stává). Ideální řešení momentálně zřejmě neexistuje.?

 

Talitres: ?Je zřejmé, že v krátko- nebo střednědobém výhledu se situace asi nezlepší. Sotva můžeme doufat, že by prodej skladeb přes internet (legální stahování) vyvážil ztráty z prodeje disků. Jsem ale přesvědčen, že své místo na trhu s hudbou bychom si měli udržet, abychom ubránili vizi jiné hudby a chránili okrajové žánry. Některým značkám se navzdory nepříznivým okolnostem daří si udržovat určitou pozici (díky umělecké úrovni, originalitě, integritě…) a my bychom rádi byli jednou z nich. Pro přežití je rovněž nezbytné rozšíření aktivit. Já jsem ve snaze o  zabezpečení příjmů rychle hledal distributory po celé Evropě i v Asii a  ze stejných pohnutek se starám o booking různých umělců a taky propagaci dvou jiných labelů (Acuarela a Glitterhouse) ve Francii. Jedná se o  nepostradatelný vedlejší příjem.?

 

AS/CM: ?Vypadávají vám z kapes bankovky? Tak nás kontaktujte!?

 

PODPORA

 

BiP_HOp: ?Já neumím podlézat politikům, abych od nich dostal nějaké drobné, takže žádnou formu podpory nevyužívám. Jsem zastáncem ideologie DIY (udělej si sám), takže si z toho nedělám těžkou hlavu. Ve Francii bohužel k získání podpory nestačí jen předložit umělecky zajímavý projekt, jako je tomu například v Nizozemí. Tady je potřeba být vidět, být v kontaktu s osazenstvem těch institucí… je to jen otázkou toho, jak jsi u nich oblíbený.?

 

List: ?Nikdy jsem od francouzského státu nečerpal podporu (je fakt, že jsem o ni ani nikdy nežádal) a pochybuju, že bych ji pro tento druh hudby vůbec mohl dostat. Myslím, že pozice francouzských labelů v tomto ohledu není o nic jednodušší než jinde. Lidem, kteří by chtěli začít provozovat label, bych poradil usadit se ve Švýcarsku.?

 

Talitres: ?Protože pracuji především se skupinami z anglicky mluvících zemí, možností příspěvků od státu je minimum. Situace se ale může změnit, protože místní úřady (region Aquitaine) momentálně uvolňují fondy na podporu výroby hudebních nosičů, bez ohledu na národnost umělců. Z kontaktů se zahraničními labely se mi nezdá, že by se naše situace od jejich nějak výrazně lišila, i když je zřejmě pravda, že pro francouzské labely je dosáhnout finanční podpory státu ? na výrobu nosičů, organizaci turné, propagaci v zahraničí, videoklipy ? o něco jednodušší.?

 

AS/CM: ?Finanční podpora ve Francii existuje, ale není to tak jednoduché. Subvence jsou vždy jen do výše 50?% a podmínky jsou dost drastické, takže bývá často lepší se obejít bez nich. Podpora ale funguje dobře při vývozu francouzské hudby do zahraničí, a to i u  experimentální hudby. U struktury, jako je ta naše, je problémem administrativní břemeno a taky sociální dávky, které představují polovinu výdělku. Výše odvodů ve Francii je přehnaná, a proto se taky hodně francouzských společností usazuje jinde.?

 

Tanzprocesz: ?Samozřejmě bez podpory, zcela DIY, tj. ve stejné situaci jako ostatní evropské netlabely.?

 

PRODEJ A DISTRIBUCE

 

BiP_HOp: ?Naše produkce se prodává všude tam, kde o ni mají zájem. Supermarketové řetězce jako FNAC způsobily zánik většiny nezávislých obchodů s hudbou vedených hudebními nadšenci. V řetězcích jde čistě jen o  zisk a to na úkor kvality hudby.?

 

List: ?CD prodáváme přímo přes naše stránky a asi desítku zasilatelských obchodů po celém světě. Něco se prodá na koncertech. Byli jsme i v  distribuci velkých řetězců typu FNAC, kvůli průtahům a jejich nečestnosti jsem ale tuto spolupráci ukončil.?

 

Talitres: ?V obchodech přes distributory, něco na koncertech, přes naše stránky (Paypal) a maličko ve formátu placených mp3. Naše disky se prodávají ve všech velkých řetězcích (FNAC, Virgin, Leclerc, Gilbert?) i  v malých krámcích. I navzdory stále složitějším podmínkám (centralizace objednávek, hierarchizace obchodů) zůstává FNAC naším privilegovaným partnerem.?

