- Inzerce -

Pozítří: Thomas Lehn a Tiziana Bertoncini ve Školské 28

Virtuóza na analogový syntetizér plný čudlíků, drátů a děrných štítků Thomase Lehna jsme v Čechách viděli již mockrát. Komu to právem nestačilo, má šanci pozítří, ve čtvrtek 15. ledna ve Školské 28. Lehn vystoupí v duu s houslistkou Tizianou Bertoncini, předskakovat bude trio Lucie Páchová, Michal Zbořil a Pavel Zlámal. Slovo má pořadatel:

Osobitým rysem spolupráce Tiziany Bertoncini a Thomase Lehna je alchymie setkávání klasického a elektronického nástroje. Bertoncini a Lehn se pohybují na území abstrakce, jejich přístup ke zvuku je současný. Ovšem jejich úvahy o hudbě jsou klasické, protože se v principu zakládají na napětí – uvolnění, přeryvu, intenzitě a expresivitě ve všech ohledech.

Tiziana Bertoncini a Thomas Lehn spolupracují již od roku 2002. Odlišné povahy zvuku, vlastností a dějin houslí a analogového syntezátoru mohou připomínat spor. Nicméně dochází spíš k jakési zrcadlové hře, v níž se role obou nástrojů neustále proměňují.
Jejich první CD Horsky Park vyšlo na jaře 2011 na britském labelu Another Timbre.
Kromě svého dua spolu hrají také ve větších uskupeních, jako např. v mezinárodním ensemble]h[iatus, který se zaměřuje na improvizaci a interpretaci současné vážné hudby a často hostuje na festivalech současné hudby, kde premiéruje skladby autorů jako Vinko Globokar, Peter Jakober a Jennifer Walshe.

Tiziana Bertoncini vystudovala klasické housle na konzervatoři v Sieně a malbu na akademii výtvarných umění v Carraře. Po období hraní v orchestrech a souborech komorní hudby změnila záběr na současnou hudbou, psanou i improvizovanou. Její práce osciluje mezi osobním zkoumáním nástroje a jeho zvukových možností a sklonem ke kompozicím a mezioborovou uměleckou spoluprací. Zajímá ji střet a syntéza vizuálních a zvukových prvků.

Od začátku osmdesátých let působí Thomas Lehn jako autor a interpret vážné hudby. Zpočátku jako pianista s repertoárem jak současné hudby, tak hudby klasického a romantického období. Paralelně se od počátku devadesátých let začala rozvíjet jeho záliba v živé elektronice. Z kořenů bohatých hudebnických zkušeností z nejrůznějších stylů, žánrů a intermediálních projektů vyrostl jeho osobitý jazyk, který je široce uznávaný. Při hraní využívá analogové syntezátory z konce šedesátých let, od roku 1994 především EMS Synthi A. Specifické zvukové kvality jeho syntéz a modulační vlastnosti (jako přímo a okamžitě měnit elektronické zvuky nebo kombinovat a ovládat několik parametrů najednou) umožňují hráči okamžitě spontánně reagovat na podněty v různých stupních hudebního procesu.




Duo Lehn/Bertoncini doplní trojice domácích improvizátorů, jež kromě jiného spojuje členství v Pražském improvizačním orchestru. Lucie Páchová kromě svého vokálu pracuje s různými a různě amplifikovanými objekty, Michal Zbořil moduluje analogové syntezátory a Pavel Zlámal hraje na saxofony a klarinety všech velikostí. Premiérově jsme vystoupení tohoto elektroakustického tria mohli zažít během letošní Alternativy.

Začátek v 19:30.

PS: Když Lehna a Bertoncini doplní trubka a vibrující repráky Petra Vrby, vznikne trio NOIZ. Své představení Rausch předvede 16. ledna v plzeňské Papírně v rámci Narozenin umění, o den později v budějovickém Domě umění.