- Inzerce -

Thanos Chrysakis: Manifold Vista

Řecký soundartista a improvizátor usazený v běloruském Minsku, Thanos Chrysakis, o sobě dává letos vědět nebývale ambientním albem.

V rámci Chrysakisova dlouhodobého konceptu se ani tentokrát nedozvíme nic navíc než titul Manifold Vista a názvy pěti elektronických kompozic, jejichž obsah mi přijde spíše jen povrchně poetický. Nezbývá tedy opět, zřejmě v souladu s autorovým přáním, než se zaměřit pouze na zvuk samotný. Nejdelší skladba je ta úvodní a titulní a již v ní nás překvapí oproti dřívějším Chrysakisovým sólovým nahrávkám výraznější redukcionismus. Táhlé čistě digitální struktury v ní jen občas naruší špinavější zvuk, ze kterého můžeme odvozovat možný původ některé vrstvy v terénních nahrávkách, jež prošly mnoha úpravami, jinak zde nasloucháme spíše kreacím ze syntezátorů či neurčitému granulárnímu samplingu. Mezi dlouhými průběhy ovšem můžeme pozorovat i nenápadnou práci se zajímavými harmoniemi ve vnitřních hlasech celkově ambientního proudu, místy vývoj ovlivní i basovější part. Ovšem na větší kontrasty či expresi, jak je známe ze dřívější Chrysakisovy tvorby, se v tomto toku místo příliš nenachází.

Následující Perrenial Cartography přinese spojení digitálně zrnitých vyšších vrstev s hlubším partem opatřeným bohatým reverbem, sónickou statičnost narušují jen drobné harmonické změny. Track Alluvium pak vypravuje příběh především přelaďujících se syntezátorových partů, aby na nás následně vyskočil mohutnější zvuk skladby Abyss Filled with Light. Mezi jemně pulzujícími basy a vysokými frekvencemi se tu odehrávají především proměny různě šumových efektovaných struktur, někdy se sečtou či vygranulují v tónový příspěvek, avšak především jde o líčení jejich kypění, poryvů a mlžného převalování.

Závěrečný kus Afterglow stojí dlouho na jednom různě filtrovaném partu bohatém na vyšší harmonické frekvence, okolo něhož se ale ozývají drobnější elektronické motivy dodávající celkovému dění patřičné „přírodní hemžení“, pozorný posluchač si ale všimne i terénní nahrávky cikád či syntezátorových fines. Deska Manifold Vista se tak s námi rozloučí, abychom získali prchavý pocit jakéhosi velkého děje, pro něhož nemáme slova. Pocity nejasného prožitku tak povedou zřejmě k opakovaným poslechům, při nichž se vždy najde něco nového, co může provokovat naši imaginaci, přestože autor oproti své starší tvorbě ubral na množství a hustotě výrazových prostředků. Ty stávající má rozhodně perfektně vyladěné i sladěné, posuďte sami.

Thanos Chrysakis: Manifold Vista
Aufabwegen (https://aufabwegen.bandcamp.com/album/manifold-vista)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.