Tomáš Procházka: Automobil

  

Pro Indiány velkých plání byl bizon posvátným zvířetem, ze kterého po jeho ulovení zužitkovali doslova všechno.Každá část bizoního těla měla své využití a cenu. V našem světě zastupuje to nejposvátnější zvíře neživý objekt, vyrobený lidmi – automobil. Žádný jiný výrobek nepožívá podobného kultovního statutu, automobil se stal idolem, předmětem touhy, zbožňování, uctívání i odznakem společenského postavení. Museli bychom se proto divit, kdyby takto mocný objekt nenašel cestu do světa hudby. Nemám na mysli proniknutí automobilu do textů písní, takových příkladů bychom našli jistě dost. Jeden za všechny budiž skladba Contact od projektu Phish, kde se zpívá : “The tires are the things on your car that make contact with the road,  the car is the thing on the road that takes you back to your abode..”




V následující ukázce vystupuje kontakt vozu s vozovkou přímo jako zdroj zvuku. Tým vědců z Hokkaido Industrial Research Institute upravil několik japonských silnic pro hudební produkci. Takto upravené silnice jsou označeny symbolem noty a opatřeny systémem zářezů do povrchu vozovky. Právě ty jsou v kontaktu s rotujícími pneumatikami zdrojem zvuku japonských “Melody Roads”. Zvuk slyšíte samozřejmě uvnitř auta a ideálně při doporučené rychlosti 45 km/h. Při vyšších či nižších rychlostech budete vyjíždět z původního ladění skladby.




Podobným fenoménem se zabývali dva dánští umělci Steen Krarup Jensen and Jakob Freud-Magnus, kteří v roce 1995 došli k podobnému, snad poněkud sofistikovanějšímu výsledku. Zdrojem zvuku zde nejsou zářezy ve vozovce, ale naopak soustava reliéfních bodů na jejím povrchu,poskytující, pokud mohu z obou klipů soudit, o něco “hudebnější” výsledek. Následující videoukázka obsahuje jen krátký záznam zvuku Asphaltophonu, jak oba umělci svou instalaci nazvali a to v čase 1.29, na který,  pokud nehovoříte dánsky, můžete rovnou směle přeskočit.




Více mě ale zajímá využití samotného automobilu a jeho částí jako hudebního nástroje. Automobil se skládá z mnoha částí, z nichž mnohé bude jistě snadno použít jako zdroje zvuku. Tato originální myšlenka se občas zrodí v hlavách reklamních kreativců a tak můžeme být občas svědky vystoupení orchestru hrajícího na části automobilů, samozřejmě konkrétní značky. Zde například dokument o přípravě reklamy na Ford Focus.Všechny nástroje jsou hygienicky čisté a homologované pro veškeré státy Evropské unie.




A zde Ford Focus Orchestra přímo v akci během reklamního šotu. Kolektiv hraje “beautifully arranged” dílo skladatele filmové hudby Craiga Richeyho. Milovník hudby je odsouzen propadnout kouzlu Fordu Focusu už po pár taktech.




Poněkud uvěřitelnější hudbu využívající automobilových součástí nabízí kolektiv Car Music Project, který se nerozpakuje honosit se sloganem REDUCE-REUSE-RECYCLE ani zaštítit se heslem “Embrace the noise”. Zde vidíme živé provedení skladby Machine.




Hudebníkům z Car Music Project bych věřil i umaštěné ruce a dost možná, že si většina z nich umí sama automobil opravit. Zde úryvek z dokumentárního filmu Music from a Parallel Universe, bohužel s poněkud podivným zvukem:




Zde, s pěkným zvukem, jako bonus reklama na samotný Car Music Project:




Projekt se zrodil v roce 1991 kdy se americký hudební skladatel Bill Milbrodt loučil se svým rozpadajícím se vozem Honda Accord. Rozebral ho na díly z nichž spolu se sochařem Rayem Fauncem III sestrojil několik hudebních nástrojů, které daly základ pozdějšímu Car Music Projectu. Nějrozměrnějším nástrojem orchestru je Percarsion – soustava perkusí obsahující brzdové pružiny, části náprav a kol, okna, písty a další části motoru. Dalšími nástoji jsou trombon z částí spojky, kontrabas vyrobený z nádrže a “Air guitar” bezpražcová, banju podobná, kytara vyrobená z částí klimatizace. Hudebníci podílející se na činnosti projektu jsou klasicky vzdělaní a většina hudby je zaznamenaná v notách, v každé kompozici je ovšem, jak tvrdí Bill Milbrodt, velký prostor pro volnou improvizaci.

A na závěr ještě jednou Kontakt, tentokrát jako softwarový sampler od firmy Native Instruments. Pokud máte zájem, můžete si do něj zakoupit zvukovou náplň, kterou tvoří zvuky vyluzované pouze s pomocí automobilu, který tentokrát umělci operující pod názvem Music from the car, pod vedením Alessandra Camnasia nemuseli ani rozebrat a pouze ho obstavěli soustavou mikrofonů.




Pokud vlastníte sampler verze Kontakt 3.5 nebo vyšší a máte zbytečných 20 Euro, ušetříte si mlácení do vlastního auta, Alessandro Camnasio to udělal už za vás.

Auto je spíš než bizonem naší kultury jejím zlatým teletem. Nebude jistě trvat dlouho a nějakého dalšího kreativce napadne originální myšlenka využít automobilu jako hudebního doprovodu k reklamě na sebe sama. V reklamním světě čas ubíhá mnohem rychleji než ve světě reálném a nablýskané karosérie příštích modelů už čekají na svou chvíli.