Zapískej a já přijdu. Audioesej Marka Fishera vás vezme na pobřeží duchů

  
200

Třináct let stará audioesej tragicky zesnulého filozofa Marka Fishera a umělce Justina Bartona, původně dostupná jenom v galeriích, poprvé vychází jako album. Co nám On Vanishing Land říká o přízracích kapitalismu a cestách na druhý břeh?

„Co bych dělal,“ zamyslel se, „kdybych se teď otočil a zahlédl černou postavu vzpínající se proti žlutému nebi a viděl, že má rohy a křídla? Nevím, jestli bych zůstal stát nebo začal utíkat.“ Profesor Parkins, ústřední postava krátké povídky anglického zakladatele duchařských příběhů M. R. Jamese nazvané Oh Whistle, And I’ll Come To You, My Lad z roku 1904, odjíždí na východní pobřeží Anglie hlavně za odpočinkem. Chce trochu pracovat, trochu číst a hlavně hrát golf. Netuší ale, že mu poklidných pár dní v hrabství Suffolk převrátí naruby nenápadný nález: bronzová píšťalka s latinským nápisem Quis est iste, qui venit, jejíž „zvuk měl moc vyvolávat v hlavě člověka obrazy.“ Jak se ale Parkins ve svém hotelovém pokoji uprostřed noci přesvědčí, píšťalka umí přivolat i jiné věci, než jenom obrazy. Tichý démon, který se zhmotní v rohu místnosti a Parkinsona nehnutě pozoruje, jej bude strašit do konce života.

James svoji povídku, později zpracovanou do podoby tří různých televizních inscenací, umístil nedaleko fiktivního města Burnstow. To má ale ve skutečnosti odkazovat na Felixstowe, sotva pětadvacetitisícové sídlo obehnané sedmi Martellovými věžemi, který kromě archeologických nálezů z dob římské nadvlády proslulo hlavně jako největší kontejnerový přístav Velké Británie obsluhující téměř poloviny britské nákladní lodní dopravy. Právě tady začíná svoji cestu kulturní teoretik Mark Fisher a umělec Justin Barton. V audioeseji On Vanishing Land, jejíž první verze byla ke slyšení v galeriích v roce 2006 a která teď díky péči nově založeného labelu Flatlines vychází i v podobě alba, načrtávají společnou cestu po východním anglickém pobřeží a prostřednictvím vnitřních monologů, rozhovorů i hudebních útržků vytvářejí zvukový formát na pomezí osobního deníku, filozofického rozhovoru a field recordings z upršeného přístavu.

Barton i Fisher v audioeseji překládají témata, jejichž stopy můžeme samozřejmě najít i v jejich ostatních dílech, především knihách. Justin Barton ve své knižní prvotině Hidden Valleys hned v úvodu mluví o modernistickém konceptu „děsivé divočiny“ (eerie wilderness), která může mít podobu skály v kultovním australském filmu Piknik na Hanging Rock z roku 1975, pláže v kyberpunkové knize Neuromancer, hor v Nietzschově Zarathustrovi nebo „oka lesa“, o kterém ve skladbě Horses zpívá Patti Smith. Podle Bartona je v modernismu neustále přítomná divočina, jiný svět ovládaný silami, jejichž působení je všudypřítomné. O podobných silách píše i Mark Fisher v knize The Weird And The Eerie, poslední publikaci, kterou vydal před svou tragickou smrtí v lednu 2017. Ve stejnojmenné kapitole knihy se vrací ke své audioeseji On Vanishing Land a píše, že „z kontejnerového přístavu ve Felixstowe čiší pocit děsivého ticha. Slyšíme sice neživý rachot nakládaných a vykládaných lodí, úplně ale chybí jakékoliv stopy jazyka a lidské pospolitosti. Jenom málokdy zaznamenáme nějakého člověka.“ Pro Fishera je přístav metaforou nervového uzlu kapitalismu, síly, která není sama o sobě vidět, ale její dopad je tak masivní, že už si spousta lidí ani neuvědomuje její existenci.

Kromě díla duchařského autora M. R. Jamese, o kterém Fisher v audioeseji konkrétně mluví, je zásadním inspiračním zdrojem desky i Brian Eno, konkrétně asi jeho nejambicióznější ambientní nahrávka Ambient 4: On Land. Eno se na ní rovněž vztahuje k východnímu pobřeží Anglie a k hrabství Suffolk, sám se ostatně narodil v malém městě Woodbridge, ve kterém si později postavil i nahrávací studio. On Land, jehož název si Fisher s Bartonem upravil pro vlastní dílo, působí jako hloubkový výzkum Enova rodného kraje. „Krajina tady přestává být pozadím pro něco, co by se mělo dít vepředu,“ píše Eno v poznámkách k desce. „Místo toho se všechno, co se tu děje, stává součástí krajiny. Už tu není žádný viditelný rozdíl mezi popředím a pozadím.“ Fisher a Barton, kteří o sobě v rámci audioeseje mluví ve třetí osobě množného čísla, tu zkouší experiment: společně se dívají na televizní adaptace povídek M. R. Jamese, u svého přijímače ale vypínají zvuk a místo toho si pouští právě Enovu desku On Land. Tuhle dokonale děsivou syntézu si pak alespoň přeneseně půjčují do svého díla.

To se od svého prvního uvedení v roce 2006 dočkalo potřebné revize, kromě rozhovorů obou protagonistů na desce slyšíme i originální hudbu. Nejčastěji je zastoupená producentka a zpěvačka Gazelle Twin, jejíž loňské album Pastoral výrazně přispělo do kánonu současného britského přemýšlení o krajině. Kromě ní se ale objevuje experimentální dvojice Ekoplekz, hauntologický veterán Mordant Music, odcizená industriální hudba Raime nebo trochu překvapivě John Foxx, zakládající člen popové kapely Ultravox, o němž Fisher láskyplně píše ve své knize Ghosts Of My Life. Hudební příspěvky všech zúčastněných jsou ale hodně upozaděné, často slouží jenom jako minimalistický podkres k mluvenému slovu, které tu po celou dobu stopáže hraje klíčovou roli.

Album On Vanishing Land vychází na novém labelu Flatlines, který je součástí vlivné značky Hyperdub. S ní měl Fisher od počátku velmi úzký vztah, Hyperdub vzniknul jako myšlenkový inkubátor britské experimentální scény, kterou chtěl propojit s filozofií a hudební kritikou, zakladatel Hyperdubu Steve Goodman byl ostatně spolu s Fisherem členem kolektivu Cybernetic Culture Research Unit a právě na Hyperdubu vyšly klíčové hauntologické nahrávky producenta Buriala. Sublabel Flatlines ale hodlá jít trochu jiným směrem a má se soustředit výhradně na alba mluveného slova. Zakladatelé labelu ještě neprozradili jména žádného z dalších releasů, On Vanishing Land je ale víc než symbolický začátek: mysteriozní nahrávka, po které všichni čtenáři Marka Fishera pátrali dlouhé roky, je nejenom klíčovým dílem ve tvorbě zásadního současného teoretika a filozofa, ale i deska, kterou dnešní posluchači nutně potřebují slyšet. Jako celé celoživotní Fisherovo dílo je totiž temná jenom na povrchu a i mizející krajinu občas ozáří cáry světla.

https://hyperdub.bandcamp.com/album/mark-fisher-justin-barton-on-vanishing-land