- Inzerce -

Již zítra, pozítří i popozítří: tři koncerty Ostravských dnů

„Po výjimečném koncertě Philipa Glasse a jeho ansámblu v Gongu (16. 8.) a performanci v prostorách dolu Michal“ nás pořadatelé Ostravských dnů lákají na sérii koncertů, které se konají denně od pátku 23. 8. do soboty 31. 8. Jde o celkem 16 festivalových programů. „Celou koncertní sérii zahajuje páteční šestihodinová skladba Petra Kotíka Many Many Women na text Gertrudy Stein (Dům kultury města Ostravy, 18.00-24.00), v podání newyorského 12-ti členného S.E.M. Ensemble. Skladba je hrána bez přestávky s možností odcházet a přicházet. K dispozici bude žíněnka pro ty, kteří hodlají poslouchat vleže a vytrvat až do konce. Pro ty má také skladatel připravenou nahrávku této skladby. Petr Kotík ji předá se svým autogramem návštěvníkům ihned po koncertě, což nastane kolem půlnoci. Psaní Gertrudy Stein je jako hudba, vyžaduje návraty, které nám umožňují proniknout a začít chápat, o čem je vlastně řeč, a přitom si člověk nikdy není úplně jist – Petr Kotík, úryvek z festivalového magazínu.

V sobotu od 14.00 se otevřou horní prostory Galerie výtvarného umění v centru Ostravy a dramaturgové Petr Studený a Martin Klimeš nabídnou v pořadí už třetí Minimaraton elektronické hudby. Ten je nedílnou součástí Ostravských dnů od roku 2009 a podle slov Martina Klimeše představuje jeho dobrodružnou experimentální protiváhu, kde se setkávají umělci z akademického a neakademického prostředí, používající standardní i velmi nezvyklé postupy. Všechny účastníky Minimaratonu spojí letos jedno jediné téma:Hommage à Luigi Russolo. Letos v březnu uplynulo sto let od okamžiku, kdy Luigi Russolo jako odpověď na Manifest futuristických hudebníků Francescy Balilly Pratelly zveřejnil svůj manifest Umění hluku. Russolovy myšlenky dodnes neztratily svůj význam, ani platnost. Do života je v průběhu celého 20. století, jakož i v současnosti uvádí vědomě i nevědomě bezpočet přímých či nepřímých následovníků, kteří s myšlenkou, že hudbou jsou nejen tóny, ale veškeré zvuky okolo nás, pracují s naprostou samozřejmostí. Vystoupí Piotr Tkacz & Hubert Winczyk, Amelia Cuni & Werner Durand, Timothy Schmele, Agon Orchestra, Milan Guštar, Tuni Panea.“

Za pozornost bude nepochybně stát vystoupení pražských noiseových konceptualistů Opening Performance Orchestra, kteří kromě obvyklých laptopů představí i repliky Russolových nástrojů intunarumori a jako host s nimi vystoupí Pavel Zajíček (DG 307).

„Ostravské centrum nové hudby jako příspěvek do letošního Minimaratonu uvádí skladatele a experimentátora z university v Huddersfieldu Braxtona Sherouse a (od 21 hodin) newyorské houslové duo STRING NOISE (Conrad Harris & Pauline Kim Harris), které uvede díla sedmi skladatelů z USA dedikovaná právě jim.

Třetí koncert tohoto týdne bude ve znamení velkých orchestrálních skladeb a Janáčkovy filharmonie Ostrava, která už teď zkouší s dirigenty Johannesem Kalitzkem a Petrem Kotíkem. Poprvé do Ostravy přijel fónický básník Jaap Blonk, aby provedl skladbu přítomné německé skladatelky Caroly Bauckholt Helikoptéra. Své orchestrální kompozice představí dva studenti Institutu Ostravských dnů – z KalifornieRavi Kitappa a Číňanka Yangzhi Ma. Českou premiéru bude mít skladba přítomnéhoChristiana Wolffa, posledního žijícího skladatele legendární newyorské školy, jejíž součástí byl také John Cage. Večer uzavře houslový koncert slavné finské skladatelkyKaiji Saariaho. Jmenuje se Graal Théâtre a už více jak půl roku jeho sólový part studuje houslistka Hana Kotková, která se tak z Lugana aspoň na čas vrátí do Ostravy.
 
V dalším týdnu pokračuje festival Ostravské dny vystoupením Ostravské bandy (26. 8.).“