- Inzerce -

První úterý v měsíci: Ztracené úterý. Materiál pro vytváření nového tvůrčího roku!

Minule jsem ztratil jedno úterý, první úterý v měsíci letošního roku, ale od nynějška, po tomto jednom ztraceném, je tu zase první úterý v měsíci. Nové roky jsou devastující, poskytují dojem změny, ačkoliv všechno pokračuje dál, ale každý rok se necháme klamat touto umělou časovou hranicí, přemítáme o nedávné minulosti a sníme o lepší budoucnosti. Proč se poslední úterý ztratilo? Ach, uvízl jsem na pražském letišti, sluchátka jsem zapomněl doma, snad jsem byl unavený, možná jsem měl spisovatelský blok nebo jsem byl zahlcen jinými věcmi. Fragmenty a dílky, které se zjevně dohromady nerýmují. Ale možná že ano. Proto je Ztracené úterý pouhým seznamem, který si jakožto čtenář můžete řadit sami, klikat a přitom se nechat unášet sněním.

Ellen Fullman (narozená v roce 1957) je americká skladatelka, stavitelka nástrojů a performerka. Narodila se v Memphisu v americkém státě Tennessee a nyní žije v San Franciscu. Proslavila se jednadvacet metrů dlouhým strunným nástrojem, který používá čisté ladění a hraje se na něj prsty potaženými pryskyřicí:

Darsha Hewitt (ročník 1982) je kanadská umělkyně, která vytváří elektromechanické zvukové instalace, kresby, videa a experimentální performance s podomácku stavěnou audio elektronikou: https://www.darsha.org/ a brzy na https://www.stuk.be/en/program/musicmakers-hacklab.

Radio Web MACBA:  SON[I]A #220. Angela Dimitrakaki a její Deleted scenes (Vymazané scény), první část s názvem The Trauma of the Transition Process in Eastern Europe (Trauma z přechodového procesu ve Střední Evropě): https://rwm.macba.cat/en/extra/angela-dimitrakaki-deleted/capsula.

Axoloti skicuje digitální audio algoritmy, přehrávatelné na soběstačném hardwaru. Axoloti Patcher nabízí prostředí k vytváření “patchů” podobné Max/MSP, Pure Data či Reaktoru. Patche běží na samostatném výkonném mikrokontroléru. (A zvuková kvalita je úžasná!). Axoloti Core: https://www.axoloti.com/.

Anna Homler (narozená v roce 1948) je vizuální a vokální umělkyně a performerka z Los Angeles. John Payne o ní v L.A. Weekly napsal: “Anna Homler je umělkyně sídlící v L.A., ale často zde nevystupuje (je druhem umělkyně, populárním v Evropě), zpívá ve vynalezeném jazyce, který ‘nikdo nezná, ale každý mu rozumí’ a hraje na pěknou malou sestavu tvořenou natahovacími hodinami, hračkami a dalšími mechanickými věcičkami; výstup je filtrován prostřednictvím elektronických nástrojů…” (1985). Více zde:

a odtud daleko víc.

Vytvořte si vlastní wi-fi reproduktor: https://www.seeedstudio.com/recipe/1076-diy-a-wi-fi-speaker-with-linkit-7688.html.

Lilly Joel. ‘What Lies In The Sea’ (Co leží v moři) je plodem desetileté spolupráce zpěvačky Lynn Cassiers a klávesisty Jozefa Dumoulina a je první nahrávkou jejich dua Lilly Joel: https://www.subrosa.net/en/catalogue/soundworks/lilly-joel.html.

Sympozium Frontiers of Solitude / Na pomezí samoty. Kdy: 5. – 6. února 2016. Mezinárodní sympozium Frontiers of Solitude je součástí stejnojmenného uměleckého projektu a nabídne srovnání názorů, zkušeností a úhlů pohledu umělců, kurátorů a dalších pozvaných hostů na téma proměn krajiny, v níž v současné době žijeme a jejíž jsme součástí. Lokace: Francouzský institut v Praze. https://frontiers-of-solitude.org/frontiers-of-solitude-symposium.

Ensemble Economique. V Kalifornii narozený umělec Brian Pyle je hlavním mozkem projektu Ensemble Economique a na Facebooku popsal vlastní hudbu “jako by se střetával den s nocí”:

David Rothenberg: Bug Music: How Insects Gave Us Rhythm and Noise / Štěnicová hudba: jak nám hmyz dal rytmus a šum (2013). Při poslouchání cikád a dalšího bzučícího, mlaskajícího a brnkajícího hmyzu je Bug Music první knihou, která se zabývá radikální představou, že jsme my lidé získali náš koncept rytmu, synchronizace a tance ze světa hmyzího zvuku, který nás obklopuje miliony let. Ke stažení na https://monoskop.org/log/?p=8190.

Seskupení Yeah You od svého vzniku v roce 2013 vytváří každý den popovou hudbu přímo na místě, vše nahrávají a filmují. Jsou to Elvin Brandhi (FKA Ugly Child, FKA Ekasilicon) a MYKL JAXN (AKA Gwilly Edmondez). Oba hrají na veškeré možné nástroje, většinou však Alvin zpívá a hraje na klávesy a MYKL používá KORG Monotribe a podobné věci: https://vimeo.com/149898721

https://freemusicarchive.org/music/Yeah_You/

Zařízení Kopimashin vytváří nekonečný počet kopií dané audio stopy (gnarls barkley’s crazy). Audio stopa je kopírována na /dev/null, unixové datové potrubí, vzdorující trvalému uchování. LCD monitor přístroje tvoří tři řady informace – sériové číslo, počet vytvořených kopií a dolarová hodnota, kterou tím tratí nahrávací společnosti (Downtown Records / Warner Music), v současnosti je to 1,25 amerických dolarů za zkopírovaný kus. Cílem Kopimaschin je vytvořit tu nejkopírovanější audio stopu na světě a zároveň při tom dovést k bankrotu nahrávací průmysl: https://konsthack.se/portfolio/kh000-kopimashin/.

Překlad: Lenka Dolanová