- Inzerce -

Nové opery v Ostravě

Pokud chcete zjistit, co se pod slovem opera v současnosti skrývá a jak se současní skladatelé vyrovnávají s dědictvím a výzvami hudebního divadla, vyražte do Ostravy. Po předloňském startu se již příští týden rozjede druhý ročník festivalu New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava. Během čtyř dnů (25.-28. 6.) uvede pět operních představení většinou ve světových premiérách. Jejich autory jsou skladatelé z ČR, Rakouska, USA, Kanady i Číny. Festival zahájí opera Re:igen Bernharda Langa podle hry Arthura Schnitzlera, která po svém vydání v roce 1900 způsobila v Rakousku skandál a provedena mohla být až v roce 1920. Hra zachycuje rozhovory různorodých dvojic před milostným aktem a po něm a v Ostravě bude uvedena v české premiéře ve spolupráci se Schwetzinger SWR Festspiele. Na objednávku ostravského festivalu vznikla opera Sezname, otevři se! skladatele Martina Smolky na libreto Jiřího Adámka. V této poctě Umbertu Ecovi se údajně bude především mluvit, šeptat a křičet, pouze vzácně zazní zpěv. Do inscenace se zapojí také členové souboru Boca Loca LAB, který založil Jiří Adámek pro uvádění scénických forem na pomezí divadla a hudby. Svou první operu uvede také hlavní hybatel ostravských festivalů Petr Kotík. Inspirací pro jeho kus Mistrovská díla byl text Gertrudy Steinové Co jsou to mistrovská díla a proč je jich tak málo. V opožděné evropské premiéře zazní opera No no miya (1988) Rudolfa Komorouse, který emigroval z Československa do Kanady v roce 1968. Opera je volnou adaptací hry japonského divadla nó ze 14. století. V Multižánrovém centru pro současné umění Cooltour na Černé louce bude uvedena další objednávka festivalu opera Encounter mladé čínské skladatelky Mojiao Wang. Stejně jako v případě festivalu Dny nové hudby se na operní odnož sjedou umělci z celého světa, orchestrálním jádrem bude soubor Ostravská banda s dirigenty Rolfem Guptou, Petrem Kotíkem a Ondřejem Vrabcem. Režírovat budou Georges Delnon, Jiří Adámek, Michael Rau, Jiří Nekvasil a Xinxin Tang.

Doprovodný program NODO zahrnuje moderované debaty s amerikanistou Josefem Jařabem na téma osobnosti Gertrudy Steinové, s profesorkou japanologie Zdenkou Švarcovou a odbornicí na japonský tanec Lucii Burešovou na téma divadlo nó. Ve spolupráci s PLATO – platformou (pro současné umění) Ostrava bude v české premiéře uvedena video opera Zub za zub autorů Miro Tóta a Michala Paľka a hudební workshop dua String Noise z New Yorku pro děti od 5 do 12 let.

Boris Klepal na svém blogu Zápisník zmizelého vedl sérii rozhovorů se skladateli, kteří budou na NODO zastoupeni. Z nich vybírám dvě motta: „Já jsem nikdy neměl představu nějakého publika, když jsem komponoval. A musím říct, že nejlepší výkony jsem i jako interpret podal, když jsem měl na publikum neuvěřitelný vztek a když jsem si myslel, že jsou to blbci.“ (Petr Kotík)

„Časy, kdy umění mohlo provokovat, jsou podle mě nadobro pryč. (…) Je potřeba znovu probudit ve lhostejných lidech vnímavost. To je mým cílem, nikoli skandály – o ty mi nikdy nešlo. (Bernhard Lang)

Celý program najdete na www.newmusicostrava.cz.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.