Dvacet devět koncertů, tři dny, více než čtyři scény. Ostrava se rozezní.
Tisková zpráva praví: „Výsledkem turbulentních změn přicházejících v několika vlnách na mnoha frontách je, že letošní Hlukovæ Mysteria budou trvat tři dny (pátek 18. září, sobota 19. září + nedělní epilog) a nabídnou celkem 29 koncertů a událostí.
Kromě toho, že vždy přicházíme navzdory hlučnému názvu s pestrou nabídkou žánrů (harsh noise, free jazz, post punk, modulární elektronika, free impro), je tentokrát dramaturgickým záměrem také představit celou řadu hudebníků ve dvou odlišných polohách, poukázat na jejich tvořivý potenciál, dokonce přivést na svět několik nových sestav.
Například Hubert Kostkiewicz se představí jednak se svou kapelou Kurws, jednak v duu se Zdenkem Závodným, jehož domovská kapela Frisk je také na programu. Frisk budou hrát spolu s Kenem Ganfieldem, který se představí také v exkluzivním duu s berlínským bubeníkem Utku Tavilem. Ten zase vystoupí také jako člen sonické příšery BNSU. Romano Krzych zahraje jak sólo, tak v duu s Patrikem Pelikánem (Žužu), Ivan Boreš kromě Masáže zahraje také v triu s postavami spojovanými se současnou komponovanou hudbou Michalem Ratajem a Janem Trojanem. A podobně. Dva různé přístupy představí také švýcarská legenda Dave Phillips, v pátek program postavený na terénních nahrávkách, v sobotu tzv. live action.
Festival začne v pátek v obou galeriích Antikvariátu Fiducia a bude pokračovat v nově otevřeném klubu Gospoda (někdejší Absintový klub Les), v Otvoru v Docku, na Havlíčkově nábřeží a také – díky Big & Ugly Soundsystemu – v ulicích Ostravy. Nedělní program pak bude věnován sound-specific události, totiž nazvučení prostoru Havlíčkova nábřeží před klubem Dock. Prolínat se budou zvuky řeky, stromů, mostu apod. Tuto událost provede kolektiv Jakub Černý, Tomáš Knoflíček, David Petráš, Filip Jakš, Petr Válek, Karel Jančík, Martin Režný a další…
Koncerty ve Fiducii navazují na řadu improvizačních setkání Wakushoppu.“
Více o hlukové události roku najdete na facebooku, teď pár videoochutnávek a lahodných anotací, jež pořadatel vyfiltroval od samotných umělců:
V hudbě polských Kurws můžeme slyšet prvky post punku, no wave, krautrocku apod., skupina ovšem unikátním způsobem kombinuje improvizaci s nazkoušeným repertoárem. Ve svých aktivitách stále stojí na principech DIY. Za deset let existence kapely mají za sebou Kurws desítky koncertů doslova po celé Evropě (včetně hraní na festivalu Primavera nebo účasti na release party posledního alba The Ex), loňské ruské turné je zavedlo až do Vladivostoku.
Bouchací šrouby – enfant terrible toho nejšpinavějšího, co lze v Česku slyšet. Nekompromisní zvuk utváří originální, byť prapodivné nástroje jako basbalalajka, kosa, basběžka či rádio. Jejich texty si budete přeříkávat v hodinách nejtěžšího zoufalství, jako jsou rodinné oslavy (Babička Věra), smrt (Chípnem!) či turistické výlety (Hotel v prdeli). Ojedinělý posluchačský zážitek zaručen. Znepřátelí si i vás? Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande!
Hudba kapely Frisk připomíná vyloupení úhledné půjčovny kánoí. Někdo to nedělní říční místo vypáčil, vykradl, roztřískal, rozflákal. Stromky na břehu zlámané, zámek vysekaný sekyrou, všechny kánoe břichem vzhůru a děravé, úvazní sloupek vzpříčený, prkna pryč z vrutů – a mezi tím kusy pádel, kýble, lodní sedátka a mycí houby. Bloumáš mezi rozházenými a rozkopanými zvuky, třískami melodií, kolem vyvrácených rytmů a vzdychů, nebezpečným tichem: každé vykradené místo je tak nepříjemné a tak přitažlivé. Chceš odsud vypadnout – ale nepadáš! A pak – tady, kde všechno připomíná všechno a někde je možná schovaný zloděj – zaslechneš neslýchanou křehkou písničku (dokonce s půlkou refrénu). Ztuhneš a najednou nevíš, jestli jsi netečný říční host, zloděj, majitel říčních lázní, neúspěšný melancholický hlídač nebo bezdomovec naštvaný na půlku světa. Písnička hraje, nic není jednoznačné a svět je plný polehčujících okolností.
