100 František / Jorge Listopad

  

Experimentální kompilace vydaná k poctě českého i portugalského literáta Františka Listopada reflektuje volnost a mnohorozměrnost jeho básní. Skladby pracující s hravostí, meditativností, melancholií i vnitřním neklidem vyjevují rozličné aspekty Listopadova poetického světa a tvoří důstojný dar této významné osobnosti.

Spisovatel, režisér, ale především básník František / Jorge Listopad (1921–2017) byl mužem mnoha uměleckých forem. Není se tak čemu divit, že do komemorací jeho stých narozenin byly začleněny i hudební výstupy. Jejich zřejmě nejdůležitějším projevem je sborník studií a reflexí 100 František / Jorge Listopad vydaný Filozofickou fakultou UK i s kompilačním CD, jehož obsah si můžeme též poslechnout či za dobrovolný příspěvek stáhnout na bandcampovém profilu labelu Nova Alternativa. Křest publikace proběhne 4. listopadu v pražské kavárně a antikvariátu Kafe nůžky papír. Místo klasičtějšího převedení básníkových textů do písňové formy však CD překvapivě přináší spíše svobodnější inspirace v podobě rozličných elektronických manipulací. Na desce tak lze slyšet např. noise, ambient, zvukovou koláž, drone, ale i např. krautrock či volnou nástrojovou improvizaci. Do kolekce přispěli hudebníci z Čech, Slovenska, Polska i Brazílie.

Kompilaci otevře Listopadova báseň Curriculum 39, již ambientně interpretují Angelo Esmanhotto s Ondreyem Zintaerem. Verše zde poklidně rezonují nad pomalými syntezátorovými melodiemi, zatímco harmonikové drony a intruze vyšších elektronických zvuků vyjadřují tenze odhalující skryté znepokojení. S meditativností pracuje i následující píseň kapely Chapadla, která v krautrockově kosmické experimentaci Nanečisto na hutné basové lince rozeznívá směs z různých Listopadových básní razantním hlasem zpěvačky. S Nanečisto se rovněž CD rozloučí s umělcovými slovy. Místo nich přichází noisový šok Corona Box projektu Chrup, jehož abstraktní soupeření mezi čistšími výškami a více zkreslenými ruchy si ponechává jistou hravost i v hrubších momentech. Opětovné zklidnění přináší projekt Instinct Primal s melancholickým Perception of Reality, v němž na kolébavě éterické syntezátory narážejí vlny šumu, později doplněné o kmitavé víření posilující zážitek z větrného (portugalského) pobřeží.

Všechno je nestálé dua Klamm & Pelikán pak přednese závratnou zvukovou koláž kazetových stop, v níž se lidský hlas, hudební nástroje i jiné konkrétní zvuky morfují do kompletní nečitelnosti a drásavějších hluků. Přestože pomyslnou kostru tvoří opakované kukání, jako celek je skladba neustále se transformující směsí, která posluchače vrací do chaotičnosti Nurse with Wound 80. let. Střídá ji kytarová improvizace Vykřičený náčrtek města na papíře Kryštofa Pátry. Ten s dlouhými tóny, volnějšími vyhrávkami a blackmetalovým tremolem manipuluje hlavně přebuzením i efekty fuzz, deformujícími zvuk až do zrnitého hluku. Oproti svému souputníkovi na poli ad hoc hlukových kytar Emit však Pátra nejde cestou primální úzkosti, ale ponechává si jistý tvořivý optimismus. Drtivé frekvence dostávají hlavní slovo v dalším ruchovém díle 211009 z dílny Radka Kopela, ten tu tentokrát pod jménem MeGTuN-RDKPL nezávazně dovádí s celou noisovou paletou i konkrétnějšími kovovými zvuky.

Call it Hope od NAC / HUT Report navrací tok desky zpět k ambientní nostalgii. Na hlubším klavírním základu se rozprostře dřímavá instrumentální melodie, již doplňují zastřené linky táhlého anglického ženského zpěvu s echem a náhodné otřesy schopné zastínit hudební prvky. Závěrečné rozjímání připadne dronům Wilhelma Grasslicha, který na From the East to the West – From the West to the East předvádí harmonie tanpurově metalických stop podpořené zvonkohrou, jež jsou ve druhé polovině vystřídány šumivými víry a rezonujícími hluky.

Je patrné, že CD nepředstavuje žádný jasně koherentní celek s lineárním vývojem, ale spíše koláž rozmanitých přístupů k Listopadově tvorbě. Svou otevřeností a volností sama reflektuje jeho poetiku nevázaných asociací představ, jejich hromadění či kontrastu. Zatímco elektronické transformace akustických zdrojů navazují na Listopadovu snahu zachytit skrze prostý jazyk nesamozřejmost všedního; meditativní tesknost ambientnějších děl, jejich nestálý klid i hravost tracků s hlukovými prvky rovněž vyjadřují momenty přítomné v jeho básních. Vyjma poslechu mizejících a vracejících se nálad od začátku do konce tak lze kompilaci využít také jako zdroj, z něhož lze různě vybírat skladby pro vlastní účely (což je ostatně můj preferovaný přístup). Ať už však bude poslech jakýkoli, tento odvážný počin představuje bohatý materiál pro průzkum současné elektronické alternativy a důstojný hold umělci překračujícímu hranice států i literatur.

100 František / Jorge Listopad
Vydavatelství FF UK (https://books.ff.cuni.cz)
Nova Alternativa (https://novaalternativa.bandcamp.com)