- Inzerce -

IQ+1

IQ+1

Polí5 (https://www.polipet.cz)

 

Tento improvizační kolektiv o sobě od svého začátku neříká nic úplně jistého: „IQ+1 čerpá inspiraci nejen z daného prostoru a jeho zvukových kvalit, ale i z momentálního obsazení, které se může libovolně měnit,“ ale přesto se z něho stala stabilní formace na domácí experimentální scéně, což potvrzuje i druhé, tentokrát pouze eponymně nazvané album.

Nyní tu máme co do činění s o něco „elektroničtější“ hudbou než na debutové nahrávce Tváří v tvář. V teamu se místo violoncellisty Miroslava Posejpala objevil Jára Tarnovski s analogovou elektronikou, svůj syntezátorový arzenál rozšířil také Michal Zbořil a zvuk houslí v rukou Jany Kneschke musí při cestě k posluchači projít také větším množstvím efektových úprav. Album je elektroničtější i přesto, že leader Petr Vrba zůstává tentokrát pouze u svých dechových nástrojů (klarinet, trubka a kříženci mezi tím) a že se Georgij Bagdasarov vedle gramofonu chápe občas také svého barytonsaxofonu. Posluchač alba ve své představivosti ale opět nesmí zapomenout na pohybové kreace Kateřiny Bilejové, které jsou součástí koncertů i studiových sessions kapely.

Album je to zkrátka skvělé. Mnohovrstevnatý epický zvuk souboru je podpořen výbornou postprodukcí Tomáše Procházky a Ondřeje Ježka, přímočaře vyřešený obal hudbě sedí (i když něco psychedeličtějšího by se zvenku také uplatnilo, samotný disk to pak dožene či předežene), výsledek je každopádně výraznou ozdobou slušně se rozvíjející domácí avantgardní scény i katalogu nezávislého vydavatelství Polí5. Čtyři tracky, tři okolo čtvrthodiny a jeden pod pět minut, nabízejí čtyři psychedelické výlety, které snadno splynou v jeden dlouhý trip a ten by mohl trvat klidně ještě dvojnásobně dlouho. Všichni hráči tu tvoří pozoruhodné zvukové barvy, procesy, artefakty, které společně budují neustále proměnlivý prostor, v němž je vždy patrná i cestička pro posluchače, kterému nezbývá než se kochat. Analogově kosmická atmosféra může být protnuta tradičnějšími zvuky klasických nástrojů, které ovšem mohou skladby dovést k ještě abstraktnějšímu vyznění než například čistě šumové struktury. Pojem neidiomatické improvizace se dnes obecně jeví jako značně vyčpělý, ale IQ+1 jsou jedni z těch, kteří s ním umějí pracovat osobitě i dnes. Ve své tvorbě totiž přirozeně nacházejí situace, kdy lze zahrát normální tón na dechový nástroj či elektronickou noisovou či dronovou plochu bez převažujících konotací na již dříve vytvořené hráčské styly, způsoby improvizace či celkově hudební žánry. Na tomto albu si tato šestice umělců vždycky najde pro každý příspěvek zároveň velmi osobitý kontext.

Někde okolo tu může poletovat ve své kosmické lodi Sun Ra, ale o tomto vesmírném tělesu doposud nevěděl. Producentský team Milese Davise tuto cestu v raných sedmdesátých letech také neobjevil, řada dalších kapel se jí tehdy bála. Johann Sebastian Bach by tu odkaz své polyfonie hledal trochu déle, ale našel by ho ve stejném momentě, jako Jimi Hendrix místo pro svůj part z Machine Gun. Hildegarde von Bingen, Claude Debussy, Erik Satie či třeba John Cage by s tímto albem byli spokojeni stejně jako většina jeho současných posluchačů.

Celé album k poslechu, ke koupi či ke stažení za libovolnou částku je zde: https://poli5.bandcamp.com/album/iq-1


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.