- Inzerce -

Magnetofon na cestách

Ani ne dva měsíce po vydání debutového alba Fragility of Context přichází pražský elektronický producent Oliver Torr s další pozoruhodnou nahrávkou.

Projekt Trans Europe Postal Express vznikl tak, že Oliver Torr nechal poštou cestovat kufřík s čtyřstopým magnetofonem Tascam, kazetami a kresbami. Putoval postupně po různých místech Evropy mezi devíti experimentálními umělci zastoupených kreativní platformou SHAPE. Cesty kufříku mapovala také webová stránka https://t-e-p-e.eu, každý ze spolutvůrců měl tři dny na nahrání vlastních příspěvků a připojení vzkazů či kreseb. Všechen materiál, na němž se podíleli Clara de Asís, Elvin Brandhi, Fausto Mercier, Moesha 13, Peter Kutin, Poly Chain, Rojin Sharafi, kӣr a Širom, poté po svém zpracoval ve výsledné kompozice opět Oliver Torr. Jedná se tedy částečně o kolektivní autorství, ovšem při samotném poslechu u různých skladeb těžko rozpoznáme jeho míru. Někdy použil Torr větší části nahrávek svých kolegů, jindy se zřejmě ve svých samplerech a modulárních syntezátorech ponořil až do práce s mikrosamplingem či granulacemi, takže z původního materiálu mohl vydestilovat i zvuky a party přetvořené k nepoznání. S těmito dohady a odhady se musí každý posluchač vyrovnat sám.

Hudebně je Trans Europe Postal Express velice pestrou a dobrodružnou deskou. Osm skladeb pojmenovaných podle měst svého částečného původu obsahuje zasněné nálady plné překvapivých témbrů a rytmických fines v arpeggiátorech, ve správných momentech nastupují strhující mnohovrstevnaté beaty lámané třeba až s breakcorovou intenzitou. Zvuková špína magnetofonových záznamů se tu střídá s chladnou digitální čistotou. Především hlasové motivy zde zůstávají buď diktafonově zašumělé, pokud se jich nezmocní vokodéry. Postmoderně eklektickým způsobem se nám zde prolínají také odkazy na všemožné momenty historie elektronické hudby od pionýrských analogových počátků přes digitální ambientní plochy až po jakési postklubové mutace různých tanečních stylů od acidu, house či techna po hauntologické hrátky a breakcorové mashupy. Vedle digitálního vydání si tuto vynikající práci můžeme vychutnat též na kazetě a s výtvarnou složkou projektu nás snad již brzy seznámí připravovaná expozice v pražské MeetFactory.

Oliver Torr: Trans Europe Postal Express
https://olivertorr.bandcamp.com


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka