- Inzerce -

Night Note: Future Look Back

Milan Maštálka alias Night Note připravil pro label Blue Lizard opět pestré a precizní ambientní album.

Pražský hudebník Milan Maštálka je ve svém domácím nahrávacím studiu tak aktivní, že v poslední době publikuje i několik alb měsíčně (jak lze sledovat nyní nejsnáze na jeho bandcampovém profilu). Přesto pod hlavičkou projektu Night Note najdeme propracované mnohovrstevnaté kompozice, většinou meditativního či ambientního rázu. Zkušený perkusista Maštálka při jejich tvorbě používá i mnohé elektronické klávesové či virtuální nástroje a sampling čerpající z různých terénních nahrávek.

CD Future Look Back nás okamžitě vtáhne do klasicky „enovské“ atmosféry, z přírodně znějících šumů se zrodí jemný basový a perkusivní groove, aby se nad ním rozprostřela textura táhlých syntezátorových nálad a repetitivní melodie klavíru či nasamplované hry na jeho struny. Poutavý zvukový příběh pak pokračuje skladbou On the Road, v níž nad zmutovanými kvazismyčcovými či kvazisborovými poryvy zaznívají motivy akustické kytary nebo handpanu a z hloubi aranží občas vystoupí i přetvořené lidské hlasy. Již v tomto momentě nám začne být jedno, odkud pocházejí jednotlivé složky Maštálkova zvukového vesmíru. Více začneme sledovat autorovu editační péči o každý part, aby působil osobitě i funkčně v celkové skladatelské vizi. Ve skladbách They Are Already Coming či In the Confident se například dostaví i skoro orchestrální sound se šťavnatou žesťovou sekcí, že se posluchačova mysl zřejmě nevyhne srovnání s monumentálními aranžemi známými z dnešní filmové produkce. Nad hlasitostními poměry elektronických orchestrálních sekcí zde ale nevládnou přirozené vlastnosti nástrojů, ale autorova nápaditá mixáž. Především různé smyčcové party, od čistě konkrétních po výrazně efektované, nás provedou většinou nahrávky. Vrcholem abstrakce je tu závěrečná kompozice Deep Space, v níž za řadou efektů vedou dialog táhlé syntezátorové harmonie se zvonivým melodickým partem již bez rytmické složky.

Jako by programem desky byla jakási symbolická pouť od „lidského“ k „vesmírnému“. Autor však v přiloženém textu doporučuje posluchačům především uvolnit imaginaci, takže každý by tu měl být připraven na vlastní odlišné auditivní dobrodružství, jeho absence by vzhledem k tolika pozoruhodným barvám určitě hrozit neměla.

Night Note: Future Look Back
Blue Lizard https://bluelizard.bandcamp.com/album/future-look-back


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.