 

AS/CM: ?Máme stálou distribuci ve Francii, Španělsku, Skandinávii, Beneluxu, USA, Kanadě a Japonsku. Naše nahrávky jsou k dispozici na předních platformách placeného stahování (i když to dnes z hlediska prodejnosti není nijak zvlášť efektivní) a společně s dalšími francouzskými labely máme i vlastní zasilatelský obchod (http://shop.ascorpus.com), takže za zajímavou produkcí z Francie zamiřte nejlépe tam.?

 

FRANCOUZSKÁ SPECIFIKA

 

BiP_HOp: ?Dovolím si tvrdit, že francouzský posluchač je od přirozenosti možná trošku méně otevřený, což přispívá k budování bariér. Přívrženec elektroakustické tvorby se prostě nepřijde podívat na večírek s  elektronickou hudbou, ani ze zvědavosti. To v Anglii potkáš stejného týpka na hiphopové akci, postrockovém koncertě, elektronické párty i  sezení s experimentální hudbou. Navíc Francie vždycky upřednostňovala jevištní skupiny s pestrým děním na pódiu, což u elektronické hudby nebývá. Elektroniku je lepší poslouchat se zavřenýma očima a cestovat na stejné vlně jako hudebník je ve veřejných prostorách těžké. Jedná se o  hudbu více pro hlavu než nohy, k poslechu a nikoli k tanci a v naší zrychlené a znavené společnosti obvykle nemáme pro soustředěný poslech dostatek času.?

 

AS/CM: ?Za laxní přístup spotřebitelů mohou média, která ve Francii neplní úlohu, kterou by plnit měla. Pokud se nesnažíme v lidech vzbudit zájem, nemůžeme se divit, že zájem neprojevují. Dnes ale podle mě tuto výchovnou roli můžeme sehrávat my sami. Věřím, že současný stav se zlepší, že dojde ke změně, a s touto nadějí také pracujeme.?

 

DOJMY

 

BiP_HOp: ?Vždycky mě nejvíc trápil sklon lidí, veřejnosti jako celku, k  tomu slepě následovat módní vlny a, když už změní styl, k popírání toho, co poslouchali předtím. Podle mě je to směšné, vždyť různorodost přeci dělá život krásnějším.?

 

List: ?Nelíbí se mi hvězdné manýry, domýšlivost a přehnané nároky jistých elektronických hudebníků, kteří jsou ochotni vystupovat v  podstatě jen v galeriích současného umění nebo sponzorovaných institucích, ztrácejí pojem o realitě a utápí se v povrchním světáctví. Kromě toho také zpátečnictví a konzervatismus patrný u části scény improvizované hudby.?

Talitres: ?Přístup určitých labelů (zejména majors), které se v médiích ohání výroky o ochraně umělců z čistě uměleckých pohnutek a kterým přitom jde prakticky jen o komerční úspěch. Ta neupřímnost mi vadí.?

 

AS/CM: ?Co se mi líbí, nevím, ale štve mě nedostatek svobody, skutečnost, že hudbu ovládá zkorumpovaný systém.?

BTanzprocesz: ?Vadí mi uniformita a omezování se na určitý styl, nedostatek vývoje v popové hudbě a neochota velkých firem jakkoli riskovat. Za pozitivní považuju rozšíření přístupu DIY, propagaci formátu cd-r, koprodukce mezi malými labely, zjednodušení komunikace pomocí internetu.?

 

TIPY NA FRANCOUZSKÉ SCÉNĚ?

 

BiP_HOp: ?Labely Active Suspension a Ici d?ailleurs.?

 

List: ?Zejména hudebníci z improvizační scény: Stéphane Rives (soprán sax, Potlach), Matthieu Saladin (sax, klarinet, elektronika, L?Innomable), Quentin Dubost (kytara, Creative Sources), Christine a  Sharif Sehnaoui (sax, kytara, Al Maslakh), Otokan (elektronika, harfa, perkuse) a pak Colleen (Leaf).?

 

Talitres: ?Dominique A, Thee, Stranded Horse (projekt Yanna Tamboura / Encre).?

 

AS/CM: ?Kromě umělců, se kterými pracujeme, si vážím práce labelů jako Deco, Ruminance, Effervescence, Wwilko, Skipp nebo Herzfeld.?

Tanzprocesz: ?Marseilleská scéna improvizovaného rocku (Placenta Popeye, Black Gestapo), lyonská noise rock scéna (Duracell, Marypoppers, Chewbacca), noise z Mét (Ah Kraken, The Feeling Of Love), garážoví freaks ze Štrasburku (Crack Und Ultra Eczema, Biere, Junkie Brewster)??