- Inzerce -

Liminal: Saiph

Za elektronickým projektem Liminal se skrývá argentinský hudebník a producent Ramiro Saravia. Na své aktuálním EP Saiph prezentuje své osobitě polyrytmické struktury v duchu abstraktního techna.

Pro španělský internetový label Sincro připravil Saravia přibližně čtvrthodinovou kolekci o sedmi kratších či opravdu krátkých skladbičkách. Lze předpokládat, že vzešly buď z modulárního syntezátoru nebo alespoň z analogových syntezátorů řízených nějakým chytrým sekvencerem schopným mnoha variací. Vždy se jedná o několik různě rytmizovaných tónových vrstev v pečlivě vyladěných barvách dronového či glitchového charakteru, občas přibývají také perkusivní party. To vše v lahodných a katedrálově dlouhých dozvucích. Melodický pohyb samozřejmě očekávejme i při vysoké míře představivosti jen občas.

Za nejkomplexnější skladbu lze rozhodně pokládat druhý a nejdelší track Auva. Jeho bravurní zvuk se skládá z velice propracovaného neperiodického beatu, ostatní syntezátorové party okolo něho dále rozšiřují, člení i drtí celkový hudební prostor. Při jeho poslechu jsem si opakovaně vzpomněl na berlínský projekt Kangding Ray a jeho vynikající desku OR (Raster-Noton, 2011). Další tracky nám pak ukážou, že i bez tradičních elektronických beatů se lze pro obdobné estetické potěšení ponořit i do rozličných pulzů basující a decentně industriálně pobzukávající elektroniky. Postkatastrofické sci-fi představy na sebe nemusejí nechat dlouho čekat.

Zkuste si tímto EP také zpestřit třeba některý z dlouhých zimních večerů.

Liminal: Saiph
Sincro Netlabel (https://www.sincronetlabel.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.