- Inzerce -

Adam Golebiewski: Pool North

Pool North je album sedmi improvizovaných skladeb, v nichž polský bubeník Adam Golebiewski používá klasickou bicí soupravu k vyluzování veškerých možných zvuků. Mnoho tradičního bubnování tu neuslyšíte, dá se říct, že takřka žádné – zato ale pestrou paletu různého štrachání, hrkotání, vrzání, bublání a skřípání a dalších podivuhodných zvuků jejichž jediným zdrojem je bicí souprava a které nezdobí žádná přidaná studiová kouzla.

Album je díky tomu střídmé, čisté, homogenní. Nejde tu o showcase bubenických triků, ale o atmosférické album plné tajemných zvuků u kterého si lze zároveň velice živě představit, jak by mohlo vypadat jeho živé provedení. Golebiewski zde virtuózně používá smyčec, s nímž vytváří dlouhé plochy, klasickému bubnování je tu pak nejblíže dunění basového bubnu v kombinaci s vířením jakýchsi mikroperkusí s občasným úderem do opravdové činelu. Celá nahrávka zní velmi svěže a jaksi poťouchle vtipně, což stvrzuje například zakončení skladby Left Hand Shake, kde v závěru slyšíme pád rozeznívaného kovového zvonku na zem.

Skladba Decay zní jako dialog otevíraných a zavíraných kamen, drnčení pružin starého gauče a přehrabování se v přihrádce s pokličkami. Dokonalá surreálná kompozice plná libozvučného skřípotu.

Zvuk alba je příjemný, místy trochu příliš položený do vyšších středů – díky častému použití smyčce. Basové spektrum je trochu ochuzeno, za každý úder na kotel jsem byl vděčný. Příjemný je přirozený prostor nahrávky, zejména blízké snímání ve skladbě Decay. Velmi lahodně zní tiché pasáže, například drobný šustot a manipulace s předměty na konci Ellington Tradition.

 

Adam Golebiewski: Pool North

(https://adamgolebiewski.bandcamp.com/music)

 

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.