V Praze usazený americký nadšenec do modulárních syntezátorů, člen Pražského improvizačního orchestru a The Mond Ken Ganfield odehraje v rámci festivalu dva koncerty, jeden v duu s v Berlíně usazeným bubeníkem Utku Tavilem (BEEATSZ, V V R N G D N G S), se kterým se poprvé setká teprve v Ostravě, druhý s freejazzovým fenoménem Frisk, se kterým už zboural festivaly Hear Me! a Alternativa.
Spojením sólových projektů hlasového ekvilibristy Kazehita Sekiho (SELF TOXICATION) a experimentujícího bubeníka Utku Tavila se zrodila sonická příšera BNSU. Totálně nahlas, žádné na maximum neexistuje, aby nebylo být možné jít ještě dál…
Antez je francouzský zvukový umělec a sochař, který improvizuje, vytváří zvukové instalace, spolupracuje s divadly, tanečníky i filmaři. Jeho aktuální projekt Continuum je skladbou pro tělesný pohyb, tření a rezonování bicích nástrojů. Antez zpočátku používal převážně činely, ale postupně začal využívat jakýkoli typ perkusivního objektu, který určoval další rozvíjení projektu. Posluchač se může ponořit do intimity zvukové hmoty a oddat se obřadu rozvíjení zvuku od obtížně slyšitelných úrovní až po ultraintenzivní sekvence.
Dawid Kowalski alias Purgist už patnáct let spojuje vlivy industriální hudby, radikálního harsh noise s tradičněji pojatou elektronickou hudbou. Výsledek je žánrově nesnadno jednoznačně zařaditelný. Kromě Polska odehrál více jak 100 koncertů také v Rusku, Evropě, USA a v Japonsku.
Už bezmála deset let objevuje projekt Svarvit holandského inženýra Kevina Jassena fyzikální vlastnosti zvuku; za zdroj slouží mimo jiné jeho vlastní tělo. Extrémní frekvence, zpětné vazby a degradace zvuku vytvářejí celek, který posluchač nevnímá jen sluchem, ale celým tělem. Výsledkem jeho originální performance připomínající katarktickou a konfrontační povahu vídeňského akcionismu kombinovanou s hardcore punkovou zuřivostí.
Pořadatel Martin Režný hrává v tajných i ještě tajnějších kapelách a vytváří hudbu pro rozhlas a divadlo. Jeho živá vystoupení jsou ranou do současné nálady, kombinuje elektroniku a hlas, terénní nahrávky a rytmy, hluk a ticho. Säkkikangas skrz masku nejen divoce plivá a chrlí, ale také popadne jakousi vrzavou záplatu z chuchvalce krabicového hluku někam před sebe.
Zvukové situace je název vystoupení tria ve hvězdném složení Michal Rataj (live electronics), Ivan Boreš (kytara a preparace) a Jan Trojan (live electronics & metal sheet nr. 3). Bylo by snadné ke každému vychrlit seznam imponujících počinů, studií a spoluprací, ale spokojme se s lakoničtějším přístupem. Dva z nich vychází z akademického prostředí, jeden se k němu dostal až později skrz svůj neutuchající zájem o hudbu. Všichni pak hudbu komponují, hrají naživo a hlavně se potkávají ve svém zájmu přistupovat ke zvuku neotřele jako tabula rasa: bez rigidních dogmat, se zvědavostí a citem pro situaci „tady a teď“.
Hospital Brut noiseový blitzkrieg, který možná nepřežiješ bez následků, ale budeš šťastný. Členové Sklo, At Bona Fide, Swimming Sloth, Korobushka records a zakladatel Hlukové sekce included.
USNU? je svérázný solitér z Brna, známá postava tamější grindcorové scény (kapela 6mas). Svůj přímočarý noise staví na kontrastech popových či lidových samplů a různých hračiček, jakou je například stolní cvrnkající fotbálek prohnaný krutou kombinací efektových krabiček. Na kontě má zatím kolaboraci s Uncle Grasha’s Flying Circus, kde se věnoval náročnějším power electronics plochám, jeho živáky jsou ovšem pověstné energií a odzbrojujícím humorem! Tohle si užijete, i pokud hluk vyloženě nevyhledáváte!