- Inzerce -

Novinky na Audition Records

Uplynul již rok od založení španělského netlabelu Audition Records jako „dceřiné firmy“ od elektroničtějšího netlabelu Audiotalaia. Šéf Audition Records, Julian Bonequi, se nesnaží chrlit stovky nahrávek, z oblasti improvizační avantgardy a experimentální elektroniky si vybírá jen to, co odpovídá jeho poměrně vyhraněným estetickým představám, o nichž je nejjednodušší si utvořit představu prozkoumáním jím vydaných alb. O tom, že to přináší výsledky a může tak kývnout jen na velmi kvalitní nabídky, svědčí i nynější čerstvé tituly.

 

Album LVSXY 17.12.10 přináší záznam z koncertní kooperace dvou Australanů žijících v  Berlíně, nyní velmi tvůrčí multitinstrumentalistky Clare Cooper (zde hraje netradičně na tradiční čínskou citeru guženg) a kontrabasisty Claytona Thomase. Jejich expresivní produkce je prosta zbytečných jemností, ke strunám, rozeznívaným prsty, smyčci, paličkami i různými dalšími objekty, se zde přistupuje tvrdě a syrově všemi možnými technikami. Skřípavé flažolety se tak prolínají s virtuozními eskapádami, drnčivými plochami a s perkusivními salvami, a to vše se děje v celém spektru dynamických úrovní. Jde skutečně o reprezentativní přehled mnoha možných i nepředstavitelných přístupů ke klasickým instrumentům, navíc podaný ve skvělé souhře.

Další vydaný titul je ale zřejmě ještě zásadnější. Pod prostým názvem RE:KONSTRUKT LABEL – Istanbul se skrývá monstrózní kompilace z alb proslulého tureckého hudebního vydavatelství re:konstruKt vedeného istanbulským kytaristou Umutem Çağlarem. Více než pět hodin hudby (!) tak mapuje v podstatě celou jeho vydavatelskou činnost. Nejnovější tituly zahrnuty nejsou, takže jde „pouze“ o třicet devět skladeb ze třiceti devíti (jinak normálně placených) alb publikovaných během uplynulých tří let. Málokdy se naskytne kolekce takto bohatě mapující celou jednu scénu alternativní hudby.

Vedle tureckých hudebníků z kruhu okolo Çağlara a jeho hlavní kapely konstruKt zde ale nalezneme také řadu mezinárodně proslulých hvězd. S  Çağlarovou další sestavou Dead Country si zahostoval například kytarista Eugene Chadbourne, figurují tu ale také další veličiny jako Mark O’Leary (zde i v suboru na něho dosti atypicky neučesaného projevu – The League Of Extraordinary Gentlemen) nebo Chris Abrahams a Mike Cooper. Slyšet je potom možné opravdu širokou škálu přístupů k improvizaci od relativně tradičně freejazzového či freerockového přes evropsky poučený (Dom Minasi String Quartet) až po abstraktně elektronicko-syntezátorový (formace Limbo nebo duo Çağlara s Korhanem Erelem). Zkrátka celek nadmíru poučný, který se legálně stáhnout a pak důkladně prostudovat v  rámci všeobecného přehledu o alternativní hudbě opravdu vyplatí.

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.