- Inzerce -

Templářský soundtrack do chrámů i počítačových her

Tajemné předení chorálu ve slabém světle svící, záblesky hořících vesnic a třeskot mečů. Simon Heath alias Atrium Carceri připravil zážitek pro milovníky temného ambientu i pro hráče virtuálních her.

Přibližně před rokem byli posluchači obdarováni velmi úspěšným a po všech stránkách kvalitním albem Black Stage of Night vzešlém ze spolupráce ambientních projektů Atrium Carceri a Cities Last Broadcast. Po roce se Atrium Carceri vrací s dalším úchvatným produktem. Již dřívější nahrávky švédského producenta Simona Heatha, ústřední postavy dark-ambientního labelu Cryo Chamber, která se za jménem Atrium Carceri skrývá, mi pokaždé přišly velmi dotažené a životaschopné. Inzerovaná témata alb dle mého vždy naplňuje bezezbytku. Deska Mortal Shell Soundtrack má takové téma jasně dané, protože zároveň doprovází stejnojmennou virtuální hru na hrdiny. Ta se odehrává v temném středověku a její ústřední postavy jsou rytíři, pravděpodobně templáři. Proto též kovově chladný obal s rytířskou přilbou, fotografie mečů v pozicích kříže či glosy v latině.

Rád bych zde také uvedl, že desku jsem poprvé poslouchal, aniž bych věděl, že se jedná o soundtrack ke hře. Následné zjištění v mých očích samotný produkt spíše povýšilo. Přiznám se ale, že nejsem žádný velký počítačový hráč a se svou preferencí retro-gamera bych mohl jen těžko hodnotit kvalitu a obsah Mortal Shell. Dle záběrů na YouTube musím i přes svůj neochvějný odpor ke stále dokonalejší virtuální realitě a ultra HD grafice prostředí hodnotit tuto novinku jako nápaditou a zajímavou. Jak se hráči potkávají se soundtrackem ve hře samotné, jsem bohužel z videí nezjistil. Je však pravděpodobné, že instrumentální složka bude například při dialogu postav tlumena a podle změn ve hře bude také jinak časově členěna. Na albu zkrátka hudbu nic neruší. Neruší mě ani fakt, že výtvarný doprovod evokuje spíše realitu opravdového středověku a křížových výprav, zatímco záběry ze hry prozrazují přesahy do fantastiky.

Úvodní track Executioner ihned navozuje chrámovou atmosféru, vším prostupující chlad, světlo svící odrážející se od vitráží, zkrátka temný věk. V následujícím kusu Deep Roots je pak celé téma odpáleno těžkopádným industriálním beatem. V nedohledné části templu předou tajemné chorály a o své se tu intenzivně hlásí také samply sakralizovaných zbraní. Virilita a fundamentálnost rytířského stavu snad lépe vystihnout nešla. Dunivé tympány a další rytmika pozvolna mění svá schémata a dynamiku, spolu s aranžemi tak vedou některé z písní od meditativního rozjímání za brzkého jitra až do burácející kadence noční bitvy v hořícím středověkém městě.

Musím říci, že po lovecrafovském tématu, citadelovém Codexu, či husté černotě neosvětlených polic okultní knihovny zpracoval Simon Heath bravurně další téma a u toho jen tak mimochodem obhájil pozici hitmakera cinematické ambientní hudby. Kdybych měl Mortal Shell Soundtrack k něčemu připodobnit, asi bych neváhal sáhnout do minulosti k pomileniálnímu ukrajinskému projektu Dark-age, jenž svědectví temného středověku podává obdobně sugestivně, s citem pro nejmenší detaily. Že se to Simonu Heathovi na této nahrávce povedlo obdobně, dokazuje i nynější kniha na mém nočním stolku, The Rule of the Templars (faksimile Pravidel a zákonů rytířského řádu templářů ustanovených v Troyes 1129). A rovnou dodávám, že pokud Heath nahraje například i soundtrack k bonusovým data-diskům hry (pokud budou), je nasnadě, že kovovou těžkou přilbu už z hlavy jen tak nesundám.

Atrium Carceri: Mortal Shell Soundtrack
Cryo Chamber (https://cryochamber.bandcamp.com, Spotify)