- Inzerce -

Jonas Kocher – Gaudentz Badrutt: Strategy of behaviour in unexpected situations

Jonas Kocher – Gaudentz Badrutt: Strategy of behaviour in unexpected situations

Insubordinations (https://www.insubordinations.net)

 

Název této desky vlastně bez nějaké přidané hodnoty popisuje, o co v improvizované hudbě obecně jde – spontánní nacházení nestandardních a neočekávaných forem hudební komunikace a zkoumání reakcí a myšlenkových posloupností každého hráče či celého tělesa. Poslech více než půlhodinového kusu, který se pod tímto titulem skrývá, již nabízí podstatně konkrétnější a podnětnější zážitek. Duet švýcarských experimentátorů Jonase Kochera (akordeon) a Gaudentze Badrutta (elektronika) se odehrává v širokých výrazových mantinelech.

Vzhledem k dynamickému rozsahu nahrávky doporučuji poslech při větší hlasitosti. Hned úvod se pohybuje na hranici slyšitelnosti, která je napadána z různých neobvyklých pozic, ať už jde o drobounké jednorázové ruchové události či periodičtější vrstvičky, nebo třeba o tiché prodlevy v nejvyšším registru. Ani nejhlasitější aktivity přitom nejsou ohlušující, maximem jsou tu delší prodlevy v osobitých souzvucích často plných interfernčních neuróz a Kocherova razantnější manipulace s objekty na povrchu nástroje. 

Samostatným dobrodružstvím se tu stává rozkrývání původu jednotlivých prvků, akordeon s elektronikou dokáží pozoruhodně splývat v podobných barvách. Průvodní text k desce ostatně naznačuje jistou hru s výměnou rolí ve stylistice akustických a elektronických nástrojů a oba hráči si rovnocenně konkurují v možnostech rozsahu, hlasitosti a také na škále mezi surovou přímočarostí a dokonale kontrolovaným vytříbeným projevem. To vše ale v jejich specifickém jazyce, v němž něco jednoduchého potřebuje občas větší časovou dotaci a naopak  mnohoznačnost může být vyjádřena třeba během zlomku vteřiny. V celkové formě tu přitom nelze ověřit žádné předem dané plány, je zkrátka třeba být stále ve střehu a toto soustředění dokáží hudebníci náležitě odměnit neustálou intenzitou, která z nahrávky čiší i při pasážích v pianissimu. Také posluchač pak může svou odměnu vyjádřit třeba i koupí fyzického CD, přestože celý jeho obsah je na švýcarském labelu Insubordinations k volnému stažení.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.