- Inzerce -

Wakushoppu: Dva roky improvizace – vstup volný

Wakushoppu – tento nezvyklý slovotvar můžete údajně slyšet, když se Japonec pokusí anglicky říci workshop. Ať již je to míněno jako vtip nebo veselá skutečnost, skrývají se za tímto nezvyklým názvem aktivity na poli hudební improvizace. Podtitul tohoto příspěvku neznamená jen divácky vstřícnou informaci, že se při návštěvě tohoto podniku neplatí žádné vstupné, ale výstižným způsobem charakterizuje samotnou podstatu projektu Wakushoppu, nekomerční platformy pro improvizovanou hudbu a umění, která se za necelé dva roky stala nepřeslechnutelným tónem na naší hudební scéně. Domovskou scénu pro Wakushoppu představuje vršovické Cafe v lese, příjemný podnik s výbornou kávou a vytříbeným smyslem pro experimentální hudbu, která často nemívá na růžích ustláno.

Za tímto nevšedním projektem stojí dramaturgicky a organizačně Tomáš Procházka, člen divadelní skupiny Handa Gote research & development, hudebník a mistr zvuku, a Petr Ferenc, neúnavný organizátor, publicista a hudební performer, již v pravidelných měsíčních intervalech společně připravují vydatné porce experimentální hudby. Dva roky jsou ve zhuštěné podobě zachyceny na reprezentativním cd Wakushoppu 0+1, pokřtěném letos v únoru. CD obsahuje sedm úryvků z kolektivních improvizací vybraných hudebních setkání a vyšlo jak neprodejná příloha HIS Voice.

V jednoduchosti je síla – koncept Wakushoppu je prostý: dva projekty, jeden set, druhý set a kolektivní improvizace účastníků daného večera. S improvizací je to jako v životě – rozmanitá, měnící se, podmanivá, osvěžující, ztišená i hlučná, mírná i agresivní, krásná i drsná – zda více či méně zdařilá, to již záleží na jemných ingrediencích dávkovaných jednotlivými vystupujícími. Po dvou letech své existence se Wakushoppu stalo nejen místem pro pravidelné pořádání koncertů, nýbrž i místem, kde se lze neformálně setkat a podiskutovat s aktéry toho kterého večera, místem, kde se rodí něco nečekaného a nového.

A na co se s Wakushoppu můžeme těšit příští rok? Zatím není o plánech do budoucna známo nic bližšího, ale lze si přát, aby pravidelná setkání mistrů improvizace pokračovala v neztenčené intenzitě.

 

wakushoppu 2010-2012:

wakushoppu 2.6 –   14. 6. 2012: Gurun Gurun; Michal Zbořil + Martin Blažíček

wakushoppu 2.5 –   10. 5. 2012 – tOTTO je OTTO II: Birds Build Nests Underground; IQ+1; Jack Jack

wakushoppu 2.4 –   12. 4. 2012: Napalmed; Der Marebrechst

wakushoppu 2.3 –   8. 3. 2012: Spálené stodoly; Count Portmon + Petr Ferenc; M. Tóth + A. Platzner

wakushoppu 2.2 –   9. 2. 2012: Lovci lebek; Jorge Boehringer + K!amm; křest CD Wakushoppu 0+1

wakushoppu 2.1 –   12. 1. 2012: Durman / Posejpal Duo; Martin Janíček + Petr Ferenc (křest CD)

wakushoppu 1.4 –   30. 11. 2011: Fernando Perales; X61

wakushoppu 1.3 –   10. 11. 2011: Federsel & Georgij Bagdasarov

wakushoppu 1.2 –   19. 10. 2011: Ava Mendoza; George Cremaschi & Petr Vrba

wakushoppu 1.1 –   8. 9. 2011: Mataiotechnia; Matěj Kratochvíl & Darrell Jónsson & Beseppy

wakushoppu 0.5 –   15. 6. 2011: Jana Kneschke & Michal Zbořil; Miroslav Posejpal & Petr Vrba

wakushoppu 0.4 –   18. 5. 2011: Martin Klapper & Martin Ježek

wakushoppu 0.3 –   13. 4. 2011: K!amm & Pelikán (Fuck It Duet); Tembryo

wakushoppu 0.2 –   24. 3. 2011: Radio Royal; Georgij Bagdasarov

wakushoppu 0.1 –   28. 10. 2010: Martin Klapper & Federsel (v Meet Factory)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.