- Inzerce -

Zpívající činely ve Školské28

Instalace Zpívající činely dvojice Petra Dubachová a Mario van Horrik je součástí dlouhodobého projektu Waves, který je zaměřen na průzkum prostoru a vztahů mezi zvukem, pohybem a obrazem. Vycházejí z fyzikálních principů kymatického jevu – převodu zvukových frekvencí a interferencí do pohybu – vibrací média a předmětů. K vidění v pražském prostoru Školská 28 je od 6. do 26. září. 
“Zpívající činely” v Galerii Školská 28 jsou interaktivní v pravém slova smyslu a proměňuje celou architekuru interiéru ve znělý hudební nástroj. Tvoří je zvukové zdroje rozechvívající struny horizontálně napjaté u stropu místnosti. Na strunách jsou kolmo zavěšeny struny opatřené na konci dřevěnými kolíčky na prádlo, které rozeznívají na zemi položené činely. Prostor pulzuje pro náš sluch nezaznamenatelnými zvukovými vlnami, reagujícími na těla procházejících návštěvníků. Vznikající zpětná vazba pak ovlivňuje “chování” rezonujících strun a tím i proměnlivý cinkot kvartetu činelů.
Petra Dubachová a Mario van Horrik vycházejí ze poznatku, že zvuk, hmota a pohyb jsou pevně propojené: bez pohybu (vibrací) by se zvuk nemohl šířit hmotou a nic bychom neslyšeli. Z této perspektivy přistupují k různým médiím a žánrům: zvukové instalace, site specific, performancím i koncertům. V jejich rejstříku a repertoáru najdeme většinou všední materiály a „obyčejné“ fyzikální jevy: hlavně zpětnou vazbu, rezonanci dlouhé ocelové struny, papír, měděné a hliníkové plechy, skleněné tabulky, ventilátory, umělé a denní světlo, elektrické a akustické kytary. Pokud je to nutné používají také digitální technologie, ale dávají přednost analogovému univerzu.

Paralelně s výstavou ve Školské je možné si poslechnout ve sluchátkové galerii Díra kompozici „Circumstancial Flex“ od stejných autorů.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.