- Inzerce -

Shibuya Motors feat. ddkern

Shibuya Motors feat. ddkern

Atrakt Art (https://atrakt.sk)

 

Nekompromisní elektronika a bicí, expresivní hra na saxofon a zběsilý vokál – to je ve zkratce obsah CD, které vytvořil slovenský hudební radikál Miroslav Tóth ve spolupráci se Slávem Krekovičem a vídeňským bubeníkem Dieterem Kernem (zde alias ddkern). Toto album je možné si také stáhnout za libovolnou cenu na Bandcampu, a tak se může každý zájemce pokochat živelným projevem tria. Jako první na nás zaútočí Krekovičovy elektronické struktury a ihned se do nich přidá Tóthův bojovný pokřik ve vlastním jazyce plném chroptivých výhružek, nesrozumitelných povelů i euforických projevů radosti ze situace, že mikrofon směřuje právě k jeho ústům.

Sedmnáct japonsky pojmenovaných a vesměs krátkých tracků (málokdy přesáhnou tři minuty) ukazuje, že živelná energie může k posluchači pronikat i skrze volnou improvizaci bez pravidelného tempa stejně jako přes taneční groove. Krekovič obstarává často proměnlivé basové podhoubí, ale přitom vysílá šťavnaté syntetické zvuky různé intenzity i do všech dalších vrstev hudebního spektra. Možná tak funguje jako jakýsi moderátor extrémního dialogu Tótha a Kerna. Japonské image zde zjevně nevytvářejí jen názvy jednotlivých zvukových událostí, při jejich poslechu snadno naskočí asociace s oduševnělou brutalitou japonských hudebníků typu Keijiho Haina.     

Přestože hudebníci na této desce nezapřou jistou polemiku s akademickým hudebním zázemím, je zde nasnadě také různě užívaný termín “freak out”, ve svém počátku definovaný rockovými extroverty typu Captain Beefheart již na sklonku šedesátých let. Základem je tu zřejmě projev klidně naprosto bláznivý, ale hlavně prostý jakékoliv autocenzury. Když se dostaví ten správný stav mysli, musí se zkrátka řvát, mručet, sípat, elektronicky pískat či mlátit do čehokoli okolo sebe bez ohledu na jakékoliv okolnosti. Teprve za těchto předpokladů může vzniknout tak zajímavá deska, v níž se legrační zaklínání spojuje se sebejistým hudebním poselstvím.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.