- Inzerce -

Videa na víkend – Ženy v kůži a s bičíky

Lvovský rodák Leopold von Sacher-Masoch vydal svůj román Venuše v kožichu v roce 1858 a stvořil v něm prototyp ženy krásné a kruté, které se muži dobrovolně kladou k nohám. Pojem masochismus se ujal v sexuologii a Masochova Wanda se zároveň převtělila do spousty v kůži vázaných a bičíkem mávajících domin, ve zvulgarizované podobě plnících popkulturu. A jak se tyto fantazie ujaly v hudbě? Vynechme  proslavenou stejnojmennou píseň od velvet Underground a začněme v opeře.

György Ligeti ve své opeře Le Grand Macabre postavu šéfa tajné policie GePoPo určil zpěvačce, která inscenátory svádí právě k masochovské stylizaci. Zde v koncertní úpravě jedné ze scén pod názvem Mysteries of the Macabre.

Americká básnířka Patricia Lockwood vykreslila v básni The Hypno-Domme Speaks and Speaks and Speaks obraz manipulátorky pohrávající si s muži: „Uvěř, že jsi dítě, dokud ti neřeknu něco jiného. Věř, že jsi muž, dokud ti neřeknu, že jsi špína.“ A skladatel Jason Charney text proměnil v elektroakustickou kompozici.

Román Venuše v kožichu inspiroval choreografii, k níž v roce 2008 živě zahrál Christian Fennesz

Bič v dámských rukou může posloužit i jako hudebně-taneční doplněk.

Ostré ženy v kůži jsou také součástí sexuálního průmyslu, který má většinou daleko k neškodné eleganci fantazií. A na to se rozhodli zaměřit tvůrci představení Sex Workers Opera, v němž účinkují také skutečné sexuální pracovnice.

Profesionální domina je také hrdinkou krátkého videa, k němuž nahrál ambientní soundtrack Marcel Dettmann.

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.