- Inzerce -

Titanic na Strunách podzimu

Gavin Bryars patří v posledních třech desetiletích k nejúspěšnějším představitelům soudobé kompozice, má na svém kontě několik oper a skladeb pro symfonický orchestr.

Zároveň se průběžně vrací ke svým dřívějším skladbám experimentálnějšího ražení a otevřených forem. Tou nejznámější je bezpochyby Sinking of the Titanic z roku 1969. Kompozice, jejímž základem je hymnus, který údajně hrála kapela na palubě potápějícího se zázraku techniky, na sebe v průběhu let bere různé podoby podle toho, v jakém prostředí a s jakými interprety zní. Aktuální verze je obohacena o zvukový arzenál turntablisty Philipa Jecka a také o filmové projekce. Jejich autory jsou Laurie Olinder a Bill Morrison, autor filmů jako Decasia a Miners‘ Hymns  (recenze v HV 5/2011). Nahrávka potápějícího se Titanicu vyšla nejprve na značce Obscure Records Briana Ena, verze s Philipem Jeckem a ansámblem Alter Ego vyšla již před několika lety na značce Touch (recenze HV 1/2008), do Prahy na Struny podzimu tentokrát s gramofonistou přijíždí Gavin Bryars Ensemble. Kinosál Studio Hrdinů ve Veletržním paláci se promění v bezedný oceán, do něhož se bude magicky klesat ve čtvrtek 18. října od 19.30.

Zde část jednoho staršího dokumentu o skladbě:





Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.