- Inzerce -

Nurse With Wound / Graham Bowers: Rupture

Téměř v utajení vyšlo na sklonku loňského roku společné album Stevena Stapletona a sochaře a příležitostného hudebníka Grahama Bowerse.

CD s třemi dlouhými skladbami nazvanými „…život, jaký je nyní…“, „není takový, jaký byl…“ a „…a už nikdy nebude…“ je pokusem o hudební interpretaci dějů odehrávajících se v lidském mozku během posledních třiašedesáti minut života po záchvatu mrtvice.

Poté, co tlak krve naruší složitá mozková centra, nastává naprostý chaos – píše se na zadní straně obalu – a dochází ke katastrofálnímu poškození získaných informací a inherentních vlastností utvářejících „život“, „člověka“ a „osobnost“. Není asi divu, že hudební ilustrace takového stavu zní tak, jak zní: jako chaotická hromada kdysi snad souvisejících zvuků a úryvků hudby, jako něco, co opravdu není příjemné. Ona nepříjemnost vychází právě z absence struktury, kterou při poslechu jakékoli hudby vnitřně cítíme a očekáváme – chaotická změť příjemných zvuků tak může znít nesnesitelněji než drásavý, ale strukturovaný noise.

Album Rupture je právě oním chaosem z příjemných, resp. tisíckrát slyšených zvuků – téměř celé je smícháno z fragmentů klasické hudby včetně takových pecek, jako je Mendelssohnův Svatební pochod. Zní to místy jako zběsilý doprovod k filmu, jindy jako patřičně avantgardní kompozice soudiobé vážné hudby, nejčastěji ale jako patřičně patetický konec světa. Steven Stapleton, který do svých zvukových děl milerád vkládá úryvky svých oblíbených desek, se zde podruhé ve své kariéře pouští do vod mash-upu: vzpomeňme na marclayovskou koláž easy listeningových desek The Sylvie & Babs Hi-Fi Companion z roku 1988.

Pokud jde o hranice smrti, vypravil se na ni už před deseti lety na společném albu Nurse With Wound a Current 93 Bright Yellow Moon, na němž zvukovou koláží ilustruje básnické zpracování halucinací, které prožíval David Tibet, když byl upoután na nemocniční lůžko s akutní otravou organismu. Tam ale šlo o estetizovanou ilustraci psaného textu, Rupture jde k nehezkému jádru věci mnohem méně oklikami. A ještě jeden odkaz na bohatou diskografii Nurse With Wound: skladba A Missing Sense (vydaná na několika albech) je hudbou vzniklou na základě experimentu s LSD. Co Stapleton na tripu prožil, nevím, ale asi to byl zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná. Jisté je, že na obale jedné desky s touto již tak tichou skladbou stojí psáno: hrajte co nejtišeji.

CD Rupture nelze považovat za novou „řadovku“ NWW, jde spíš o marginálii – v každém případě je to ale marginálie působivá, temná, závažná a v jistém smyslu extrémní.

Nurse With Wound / Graham Bowers: Rupture
United Dirter (www.dirter.co.uk)


O deskách (ne)zakázaných

Kniha Česká rocková alba. Zákazům navzdory 1969–1989 přes veškerou čtivost nezodpovídá základní otázky podzemního pohybu nahrávek a samotné definice „zakázaného“.

Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.