- Inzerce -

Videa na víkend – Svátek práce a lásky

Prvomájové oslavy a řeči o jednotě pracujících zvládlo několika českým generacím důkladně znechutit státní zřízení, které se jimi oficiálně zaštiťovalo, takže dnes se těžko ubránit buď ironickému pousmání, nebo obavám, když na to dojde řeč. Není přitom od věci si připomenout, že datum bylo zvoleno podle bojů za osmihodinovou pracovní dobu, které se rozhořely 1. května 1886 v Chicagu. K blížícímu se prvnímu máji si dejme pár souvisejících ukázek.

Písničkář Pete Seeger zhudebnil velice polopatický návod, jak a proč zakládat odbory.

A nazpíval také verzi Internacionály.

Pro srovnání hymna všech pracujících v roztomilé japonské verzi.

Workers Union je skladba holandského klasika Louise Andriessena a ukazuje, co je pro odborově organizované pracující důležité, tedy držet jednotný rytmus. Které tóny zaznějí, to je ponecháno volnému rozhodování hudebníků. Adriessenova skladba je určena pro jakoukoliv „hlasitě znějící skupinu hudebníků“ a my si poslechneme dvě, jednu spíše kapelovou, druhou dechově orchestrální:

Dnes se pozornost od dělníků v továrnách přesunula mimo jiné k prodavačkám v supermarketech, jejichž práce si s tou tovární v mnohém nezadá. A jejich životy inspirovaly operu litevské tvůrčí trojice Vaiva Grainytė, Lina Lapelytė, Rugilė Barzdžiukaitė nazvanou optimisticky Have a Good Day. Zde upoutávka:

První máj jako paralelní svátek práce i lásky mají kromě nás také v Indii a pro tuto příležitost je k dispozici mix bengálských písní velice optimistického ladění.

Takto o prvním máji zpíval Vlasta Třešňák v roce 1989.

A neobejdeme se bez Máje s velkým M od Máchy rovněž s velkým M. Zde ve zhudebnění Jiřího Kadeřábka.


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka