- Inzerce -

Jan Bělíček: Není booklet jako booklet

Hudební label máme většinou spojený s vydáváním hudby. To jaké nahrávky vydává, vytváří i jeho renomé na hudební scéně. Label, jenž budeme dnes sledovat, však spíše než zvukovou stopou na nosičích, zaujme tím, čím je tato stopa doprovázená. Beniffer Editions vzniklo v roce 2004 a tehdy především jako platforma pro vydávání projektu dua jeho zakladatelů Gastric Female Reflex. Jacob Horwood a Andrew Zukerman ve své tvorbě zcela programově používají několikastopé kazetové přehrávače, jejichž zvuk ještě dále rozkládají pomocí analogových zvukových efektů.    Jacob Horwood je zároveň vizuální umělec specializující se především na vynalézání neotřelých způsobů tisku. Lidé pohybující se na současné post-hlukové scéně pak mohou znát Andrew Zukermana z webu Brada Rose Foxy Digitalis, pro nějž čas od času píše recenze.

Beniffer Editions sídlí v kanadském Torontu a za dobu svého existování po sobě zanechal již přes stovku hudebních nosičů, v jejichž výrobě je dvojice umělců více než vynalézavá. Většina nosičů vychází ve formátu CD-R nebo kazety, čas od času jako vinyl. Dodržování nepsané etiky DIY dotahují do fetišistických extrémů a i ta nejbezvýznamnější nalezená nahrávka má výtvarný doprovod jako malé leporelo. Artwork se líší nahrávku od nahrávky a je kladen enormní důraz na jedinečnost každého kusu. Jednou to může být litografie na tlustém kartonu, jindy rozkládací album vytvořené z obalu od VHS nebo polymerová taška, na níž je natisknuta fotografie.

Hudby na Beniffer Editions má velmi hybridní rozptyl od známých jmen světové experimentální scény po obskurní domácké projekty kanadské provenience. Jedním z nich je i sólový projekt Randalla Gagneho Man Made Hill, který je podzemní odpovědí na úspěch Ariela Pinka. Název jedné z jeho skladeb Tape Vacation je alegorií jdoucí zpět do minulosti, ale zároveň i mimo normální čas, v němž jsme každodenně nuceni existovat. Video ke skladbě koketuje s hypnotickou silou mandal s primitivními grafickými efekty v geometrických vzorcích. Randall Gagne ovšem i se sebeironickým humorem a oddaností reflektuje současný samospásný trend uctívání kazetových nosičů ve skladbě Swamp Tan. Estetika laciných, vtíravě povědomých zvuků syntetizátorů se objevuje i v projektu Pink Noise, který ovšem přidává i rockovou zemitost a echem, distorzí poničený vokál. K reprezentantům této linie labelu můžeme zařadit i Flaming Dragons of the Middle Earth. Ačkoliv v kombinaci s propracovanou strategií výroby nahrávek tvoří tyto uskupení poměrně osvěžující část katalogu Beniffer Editions, spíše než o objevnosti můžem hovořit o snaze nakrmit poptávku po trashovém zboží. I když ne vše nám může hudebně imponovat, rozhodně je podobná produkce příznakem situace současného hudebního průmyslu.

Naopak se label může pochlubit několika nahrávkami v evropském prostředí poměrně neznámého umělce, jenž se skrývá pod jménem ID M Theft Able. Společně s Aki Ondou a G Lucas Cranem (Nonhorse) se jedná o jednoho z mála představitelů soundartu, kteří velmi subtilně a promyšlení využívají možností kazet. Už jenom pouhá přesmyčka v názvu (od I M k ID M) nás odkazuje k problematice, kterou zpracovávají všichni tři zmínění. Co je to autorství? Jak je možné mluvit v dnešní době o autorství. Jejich odpověď sídlí někde v nejasné hranici mezi Já (vědomím) a Ono. Spontánní záškuby a podvědomé pohyby těla se u nich mísí s reflexivní prací, která umožňuje, aby mohli světu vůbec něco konkrétního sdělovat. Na rozdíl od Ondi a Cranea ovšem není ID M Theft Able pouze kazetový turntablista a virtuoz, ale k podvědomé práci rukou přidává i animální využívání hlasu mimo bariéry jazyka, stejně jako utopickou vizi proměnit svět ve zvuk, v níž lze ozvučit a rozehrát jakýkoliv předmět.

Nejblíž k akademickému světu současné elektronické improvizace mají Blood Stereo z Británie, jež jsme mohli vidět naživo začátkem prosince v rámci festivalu Reset Night. Jedny ze svých prvních nahrávek zde naopak vydal belgický lo-fi písničkář Ignatz, což hovoří ve prospěch velké diverzifikaci hudebních projektů zastoupených v katalogu Beniffer Editions. Reminiscence newage klávesových syntetizátorů ve své tvorbě využívá jednočlenný projekt Orphan Fairytale nebo 80s plážově hauntologičtí Dolphins Into the Future. Jako jeden z posledních úlovků labelu se objevila také vzestupující hvězda neagresivního post-mikrovlnního noise Tomutonttu.

https://www.beniffereditions.com/