- Inzerce -

Vstaňte! Bavte se! Neposlouchejte!

V cyklu Krása dneška, který pořádá PKF – Prague Philharmonia, člověk očekává hudbu, která se jinde hraje málokdy, a čeká i lehce provokativní moderování Petra Kofroně – vtipkování s publikem i na jeho účet, dlouhé chvilky ticha, napětí, zda se přizvaný host naladí na tu správnou vlnu. Koncert v prostoru Roxy/NoD minulé úterý ještě o kousek ustoupil od „normálu“.

Hlavním hrdinou byl francouzský skladatel Erik Satie. Je trochu klišé označovat ho za opomíjeného, protože některé jeho skladby, zvláště ty klavírní, si našly cestu na lecjaké album „příjemných drobností“. Na druhou stranu je pravda, že velká část Satieho tvorby je tak nějak mimo: pro publikum klasické hudby je moc „divná“, v kontextu moderní hudby zase působí často až příliš prostince. Jak řekl Petr Kofroň: „Satie se nebál bejt blbej“.

O některých dílech pařížského solitéra se častěji píše, než se hrají. To je případ „nábytkové hudby“ – Musique d’ameublement – která bývá v literatuře často zmiňována jako předchůdce současného elektronického ambientu, ale ke slyšení je jen vzácně. V úterý v NoD jsme měli možnost posoudit, jak si asi Satie představoval hudbu, jež se měla „mísit s cinkáním vidliček a nožů“. Každou kompozici tvoří vlastně jen pár taktů opakovaných stále dokola, nekomplikovaná melodie a harmonie, hudební nápady jaksi povědomé. Ovšem nejde o tu téměř nehybnou, éterickou zvukovou přikrývku, jakou pod názvem ambient vypustil do světa Brian Eno a jeho učedníci. Ansámbl smyčců, trombonu, klarinetů a klavíru produkoval poměrně průrazný zvuk (es-klarinet byl místy uširvoucí), přitom ale skutečně vytvářel příjemný podklad pro obecenstvo trousící se kolem již hrajících muzikantů do sálu. Nebylo těžké si představit, že se takto kolem roku 1920 schází osazenstvo na „oběd či občanskou svatbu“, jak Satie designoval jeden ze svých kousků. Do další hudební smyčky řekl Petr Kofroň pár vět o Satiem, načež uvedl hosta, jímž byl tentokrát Eugen Brikcius. Ač byla řeč o Dada, byl Brikciův vstup vlastně docela seriózní a velice zajímavou přednáškou o vztahu humoru, absurdity, umění a politiky mapující linii od Tristana Tzary a Vladimíra Uljanova až po českou normalizaci.

Dvě „normální“ Satieho skladby pro klavír a housle, které následovaly – Choses vues à droite et à gauche (sans lunettes) Embarquement pour Cythère – byly jednoduše krásné a krásně jednoduché: přesně ten typ hudby, který je těžké dramaturgicky zařadit i popsat. Nejsou experimentem ani návratem do minulosti, i když v sobě mají z obojího kousek, doplněný lehkou ironií. Radikální jednoduchost.

Koncert uzavřela další ukázka z Musique d’ameublement, při níž Petr Kofroň na publikum začal pokřikovat: „Vstaňte! Bavte se! Neposlouchejte!“ Bylo to namístě, protože ač je průměrný návštěvník Krásy dneška otevřený všem možnému, vystoupit ze stereotypu soustředěného posluchače, tleskajícího způsobně až na konci, je i pro nás těžké. A ze stereotypu je občas dobré se vyzout. Krátké setkání se Satiem v tomto ohledu fungovalo skvěle.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.