- Inzerce -

Nurse With Wound / Graham Bowers: Rupture

Téměř v utajení vyšlo na sklonku loňského roku společné album Stevena Stapletona a sochaře a příležitostného hudebníka Grahama Bowerse.

CD s třemi dlouhými skladbami nazvanými „…život, jaký je nyní…“, „není takový, jaký byl…“ a „…a už nikdy nebude…“ je pokusem o hudební interpretaci dějů odehrávajících se v lidském mozku během posledních třiašedesáti minut života po záchvatu mrtvice.

Poté, co tlak krve naruší složitá mozková centra, nastává naprostý chaos – píše se na zadní straně obalu – a dochází ke katastrofálnímu poškození získaných informací a inherentních vlastností utvářejících „život“, „člověka“ a „osobnost“. Není asi divu, že hudební ilustrace takového stavu zní tak, jak zní: jako chaotická hromada kdysi snad souvisejících zvuků a úryvků hudby, jako něco, co opravdu není příjemné. Ona nepříjemnost vychází právě z absence struktury, kterou při poslechu jakékoli hudby vnitřně cítíme a očekáváme – chaotická změť příjemných zvuků tak může znít nesnesitelněji než drásavý, ale strukturovaný noise.

Album Rupture je právě oním chaosem z příjemných, resp. tisíckrát slyšených zvuků – téměř celé je smícháno z fragmentů klasické hudby včetně takových pecek, jako je Mendelssohnův Svatební pochod. Zní to místy jako zběsilý doprovod k filmu, jindy jako patřičně avantgardní kompozice soudiobé vážné hudby, nejčastěji ale jako patřičně patetický konec světa. Steven Stapleton, který do svých zvukových děl milerád vkládá úryvky svých oblíbených desek, se zde podruhé ve své kariéře pouští do vod mash-upu: vzpomeňme na marclayovskou koláž easy listeningových desek The Sylvie & Babs Hi-Fi Companion z roku 1988.

Pokud jde o hranice smrti, vypravil se na ni už před deseti lety na společném albu Nurse With Wound a Current 93 Bright Yellow Moon, na němž zvukovou koláží ilustruje básnické zpracování halucinací, které prožíval David Tibet, když byl upoután na nemocniční lůžko s akutní otravou organismu. Tam ale šlo o estetizovanou ilustraci psaného textu, Rupture jde k nehezkému jádru věci mnohem méně oklikami. A ještě jeden odkaz na bohatou diskografii Nurse With Wound: skladba A Missing Sense (vydaná na několika albech) je hudbou vzniklou na základě experimentu s LSD. Co Stapleton na tripu prožil, nevím, ale asi to byl zážitek, na jaký se jen tak nezapomíná. Jisté je, že na obale jedné desky s touto již tak tichou skladbou stojí psáno: hrajte co nejtišeji.

CD Rupture nelze považovat za novou „řadovku“ NWW, jde spíš o marginálii – v každém případě je to ale marginálie působivá, temná, závažná a v jistém smyslu extrémní.

Nurse With Wound / Graham Bowers: Rupture
United Dirter (www.dirter.co.uk)


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.