- Inzerce -

Radio Royal: RRDL01

Radio Royal: RRDL01

Clinical Archives (www.clinicalarchives.blogspot.com)

 

Zatímco na svém loňském prvním albu RRCD01 vydaném u pražských Klangundkrach zabředlo duo Radio Royal do dlouhých abstraktních meditací s analogovou elektronikou, nyní se rozhodlo ukázat svou rockovější tvář, ač se to tak na první pohled/poslech nemusí zdát patrné. Oproti dvěma dlouhým improvizacím na debutu máme na jejich aktuální kolekci (publikované jako free download na ruském netlabelu Clinical Archives) sedm kratších kusů, v nichž Tomáš Procházka a Petr Ferenc vytvářejí struktury vyvolávající dojem většího obsazení s tradičně rozloženými rolemi – rytmika, harmonické doprovody, výraznější improvizační vstupy, vokály sólové či sborové – to vše ale samozřejmě po svém.

Oba protagonisté se rozhodně nijak netají svou zálibou v estetice historického německého krautrocku, ostatně i u tohoto downloadu ho uvádějí mezi klíčovými slovy. Máme zde tedy směs psychedelických zvuků staré elektroniky, různě realizovaných rytmů a basových podkladů, tentokrát se ale Procházka chopil i tady elektrické kytary, s níž je viditelný spíše v jiných svých projektech (například domovských B4). Přitom si ale na koncertech zajisté ověříme, že Radio Royal neopustili image dvou zvukových inženýrů plně pohroužených do procesů ve svých soustavách gramofonů, magnetofonů, nestandardně zapojených mixážních pultů a efektů analogových i digitálních. Hlasy pouštěné z kazet či desek působí naživo jako metatextový experiment, na moderní desce je ale můžeme brát jako samostatný zdroj hudebních informací vedle různorodých struktur prchavých elektronických vazeb a převrácených smyček.

Poslech nabízí také neustálé pátrání po humorných šifrách, už když nám hned první track připomene v názvu jméno Pasi Mäkelä, s nímž na letošním CD Evening With Federsel And Mäkelä připomněl Tomáš Procházka univerzálnost termínu freak out a podobných spontánních hudebních bláznivin. Humor Radia Royal ale spočívá zase v něčem jiném. Neotřele kombinují zdroje z různých dob – nástroje, přístroje, média, stylové zásady – a nechávají je promlouvat vlastním jazykem. Babylónské zmatení však nehrozí díky pečlivé kontrole celého procesu. 

Tito dva tvůrci ve svých psychedelických kreacích uplatňují zase jiným způsobem své bohaté a výjimečné zkušenosti s nakládáním se zvukovou matérií, což posluchači nabízí jedinečnou možnost oddálit své smysly od každodenní reality.


Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.

Zkouška sirén: Chudák fujara

Rozfuk coby národní symbol.

Hermovo ucho – Adventní překvapení aneb Dva blízké koncepty možné hudby

Fluxus a chvění jdou významově i esteticky k sobě. V koncertním sále i v kostele.