- Inzerce -

Ostravské dny nové hudby už za rohem

Od roku 2001 se každé dva roky stane z Ostravy epicentrum soudobé hudby, kam stojí za to vážit cestu i z větší dálky, než je Praha. Veřejnost pozná Ostravské dny jako přibližně týdenní festival, pro skladatele a interprety však všechno začíná o dost dříve. Institut Ostravské dny je mezinárodním pracovním prostředím, kde po dobu tří týdnů skupina pětatřiceti studentů – skladatelů, interpretů, muzikologů – pracuje s významnými osobnostmi současné hudby. Institut, který je zaměřen, ne však výhradně, na orchestrální kompozice, se skládá ze seminářů, workshopů, prezentací, diskusí, individuálních setkání. Lektory letos budou například Bernhard Lang, Larry Polansky, Martin Smolka nebo John Tilbury.

Skladby studentů jsou důležitou součástí programu festivalu, jsou ovšem namíchány s díly dalších autorů – jak s aktuálními novinkami, tak se zásadními skladbami 20. století, často zaznívajícími v tuzemské premiéře. Mezi jména, jimž se v Ostravě dostává systematické pozornosti, patří Morton Feldman a György Ligeti. Po Ligetiho koncertech pro klavír a housle, které byly ke slyšení na minulých ročnících, letos zazní jeho Hamburg concerto pro lesní roh, jedna z posledních Ligetiho kompozic, v níž si pohrává s různými systémy ladění. Morton Feldman bude představen jak svou ranou tvorbou (Structures for Orchestra z roku 1962), tak hudbou pozdní (Trio z roku 1980). K Ostravským dnům a k jejich hlavnímu hybateli Petru Kotíkovi (rozhovor s ním najdete rovněž v tomto čísle) neodmyslitelně patří John Cage. Letos zazní jeho skladba Aria with Solos and Fontana Mix.

Interpretačním tahounem Ostravských dní je mezinárodní těleso Ostravská banda, které již několik let velice úspěšně funguje i mimo kontext festivalu (viz recenze v tomto čísle). Dalšími stálicemi jsou Janáčkova filharmonie Ostrava, které se daří vyvracet klišé o neochotě orchestrálních hudebníků k interpretaci čehokoliv složitějšího, než je Novosvětská, a sbor Canticum Ostrava. Z New Yorku přijede JACK Quartet, který bude mít na programu mimo jiné Iannise Xenakise a hypnotickou hudbu Rumuna Horatia Radulesca, z Bratislavy Quasars Ensemble, o jejichž CD si můžete přečíst v recenzní rubrice tohoto čísla. Netradiční zvuk nabídne kvarteto elektrických kytar Zwerm z belgických Antwerp. Vystoupí i řada špičkových sólistů domácích i zahraničních, mimo jiné sopranistka Katalin Károlyi, harfista Rhodri Davies, klavírista Daan Vandewalle nebo hornista Ondřej Vrabec.

Dva až tři koncerty každý den představují poměrně silnou dávku i pro zoceleného posluchače a aby to nebylo málo, mají některé akce formu maratónu. Jeden večer bude věnován sólům a malým sestavám, které s budou střídat od půl šesté, aby skončila půl hodiny po půlnoci. Ještě delší bude takzvaný Minimaraton elektronické hudby, přidružená akce v režii Martina Klimeše, na níž vystoupí hudebníci a skupiny z oblasti volné improvizace, elektroniky i hluku George Cremaschi, Don@u.com, Franz Hautzinger, No Pavarotti, Radio Royal, Tomáš Vtípil a další. Za hranice vážné hudby v užším smyslu půjde také úvodní akce celého festivalu, která se odehraje v ostravském dole Michal. Tam bude kromě multimediálně pojatých vystoupení komponovaných i improvizovaných k vidění instalace kanadského umělce Gordona Monahana (viz HV 2/2008) nazvaná A Piano listening to Itself – Chopin Chord.

Program festivalu najdete na www.newmusicostrava.cz.


Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.