Sara Galán: Incidencias

  

Audiotalaia (www.audiotalaia.net)

 

Senzor Kinect se stal hned od svého předloňského uvedení na trh velkým hitem ve světě počítačových her, s touto technologií postavenou na dálkovém snímání pohybů lidského těla se však začíná pracovat i v umění.

Španělská violoncellistka Sara Galán si pro použití Kinectu vyvinula vlastní algoritmy v softwaru Max MSP a spojila tak svou hru na akustický nástroj s procesingem elegantně řízeným jen vlastními pohyby. EP Incidentias, které nabízí k volnému stažení  netlabel Audiotalaia, ukazuje na sedmi krátkých skladbách dosavadní výsledky jejího experimentování.

Galán je improvizátorka vycházející z klasického evropského hudebního myšlení. Sama komentuje, že disciplína, kterou musela udržovat při svých klasických studiích, ji od dalších vlastních hudebních aktivit téměř odradila, a práce s elektronikou ji teprve inspirovala k další činnosti díky možnostem větší nevyzpytatelnosti tvůrčího procesu. Okamžitá destabilizace vlastní živé produkce a práce s chybami je pro ni nyní charakteristická. Nejprve spolupracovala v duu Cello + Laptop s Edu Comellesem – společně vydali dva tituly též volně ke stažení na netlabelech (Live at EL Niu též na značce Audiotalaia a APiV 2011 na Colección de emociones). Setkání s možnostmi Kinectu inspirovalo Galán i k sólovému projektu.

Některé skladbičky jsou postaveny na řidší perkusivní a pizzicatové hře, kterou doplňují rozličné nadstavby vzešlé z procesingu – přelaďováním, natahováním, inverzním chodem atd. Kus nazvaný Afeccion III pak z klasičtěji pojaté hry smyčcem vytváří dojem většího ansámblu ovšem beze stopy umělé strnulosti, která často provází práci se staršími technologiemi typu smyčkovačů.

Obdobně znějící hudba se ve světě improvizace již objevila mnohokrát, průzkum práce s Kinectem však výrazně posouvá dojem ze živého koncertu, což můžeme posoudit i z doprovodných videí.

 

Jan Faix

 

http://vimeo.com/28009018