- Inzerce -

Trever Hagen: Sovětští pionýři zvuku

Příběh ruské porevoluční avantgardy není slýchán tak často jako příběhy zvukových pionýrů Západu. Autoři píšící o experimentální hudbě dvacátého století publikují knihu za knihou a článek za článkem o Schaefferovi, Stockhausenovi a Cageovi, o sovětských předchůdcích těchto velikánů se dočítáme výrazně méně často. S výjimkou Leona Těremina a Dzigy Vertova jsou mnohé osobnosti, metody a vynálezy stále z větší části neprozkoumány. Avantgardním proudem se v revolučním Rusku nechali strhnout umělci, básníci, hudebníci, filmaři a architekti, kteří se pustili do vědeckého výzkumu na poli zvuku a světla a rozvíjeli to, co později vešlo ve známost jako „umění budoucnosti“. Nové stroje, nové koncepce, nové metody daly vzniknout utopickým vynálezům i myšlenkám.

 

Desátá až třicátá léta

Dílo této avantgardy je dílem mnoha nejrůznějších osobností: průkopník grafického zvuku Boris Jankovskij, mladý vynálezce Jevgenij Murzin fascinovaný myšlenkou univerzální nástroj zvukové syntézy; Vladimir Popov, vynálezce Hlukových orchestrů a Zvukových strojů; Solomon Nikritin a jeho „protekcionismus“, což byl přístup, který měl reflektovat nutnost mířit co nejrychleji vstříc budoucnosti; a konečně skladatel, iniciátor nejrůznějších performancí, hudební publicista a samozřejmě vynálezce Leon Těremin, autor prvního elektronického hudebního nástroje světa.

Historik a hudebník Andrej Smirnov – přednášející a vědec působící v Centru elektroakustické hudby Moskevské státní konzervatoře a vedoucí Těreminova centra – o této skupině mluví jako o Generaci Z: „Z jako znak blesku, jiskry; je to symbol energie, přenosu rádiovými vlnami, elektrického náboje a blesku. Na knižních obálkách, plakátech a obrazech z dvacátých let je všudypřítomný.“

 

Těremin

Lev Těremin je jedním z mála příslušníků Generace Z, kteří nebyli zapomenuti. Možná za to může využití thereminu v experimentálním rocku šedesátých let (českým androšům tento přístroj poprvé představil člen Plastic People Jiří Kabeš na koncertě Do lesíčka na čekanou v roce 1974; přeslechnout jej nelze ani na debutu Captaina Beefhearta ve skladbě patřičně nazvané Electricity). Možná je ale Těreminova popularita, alespoň mezi historiky a akademiky, zapříčiněna jeho politickým životopisem: v letech 1928 – 1938 vynalézal hudební nástroje v USA, v březnu 1939 byl zatčen v SSSR a odsouzen k osmi letům v gulagu, v letech 1947 – 1962 pracoval pro KGB a až ke konci života se vrátil k akademické práci.

Thereminvox neboli theremin byl Těreminovým raným vynálezem. Vznikl v roce 1919 a hraje se na něj pohybem rukou v blízkosti dvou kovových antén: jedna ovládá výšku tónu, druhá hlasitost. Antény řídí frekvenci dvou oscilátorů. Zvuk vzniká, když se pevně daná frekvence jednoho z nich mísí s proměnlivou frekvencí druhého oscilátoru a rozdíl obou frekvencí je zesílen. V tomto filmovém zpravodajství z roku 1927 Těremin předvádí svůj vynález londýnským novinářům.

 

Anti-temperování

Bachův dobře temperovaný klavír může pro leckoho představovat vrchol kompozice, materiálu a formy, pro jiné, například pro Arsenije Avraamova, symbolizoval mnohaletý útisk sluchu. Avraamov krátce po Říjnové revoluci navrhoval spálit všechny klavíry – symboly dvanáctitónové, na oktávách založené „dobře temperované“ stupnice. Coby další z předních osobností zde popisovaného zvukového průzkumnictví Avraamov (1885 – 1944) v sérii článků zveřejněných mezi lety 1914 a 1916 rozvinul terorii mikrotonální „ultrachromatické“ hudby a vynalezl speciální nástroje, na které by se tato hudba hrála.

V desátých a dvacátých letech minulého století Avraamov experimentoval s „preparovanými“ klavíry, harmonii a nejrůznějšími zdroji ruchů i se symfonickými orchestry ve snaze najít nové přístupy k organizaci zvuku. Tyto přístupy jsou velice podobné pozdějším technikám elektroakustické a spektrální hudby. V rámci projektu, který nazval „topografická akustika“, zkoumal nové hudební žánry vhodné pro urbánní kontext a určené k předvádění ve speciálně vybudovaném prostředí. Příkladem budiž jeho slavná Symfonie sirén.

 

Symfonie sirén

Tato symfonie je velkorysé představení pod širým nebem pro tovární sirény, lodní sirény, dělostřelectvo a nejrůznější zvuky vydávané stroji. Poprvé byla uvedena v roce 1922 v přístavním městě Baku na břehu Kaspického moře u příležitosti oslav pěti let revoluce. Zde najdete úplnou verzi: 




 

Dziga Vertov

Vertov je díky průkopnické práci na poli montáže známější svými filmy než svými nahrávkami. Byl to ale právě on, kdo v roce 1929 pořídil první terénní nahrávku. Díky přenosnému zařízení zaznamenávajícímu zvuk na filmový materiál a sestrojenému vynálezcem Alexanderem Šorinem (tedy takzvanému „šorinofonu“), mohl nahrávat skutečné zvuky města – průmyslový hluk přístavu, zvuk železnice na nádraží, zvuk ulic a tramvají ­ a dát vzniknout filmu Entuziazm: Symfonie Donbasu (1931).

„Rozhodl jsem se do koncepce ‚slyšení‘ zahrnout celý slyšitelný svět,“ napsal Vertov. „V té době jsem se pokoušel vytvořit zvuk práce na pile. […] Snažil jsem se vyvolat zvukový dojem pily tak, jak by jej vnímal slepý. Nejprve jsem si zapsal slova, poté jsem se ale rozhodl zkusit zachytit všechny ruchy jen písmeny. […] Ve hře byly i moje experimenty s gramofonovými deskami, kdy z jednotlivých fragmentů nahrávek na různých deskách vznikla nová kompozice. Experimenty s dostupnými předehranými zvuky mě ale neuspokojovaly.“

Symfonie Donbasu se stala modelem pro hudbu, která se nyní obecně označuje slovem konkrétní a jíž ve Francii koncem čtyřicátých let uvedl do života Pierre Schaeffer označovaný často za iniciátora elektroakustické hudby.

Variofon, terpsiton, rytmikon, emiriton, ekvodin, grafický zvuk – to je jen několik neuvěřitelných hudebních nástrojů, které v té době vznikly. Celou šíře záběru zde zmíněných průkopníků zvuku – ve dvacátých a třicátých letech – odhalí připravovaná Smirnovova kniha Sound In Z. Forgoten experiments in sound art and electronic music in early 20th century Russia, která vyjde ještě letos.

Překlad Petr Ferenc


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.