- Inzerce -

Soudobá hudba na Pražském jaru

V pondělí 12. května začíná největší zdejší festival vážné hudby, Pražské jaro. Jeho těžiště leží v interpretaci hudby starších dob a pozornost se pochopitelně stáčí hlavně na více či méně hvězdné interprety. Ale mezi oprašováním staré hudby dojde tu a tam i na kousky novější či zcela nové. Mezi ty doporučeníhodné koncerty v rámci festivalu patří vystoupení houslisty Gideona Kremera a jeho souboru Kremerata Baltica v pátek 16. května. Kremer toho má na svědomí již dost, pokud jde o propagaci hudby 20. a 21. století. Tentokrát provede Crux pro housle a bicí nástroje od Luboše Fišera a novinku loyšského skladatele Artūrse Maskatse, Midnight in Riga.

V pondělí 19. května dostane prostor komorní soubor (a zároveň volné spolčení skladatelů) Konvergence s programem premiér pěti děl českých autorů několika generací: Peter Graham: Cesta s violou, Tomáš Pálka / Michaela Plachká: Stínování, Pavel Zemek-Novák: Kvartet č. 3, Ondřej Štochl: Šeptet, Marek Kopelent: Věřím…

Chtělo by se napsat, že v programu festivalu toho najdete víc, ale najdete tam již jen koncert z rozlučkového turné Hilliard Ensemble s programem z Bacha a Arvo Pärta a pár drobností roztroušených sendvičovým způsobem mezi Beethoveny a Dvořáky: ještě jeden Luboš Fišer (Double pro orchestr), Messiaen, Vladimír Sommer. Tím nemá být řečeno, že má Pražské jaro špatný program. Například Monteverdiho Sedmá kniha madrigalů v podání Les Arts Florissants bude určitě parádním zážitkem. Jen ty průsečíky se záběrem našeho časopisu jsou vzácné. A tak je dobré na ně upozornit.

Pro představu jedna starší skladba Artūrse Maskatse





Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.

Quentin Rollet: Když se mi to, co slyším, nelíbí, budu první, kdo to „zničí“

V pařížském Marais se se svými saxofony pohybuje Quentin Rollet, hledačský improvizátor, majitel dvou vydavatelství a žádaný host na albech mnoha hvězd jiné hudby.